استاندارلرستان :

باید دانش کشاورزان را بالا ببریم/لزوم توجه به برنامه‌های مدیریت آب در استان

۱۳۹۶/۱۱/۰۶ - ۰۶:۰۱:۰۲
کد خبر: ۶۶۷۸۸۱
باید دانش کشاورزان را بالا ببریم/لزوم توجه به برنامه‌های مدیریت آب در استان
"سید موسی خادمی" برلزوم توجه به برنامه‌های مدیریت آب در استان لرستان تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از لرستان ؛ خادمی روز پنجشنبه در آیین تجلیل از برگزیدگان کشاورزی استان اظهار کرد: کشاورزی مظهر جدال، سختی‌ها و منشاُ خلاقیت‌های انسان بوده است.

وی  افزود: بخش عظیمی از پیشرفت‌های بشر در گذشته مربوط به اقداماتی است که در بخش کشاورزی انجام داده و اگر دستاورد و کشفی داشته در این حوزه بوده است.

خادمی با بیان اینکه حوزه کشاورزی قدرت خلاقیت و ابتکار انسان را بیشتر نشان می‌دهد، تصریح کرد: این بخش پرچالش که دارای محدودیت‌های طبیعی و مصنوعی فراوانی است همچنان به کار خود ادامه می‌دهد و از جاهایی است که می‌تواند بستر پیشرفت انسان باشد.

وی  با اشاره به اینکه محدودیت‌های آب همیشه وجود داشته و باید آن را مدیریت کرد، خاطر نشان کرد: چالش آب از محدودیت‌های طبیعی این بخش است و وضعیت آب و چگونگی رفتار آن در اختیار بشر نیست بنابراین در این راستا کارهایی باید انجام داد و البته اقداماتی صورت گرفته است.

خادمی  لرستان را استانی پرآب عنوان کرد و یادآورشد: مقدار زیادی از این آب از استان خارج می‌شود؛ امسال بارندگی نیز ۶۰ درصد زیرنرمال اعلام شده و محدودیت‌ها برای بخش کشاورزی جدی هستند.

وی  باتاکید برلزوم توجه به برنامه‌های مدیریت آب در استان ،بیان کرد: راهی جز استفاده بهینه و بهره‌‌ورتر از آب نیست و باید به سمت کشت محصولات با مصرف آب کمتر حرکت کرد.

خادمی ادامه داد: امسال توصیه ما بر بهره‌وری هر چه سریع‌تر از ایستگاه‌های پمپاژ به ویژه در شهرستان‌های کوهدشت و پلدختر است که برخی از این ایستگاه‌ها ساخت آنها در دهه ۸۰ آغاز و هنوز به نتیجه نرسیده‌اند.

وی به منظور استفاده بهره‌ورتر و بهتر از آب ،عنوان  کرد: بهره‌برداری از این ایستگاه‌ها باعث تجهیز اراضی کشاورزی استان به سیستم آبیاری تحت فشار می‌شود.

خادمی  با بیان اینکه به نتیجه رساندن این ایستگاه‌ها اولویت اصلی ماست، افزود: لرستان طبیعتی با شیب زیاد و بارندگی مناسب دارد که ترکیب این دو می‌توانند در راستای احداث باغات شیب‌دار مورد استفاده قرار بگیرند. این طرح در اولویت‌ها بوده و برای آن اعتبار نیز اختصاص داده شده است.

وی  اظهارکرد: هم‌اکنون یک‌هزار هکتار باغ در اراضی شیب‌دار استان احداث شده و قرار است این باغات را به ۵۰۰۰ هکتار برسانیم که در سال‌های آینده عملیاتی می‌شود.

خادمی با اشاره به موضوع آبیاری تحت فشار ،اضافه  کرد: ۸۵ درصد اعتبار مورد نیاز در این بخش را دولت پرداخت می‌کند و مابقی توسط کشاورز تامین خواهد شد. با توجه به محدودیت‌هایی که در حال حاضر وجود دارد این کار اقدام مناسبی است.

وی محدودیت کمبود سرمایه را از دیگر مشکلات دانست و بیان کرد: در کل کشور این محدودیت را داریم و به دلیل سود کمتر در بخش کشاورزی جدی‌تر است، متاسفانه به همین دلیل سرمایه‌گذاری در این حوزه کم بوده بنابراین دولت و بخش خصوصی با مشکلات زیادی مواجه هستند.

خادمی با اشاره به اینکه در کشور حوزه‌های دیگر سودهای بزرگتری دارند که سرمایه‌گذار به طرف آن تمایل پیدا می‌کند، یادآورشد: یکی از وظایف نظام این است که از طریق اعمال سیستم‌های توزیعی و مکانیسم‌های مدیریتی سودهای مختلف را در همه بخش‌ها فعال کنند.

وی با بیان اینکه نباید مالیات بخش کشاورزی دارای سود حدود ۱۵ درصد را با بخشی که ۷۰ درصد سوددهی دارد برابر باشد، تصریح کرد: بخش کشاورزی تضمین کننده حاکمیت ملی و بقای انسان است و نباید مالیات‌ به یک صورت از این بخش‌ها گرفته شود.

خادمی محدودیت دانش را از دیگر چالش‌های پیش روی حوزه کشاورزی دانست وگفت: آگاهی پایین و عدم جذابیت‌هایی که وجود دارد از جمله این محدودیت‌ها هستند که خوشبختانه در این راستا سازمان جهاد کشاورزی اقدامات خوبی مانند پهنه‌بندی اراضی و حضور ناظرین کشاورزی در روستاها انجام داده و هم‌اکنون به ازای هر ۸ روستا یک ناظر فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه باید دانش کشاورزان را بالا ببریم،  عنوان کرد: اگر جایی تولید کمی داریم نشان می‌دهد که منابع در حال هدررفت هستند برای همین باید یافته‌های نوین و دانش جدید را به بهره‌برداران و کشاورزان انتقال داد.

 خادمی از دیگر مشکلات این حوزه را محدودیت‌های بازاریابی محصولات کشاورزی عنوان کرد و افزود: تدوین سند الگوی کشت به منظور سطح زیر کشت اراضی آبی منطقه در حال مشخص شدن است و معین می‌شود که هر شهرستان چقدر مجاز به کاشت محصولی خاص است؛ اگر بیشتر از مقدار معین شده کشت کنند خود کشاورز باید مسئول خواهد بود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز