طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان امام رضا (ع)

۱۳۹۶/۱۲/۰۲ - ۱۴:۳۷:۵۸
کد خبر: ۶۸۰۲۹۳
طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان امام رضا (ع)
با اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور، بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند به عنوان قدیمی ترین بیمارستان خراسان جنوبی رونق دوباره گرفت تا برای خدمات رسانی بهتر و مطلوب تر از همه امکانات و قابلیت ها استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ از آنجا که مشکلات موجود در نظام سلامت کشور سبب نارضایتی مردم و بخش های مختلف کشور شده بود طرح تحول نظام سلامت با روی کار آمدن دولت یازدهم در کشور تدوین و اجرا شد که گام مهمی در رفع محرومیت درمانی خراسان جنوبی نیز بود.

در قالب این طرح بزرگ ملی، 90 درصد هزینه های درمانی مردم بر عهده دولت است و مردم فقط بین پنج تا 10 درصد هزینه های درمانی خود را در مراکز درمانی و بیمارستانی دولتی پرداخت می کنند.

با شکل گیری این طرح مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی با حجم زیادی از مراجعه کنندگان روبرو شدند که تا حدودی ساز و کار واقعی طرح و در مقابل آن مراکز درمانی را با مشکلاتی مواجه ساخت.

کاهش فرانشیز و ملزم شدن بیمارستان ها به تهیه تجهیزات و ملزومات دارویی و جلوگیری از ارجاع بیماران به خارج بیمارستان، ارتقای ویزیت و بهینه سازی فضای فیزیکی کلینیک های تخصصی برای ویزیت پزشکان متخصص، تعیین نوع تخصص های مورد نیاز براساس تعداد تخت فعال و بیمارپذیری، بهسازی فضای فیزیکی بخش های بستری و اورژانس بیمارستان ها، ترویج زایمان طبیعی، توانمندسازی نیروی انسانی و غیره از جمله دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت در استان مرزی خراسان جنوبی است.

رئیس مرکز آموزشی درمانی امام رضا (ع) روز چهارشنبه در نشست خبری گفت: طرح تحول نظام سلامت یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران است که هیچ وقت نمونه آن را در 40 سال گذشته نداشته ایم.

سید جلال احمدی افزود: این طرح دارای هفت محور اصلی شامل کاهش فرانشیز، ارتقای ویزیت، محور مقیمی، محور ماندگاری پزشک، هتلینگ، ترویج زایمان طبیعی و توانمندسازی نیروی انسانی است که چهار محور آن در بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند اجرا شده یا در حال اجراست.

وی بیان کرد: در راستای برنامه های طرح تحول نظام سلامت و با هدف یکپارچه سازی کمی و کیفی خدمات هتلینگ و استانداردسازی آنها براساس نیازها و انتظارات خدمات گیرندگان، هتلینگ بیمارستان امام رضا (ع) ارتقا یافت.

وی گفت: 2 میلیارد و 500 میلیون تومان برای هتلینگ بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند اعم از بهسازی، بازسازی و ارتقای سایر بخش ها هزینه شده است و روز به روز شرایطی فراهم می کنیم تا بیماران از خدمات بهتری برخوردار شوند.

رئیس بیمارستان امام رضا (ع) افزود: همچنین قبل از اجرای طرح تحول سلامت، یکسری اقلام داروها و تجهیزات پزشکی زیر پوشش بیمه نبودند و بیماران باید مبالغ هنگفتی پرداخت می کردند که از زمان آغاز طرح، تمامی پرداختی بیماران و قیمت دارو و تجهیزات به 10 درصد کاهش یافت.

وی احداث کلینیک ویژه بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند را یکی دیگر از اقدامات طرح تحول سلامت در استان دانست و گفت: روزانه 20 تا 22 متخصص و فوق تخصص در این کلینیک به بیماران خدمات ارایه می دهند.

احمدی اظهار کرد: این کلینیک سال 94 در بیرجند تاسیس شد و اکنون روزانه به طور متوسط 650 بیمار در این مرکز ویزیت می شوند.

وی سیستم نوبت دهی کلینیک ویژه امام رضا را یکی از مشکلات مردم دانست و گفت: نوبت دهی به 2 صورت حضوری و تلفنی با اختصاص 10 خط امکانپذیر است اما کمبود پزشک در برخی تخصص ها برای مردم مشکلاتی ایجاد می کند.

وی بیان کرد: اختلاف تعرفه ویزیت پزشکان در پاراکلینیک و کلینیک بیمارستان همچنین مطب های خصوصی سبب شده هر روز به جمعیت مراجعه کنندگان این کلینیک افزوده شود.

وی گفت: در برخی استان ها سیستم نوبت دهی اینترنتی برنامه ریزی شده است که این طرح در دستور کار قرار دارد اما از آنجا که توسط عده ای سودجو نوبت دهی خرید و فروش می شود طرح در استان در حال بررسی است.

احمدی از مردم خواست برای گرفتن نوبت از پزشکان از ساعت هشت صبح تا 14 بعد از ظهر از طریق سیستم تلفنی کلینیک ویژه اقدام کنند تا کمتر با اتلاف وقت مواجه شوند.

به گفته وی شهروندان می توانند برای نوبت گیری برخی پزشکان به صورت حضوری از ساعت 14 به بعد به کلینیک مراجعه کنند.

رئیس بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند افزود: با پیشرفت هایی که طی سال های اخیر در زمینه به روز رسانی و تهیه تجهیزات جدید، تامین نیروی انسانی و پزشکان متخصص و فوق تخصص شاهد بودیم اکنون تمامی مراحل درمان بیماران قابل انجام است و شاید بیماران انگشت شماری به خارج استان اعزام می شوند.

وی با بیان اینکه 97 درصد بیماران بیمارستان امام رضا در این بیمارستان درمان می شوند گفت: تنها تعداد محدودی از بیماران عروقی و افرادی که نیاز به تجهیزات فوق پیشرفته دارند به استان های مجاور اعزام می شوند.

وی با اشاره به بخش در حال ساخت سوختگی بیمارستان امام رضا (ع) اشاره کرد و افزود: این بخش به عنوان تنها بخش سوختگی استان با 32 تخت مصوب در حال ساخت بوده و فاز نخست آن در حال اتمام است.

احمدی که به بودجه مورد نیاز بخش سوختگی جدید بیمارستان اشاره ای نکرد، کمبود بودجه را یکی از مشکلات تکمیل این بخش دانست و یادآور شد: از آنجا که روز به روز میزان هزینه ساخت بیمارستان ها متفاوت است، اکنون برای احداث و تکمیل هر تخت بیمارستانی مبلغ 500 میلیون تومان نیاز است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر بخش سوختگی فعلی بیمارستان با 12 تخت مصوب بازسازی شده که امید است در چهار سال آینده با احداث بخش جدید بخشی از مشکلات حل و فصل و خدمات رسانی به مردم بهتر شود.

احمدی در ارتباط با بخش روانپزشکی جدید بیمارستان امام رضا (ع) گفت: نقشه های این بخش تهیه شده و در بخش های متفاوت زنان، مردان، کودکان و غیره به زودی احداث خواهد شد.

وی بیان کرد: بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند به عنوان مرکز تروما و جراحی استان هیچوقت تعطیلی ندارد و مصدومان حوادث ترافیکی بدون پرداخت هیچگونه هزینه ای درمان می شوند و شرکت های بیمه هزینه ها را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: بیمه های تجاری هزینه های مصدومان ترافیکی را با تاخیر یا به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرداخت نمی کنند و در سه سال اخیر این موضوع بودجه بیمارستان ها را با مشکلات عدیده ای دچار کرده است.

وی با بیان اینکه کمبود بودجه و پرداخت نشدن بدهی بیمه ها هیچ خللی در ارایه خدمات به بیماران ایجاد نکرده و نخواهد کرد گفت: برای پوشش حوادث ترافیکی، بیمه های تجاری مبلغ هشت میلیارد و 100 میلیون تومان به بیمارستان امام رضا (ع) بدهی دارند.

وی اضافه کرد: همچنین سازمان های بیمه گر 12 میلیارد و 700 میلیون تومان به این بیمارستان بدهی دارند و این بدهی معوقه سبب شده پرداختی پرسنل و پزشکان با تاخیرهای طولانی مدت مواجه شود.

احمدی گفت: تا امروز پرستاران و سایر پرسنل هنوز کارانه سال 95 خود را دریافت نکرده اند آخرین دریافتی پزشکان دی ماه سال 95 است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات، دخالت هایی است که در زمینه هزینه کرد بودجه در سطح کلان رخ می دهد، به عنوان مثال دانشگاه علوم پزشکی بیرجند 25 میلیارد تومان دریافت کرده که فقط برای هزینه های دارو و تجهیزات باید هزینه شود این در حالیست که در بسیاری بخش ها به ویژه پرداختی پرسنل و پزشکان، با مشکلات مالی مواجه هستیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز