منوچهر متکی در مشهد عنوان کرد

پایان تک قدرتی در دنیا/ آمریکا از تحولات دو دهه درس بگیرد

۱۳۹۷/۰۲/۱۸ - ۰۷:۱۸:۱۷
کد خبر: ۷۰۴۷۱۵
پایان تک قدرتی در دنیا/ آمریکا از تحولات دو دهه درس بگیرد
منوچهر متکی وزیر امور خارجه اسبق کشورمان تحولات دهه‌های اخیر در حوزه آسیای مرکزی را مورد بررسی قرار داد و گفت: دوران زورگویی و تک‌گرایی به سر رسیده است اما آمریکایی‌هال نمی‌خواهند باور کنند؛ افغانستان و عراق با وجود همه تهدیدها بالندگی خود را آغاز کردند اما دشمن ایران نشدند چون ایران دشمن آن‌ها نیست و نباید باشیم بنابراین آمریکا در سیاست خود شکست خورد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، منوچهر متکی در همایش بین‌المللی افق‌های همکاری در آسیای مرکزی که در تالار فارابی دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد ادامه داد: با این حال آمریکایی‌ها نمی‌خواهند از تحولات دو دهه اخیر درس بگیرند؛ آنها باید بدانند دنیا متحول شده و مصالح خود را تشخیص می‌دهد.

وزیر امور خارجه اسبق کشورمان  سخن گفتن در رابطه با جایگاه آسیای مرکزی را سخنی سهل و ممتنع دانست و ادامه داد: در نگاه نخست شاید حوزه آسیای مرکزی کوچک است اما این حوزه، حوزه‌ای نقش آفرین و بزرگ در عرصه جهانی است.

او با اشاره با تاریخچه آسیای مرکزی ادامه داد: این حوزه در عرصه سیاسی در گذر تاریخ آبستن رویدادهای بسیاری نظیر سلطه کمونیست‌ها بر منطقه بود. با این حال مردم این منطقه آداب خود را در برابر هجمه و سلطه‌های فرهنگ حفظ کردند و نشان دادند فکر و عقاید یک ملت را نمی‌توان تغییر داد.

وزیر اسبق خارجه نگاهی نیز به چالش‌های عمده کشورهای حوزه  آسیای مرکزی داشت و افزود: آسیای مرکزی در سه دهه اخیر با چالش‌های عمده‌ای مانند چالش امنیت، اقتصاد، توسعه و تنظیم روابط در منطقه و فرامنطقه روبرو بود.

به گفته وی طمع ورزی برخی از قدرت‌های خارج از منطقه اولین آسیب کشورهای آسیای مرکزی است که از سوی افراد داخل و خارج خودنمایی می‌کنید.

وزیر اسبق خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: تلاش برای شکل‌گیری جمهورهای آسیای مرکزی کار بزرگی بود که منطقه پشت سر گذاشت.

متکی در بیان چالش دیگر آسیای مرکزی به چالش امنیت اشاره کرد و گفت:  در دهه‌های اخیر چالش امنیتی و حضور افراطی‌ها مانند القاعده، آسیای مرکزی را به عرصه‌ای برای سرباز گیری این نیروهای افراطی تبدیل کرد.

او با اشاره  به مصداق هایی در این حوزه گفت: در سال‌های اخیر مقامات قزاقستان در اظهاراتی به جذب جوان‌های این کشور به داعش اشاره کردند.

متکی با تاکید بر اینکه تولیدشناخت و گسترش آن به اقشار مختلف اجتماعی ضرورت امروز روابط ما با هم دیگر است، گفت: پیش‌قراولان این شناخت دانشگاه‌ها و مراکز علمی ماست و این کار در استمرار نتیجه می‌دهد تا با اعتمادسازی میان تمام همسایگان در منطقه، اتصال تمام اقشار تاثیرگذار را در آسیای مرکزی به‌وجود بیاوریم.

وی تصریح کرد: در آرایش جدید منطقه ناگزیر از یک تعریف جدید از این شرایط هستیم و این یک رسالت سنگین و مهم است که یکبار دیگر اهمیت منطقه ما برای مسئولان روسیه آشکار شود تا زمینه لازم برای سرمایه‌گذاری و ارتقای مناسبات بوجود بیاید.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز