معاون استاندار عنوان کرد:

افزایش ٤٦ درصدی صادرات در استان مرکزی

۱۳۹۷/۰۱/۱۹ - ۱۲:۵۹:۳۰
کد خبر: ۶۹۴۴۵۶
افزایش ٤٦ درصدی صادرات در استان مرکزی
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مرکزی از افزایش ٤٦ درصدی صادرات در استان مرکزی خبر داد و گفت: این میزان صادرات به ارزش حدود یک میلیارد دلار از استان مرکزی به ٧٨ کشور جهان صادر شده است.

به گزارش برنا از اراک ، سعید فرخی در جمع خبرنگاران با اشاره به عملکرد اقتصادی استان در سال گذشته گفت: در راستای طرح ایجاد رونق تولید در واحدهای کوچک و متوسط طی سال ٩٦ ، مبلغ ٨ هزار و ٥٩٧ میلیارد ریال توسط بانکها به ٩٩١ واحد تولیدی استان مرکزی تسهیلات پرداخت شد که از نظر میزان رقم پرداختی رشد حدود ١٢ درصدی را نسبت به سال ٩٥  نشان می دهد.

وی افزود: در سال ٩٥ نیز مبلغ ٧ هزار و ١٦٨ میلیارد ریال به 1066 واحد تولیدی استان پرداخت شد.

وی ادامه داد: در مجموع ارزیابی طرح رونق تولید و پرداختی مستقیم، بانکهای ملی، صادرات و تجارت از عملکرد بهتری نسبت به سایر بانکها برخوردار بوده اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مرکزی با انتقاد از بانک‌های خصوصی گفت: با توجه به اینکه بانک‌های خصوصی در استان بخش قابل توجهی از منابع و سپرده های مردم را در اختیار دارند ولی متاسفانه در پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی عملکرد چشمگیری نداشته اند و انتظار داریم در سال جاری فعالیت بهتری را از این بانکها شاهد باشیم.

فرخی با اشاره به افزایش سرمایه گذاری خارجی در استان گفت: استان مرکزی در حال حاضر میزبان ٤٨ طرح سرمایه گذاری خارجی از کشورهای ترکیه، انگلستان، فرانسه، آلمان،  اسپانیا، ایتالیا، هلند، سوئیس، افغانستان و ایرانیان مقیم خارج از کشور است.

وی حجم سرمایه گذاری این طرحها را حدود یک میلیارد و ١٧٤ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: با گشایش های صورت گرفته در پسابرجام حدود نیمی از آمار فوق به میزان ٥٥٤ میلیون دلار در قالب ٢٠طرح در دولت تدبیر و امید صورت پذیرفته است.

فرخی در ادامه از افزایش ٤٦ درصدی صادرات در استان مرکزی خبر داد و گفت: طبق اعلام گمرکات استان در سال ٩٦ حدود یک میلیون و ٤٤٨ هزار تن کالا به ارزش حدود یک میلیارد دلار از استان مرکزی به ٧٨ کشور جهان صادر شده است.

وی افزود: با مقایسه آمار فوق، صادرات محصولات استان از نظر تعداد ٣١درصد، وزن ٦٣ درصد و ارزش ٤٦ درصد نسبت به سال ٩٥ افزایش داشته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مرکزی افزود: همچنین در سال ٩٦ نیز  ٣٩٨ میلیون دلار کالا به استان وارد شده که عمدتا شامل مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز واحدهای تولیدی است.

وی تراز تجاری استان مرکزی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با مشاهده آمارها میزان صادرات استان مرکزی حدود 2.5 برابر واردات آن است.

فرخی در پایان گفت: طبق اعلام مرکز آمار ایران تا پایان پاییز ٩٦، استان مرکزی با نرخ بیکاری 8.5 بعد از استانهای هرمزگان با نرخ بیکاری 7.5 و سمنان با 8.3، رتبه سوم در کاهش نرخ بیکاری در سطح کشور را دارد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز