رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در جشنواره تالاب دوخان :

خواستار الحاق تالاب انزلی به محدوده این منطقه به منظور امکان کمک برای نجات این سرمایه ارزشمند ملی هستیم

۱۳۹۶/۱۲/۱۸ - ۱۶:۵۲:۰۸
کد خبر: ۶۸۶۶۷۰
خواستار الحاق تالاب انزلی به محدوده این منطقه به منظور امکان کمک برای نجات این سرمایه ارزشمند ملی هستیم
مهندس رضا مسروررییس هیأت مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزادانزلی در آیین اختتامیه جشنواره تالاب دوخان گفت: خواستار الحاق تالاب انزلی به محدوده این منطقه به منظور امکان کمک برای نجات این سرمایه ارزشمند ملی هستیم

به گزارش خبرگزاری برنا گیلان ، مراسم اختتامیه جشنواره ملی تالاب دوخان با هدف ایجاد عزم ملی برای احیای تالاب بین المللی انزلی با حضور رییس هیأت مدیره و مدیر عامل سازمان ، مدیر دفتر امور تالاب های سازمان محیط زیست ، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی کشور ،مقامات ملی و استانی، اعضای شورای اسلامی شهر بندرانزلی، معاونین و مدیران سازمان و فعالان فرهنگی و محیط زیست کشور در مرکز همایش ها و نمایشگاه های بین المللی این منطقه برگزار شد.

مهندس رضا مسرور در آیین اختتامیه جشنواره تالاب دوخان در این منطقه با بیان این که نام انزلی از تالاب ریشه گرفته و با تالاب گره خورده متذکر شد: تالاب انزلی حال و روز خوشی ندارد و کار دیگر از حد شعار و حرف گذشته و نیازمند اقدامات عملیاتی موثر است .

رییس هیأت مدیره و مدیر عامل سازمان ضمن تشریح وضعیت نامساعد تالاب انزلی اظهار داشت: تالاب انزلی یک سرمایه ارزشمند ملی است که به ما به ارث رسیده است و خواستار آن هستیم که تالاب انزلی به محدوده منطقه آزاد انزلی الحاق شود تا به عنوان یک دستگاه توانمند در عرصه اقتصادی بتوانیم به روند احیای، نجات این تالاب بین المللی کمک کنیم.

وی در ادامه با تاکید بر وضعیت بحرانی تالاب انزلی خطاب به معاون سازمان محیط زیست حاضر در این مراسم خاطر نشان کرد : مالکیت ، حاکمیت و مدیریت تالاب را نمیخواهیم و فرصت برای احیای تالاب بسیار کم است و مسولان کشور می بایست همان نگاهی که به دریاچه ارومیه داشته اند را باید به تالاب انزلی داشته باشند.

رییس هیأت مدیره منطقه آزاد انزلی ضمن ابراز تاسف از حال و روز ناخوش تالاب انزلی و ورود انبوه رسوبات و پسابها و پسماند به آن افزود: تالاب انزلی ذخایر ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر بوده و یک موقعیت ممتاز در بخش گردشگری دارد اما مشکلات تالاب نظیر ورود رسوبات و آلاینده ها انقدر شدت یافته که باید کار عملیاتی جدی در رابطه با مدیریت اکولوژیک تالاب صورت بگیرد .

مسرور با بیان اینکه در راستای احیای تالاب و کمک نهاد ها و سازمان های مختلف نباید جزیره ای نگاه کرد، چشمها را باید شست و طور دیگری به تالاب دید؛ خاطرنشان کرد : می توان با حفظ محیط زیست تالاب ، و بهره برداری خردمندانه از آن نه تنها برای جامعه محلی ایجاد درآمد کرد بلکه درآمد ارزی برای کشور داشت و با درآمد کسب شده به احیای تالاب کمک شایانی کرد.

وی با بیان اینکه نباید بخشی نگر باشیم و به صورت جزیره ای فکر کنیم و باید توسعه گیلان را به صورت یکپارچه ببینیم افزود: گرچه محدودیت قانونی اجازه کار در خارج محدوده از منطقه را به ما نمی دهد اما همیشه به مدیران بخشهای مختلف منطقه توصیه کرده ایم که برنامه های فرهنگی و گردشگری را به شهر انزلی و همه استان ببرند .

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی افزود : اسکله ی مارینا در دست ساخت در این منطقه مقصد اصلی اش شهر انزلی و تالاب انزلی است و ساخت اسکله تفریحی در بلوار انزلی را از سال آینده شروع خواهیم کرد و از مارینای منطقه آزاد انزلی سفر دریایی به بندرانزلی و تالاب راه اندازی می شود.

رضا مسرور خاطر نشان کرد: به عنوان رییس سازمان منطقه آزاد انزلی هر برنامه ای در راستای بهبود وضعیت تالاب باشد این سازمان پای کار خواهد بود و حمایت خواهد کرد .

در ادامه دکتر مسعود باقرزاده مدیر دفتر امور تالاب های سازمان محیط زیست ضمن قدر دانی از سازمان منطقه آزاد انزلی جهت میزبانی جشنواره تالاب دوخان و کمک به احیای این تالاب بین المللی بیان کرد: ۹۰ درصد مشکلات تالاب انزلی مربوط به بیرون از حوزه این تالاب است و حاشیه نشینان و عموم مردم وظیفه سنگینی در قبال حفاظت از تالاب را دارند اما نمی خواهیم مسئولیت خودمان را بپذیریم .

باقرزاده کریمی خاطرنشان کرد: از کوچکتر کردن تالاب و گسترش شهر خوشحال نشویم بلکه انس و الفت و سازگاری بین توسعه شهر و تالاب باید ایجاد شود.

وی با یاداوری این که ۳۵ سال پیش با ایجاد پارک ملی دریاچه ارومیه را قرق کردیم افزود: سال ۷۹ تا ۸۲ چندین بار مکاتبه شد که دریاچه ارومیه رو به قهقراست اما فایده ای نداشت و به اسم توسعه ، کشاورزی توسعه و صید همه را از بین بردند و حالا داریم بر عکس عمل می کنیم و هزینه می دهیم و نیاز است در خصوص تالاب انزلی یک اشتباه بزرگ را دوباره تکرار نکنیم.

در پایان این جشنواره ملی که دکتر جمالزاد رییس جهاد دانشگاهی گیلان و مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی کشور و پونه نیکوی دبیر جشنواره از دیگر سخنرانان آن بودند برنامه متنوع فرهنگی و هنری از جمله شعرخوانی برگزیدگان و اجرای تتاتر و پخش نماهنگهایی با موضوع تالاب انزلی اجرا شد و با حضور مهندس رضا مسرور و مقامات حاضر از کتاب آثار شعر ارسالی به دبیرخانه با عنوان فریاد تالاب، اپلیکیشن تالاب دوخان و لوح جشنواره ملی تالاب دوخان رونمایی شد و از ۳۰ شاعر برتر با اهدای تندیس یادبود تجلیل شد.

بنا بر این گزارش دبیرخانه جشنواره ملی تالاب دوخان از پاییز سال جاری با همکاری سازمان منطقه آزاد انزلی و بنیاد ملی شعر و ادب فعالیت خود را در چند بخش فرهنگی، هنری، فضای مجازی و ادبیات آغاز کرد و بیش از ۲۵۰ شعر از سراسر کشور و چند کشور خارجی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و از دیگر برنامه های جانبی این جشنواره برپایی نمایشگاه عکس و نقاشی و تور دوچرخه سواری از تالاب عینک رشت به سمت تالاب بین المللی انزلی بود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز