بی مهری به یار مهربان در عصر فضای مجازی/ کافه کتاب ها سقفی برای کاهش آسیب های اجتماعی در کلانشهرها/ جمعیت سه میلیون نفری البرز کتابخانه مرکزی ندارد

۱۳۹۷/۰۲/۲۱ - ۱۹:۴۶:۴۳
کد خبر: ۷۰۶۰۱۹
بی مهری به یار مهربان در عصر فضای مجازی/ کافه کتاب ها سقفی برای کاهش آسیب های اجتماعی در کلانشهرها/ جمعیت سه میلیون نفری البرز کتابخانه مرکزی ندارد
​عدم تمایل جوانان به خواندن کتاب با افزایش شبکه های مجازی ارتباطی تنگاتنگ دارد و شاید اصلی ترین دلیل بی مهری به یار مهربان در عصر دهکده جهانی باشد؛ اما در این بین متولیان امر فرهنگ در خط مقدم باید زمینه ساز جلب و جذب نسل جوان به مطالعه را با ایجاد فضاهای بصری همانند کافه کتاب ها فراهم سازند؛ در این بین نداشتن یک کتابخانه مرکزی برای جمعیت سه میلیون نفری استان البرز شاید یکی از دغدغه هایی باشد که تا کنون مغفول مانده است.

به گزارش خبرنگارسرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ اردیبهشت که از راه می رسد، یاد یار مهربان دوباره تازه می شود، نمایشگاه سالانه کتاب تهران هر چند بوی یار مهربان را در دهکده جهانی تازه می کند و تلنگری برای رجوع دوباره به کتابخوانی است؛ اما همواره این دغدغه را به ذهن متبادر می سازد که به واقع در عصر فضای مجازی، چه مجالی برای کتاب خواندن با فراغت بال وجود دارد؟

این سؤال کلیدی را وقتی در کنار آمار و ارقام ها قرار می دهیم مهر متفنی است بر این ادعا که با افزایش قیمت کاغذ،عدم تمایل ناشران به نشر، بی انگیزگی نویسندگان به نوشتن و رکود فروش کتاب، در کنار دیگر دغدغه های جامعه شاید انگیزه ای برای مطالعه وجود نداشته باشد.

این واقعیت در استان البرز هم  بعنوان یک استان علمی در کشور مصداق دارد؛ آمار و ارقام میزان سرانه مطالعه در البرز 79 دقیقه مطالعه اعلام شده است و  این آمار با توجه به مطالعه صفحه‌های مجازی به ثبت رسیده است در کنار این آمار، سرانه مطالعه کتاب در سطح استان البرز 4 دقیقه است و این آمار در کشور به 75 دقیقه می‌رسد.

این وضعیت بی مهری به یار مهربان است؛ هرچند این روزها زمینه جذابیت برای رجوع جوانان به کتاب خواندن با ایجاد فضاهایی همچون کافه کتاب ها فراهم شده است اما هنوز در این زمینه آنگونه که باید و شاید فرهنگسازی و تبلیغ نشده است و متولیان امر فرهنگ و هنر بعنوان خط مقدم کار باید زمینه ساز تکثر چنین فضاهایی در سطح شهر باشند.

طبق آخرین آمار ۱۷ کتابخانه عمومی در استان البرز پراکنده است و این رقم در کنار کتابخانه های سیار و روستایی قرار دارد؛هر چند مدیران عرصه فرهنگ و هنر اعلام می کنند که تعداد کتابخانه های موجود در استان البرز با جمعیت کتاب خوان همخوانی ندارد.

این در حالی است که جمعیت سه میلیونی استان البرز هنوز یک کتابخانه مرکزی هم در سطح شهر ندارند و شهرداری کرج نیز بعنوان یکی از ارگان های دخیل در این زمینه تا کنون پیشگام نبوده است.

رابطه بین افزایش سطح سواد و آگاهی با کاهش آسیب های اجتماعی و بزهکاری  همواره یکی از سرفصل جذاب در مطالعات اجتماعی بوده است؛ در این بین کافه کتاب ها با جذابیت های بصری و روحی می توانند مامن و پناهگاهی برای رجوع جوانان به عرصه مطالعه و جهت دهی آنها باشد که اگر بسترسازی آن بنحو مطلوبی توسط متولیان فرهنگی بنا شود سپری بازدارنده برای کاهش آسیب های اجتماعی و فضای مجازی باشد.

در شرایطی که صحبت از حاشیه نشینی و افزایش آسیب های اجتماعی در کلانشهرها می شود در جایی همانند البرز با جمعیت جوان آن شاید راه اندازی این کافه کتاب ها بتواند بخشی از آلام دردهای اجتماعی را کاهش دهد.

چه خوب است که مسئولان فرهنگی در این زمینه بدور از قرارگرفتن در روزشمارهای تقویم و برنامه های ویترینی؛ بنیان های ترویج کتاب و کتابخوانی را از پای بست در میان نسل جوان محکم سازند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز