استاندار خراسان رضوی خبر داد :

۱۹۵ مورد گشایش اعتبارات ارزی از آغاز سال

۱۳۹۷/۰۲/۲۲ - ۱۰:۱۳:۳۳
کد خبر: ۷۰۶۱۵۶
۱۹۵ مورد گشایش اعتبارات ارزی از آغاز سال
استاندار خراسان رضوی با تاکید بر اینکه امروز باید یک کار تیمی منسجم بین بخش خصوصی و اقتصادی ، دولتی ،عمومی و علمی شکل گیرد ، گفت : در این میان باید علمای علم اقتصاد نقش پررنگ تری را در رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی ایفا کند.

 به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد،علی رضا رشیدیان در همایش ملی مدیریت اقتصاد و اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه اینگونه جلسات وهمایش ها با در نظر گرفتن محورهای مهم علمی در توسعه و شناسایی ورفع نواقص می تواند نقش مهمی در تصمیم سازی دستگاه های اجرایی داشته باشد ، افزود : در این میان بخش خصوصی و تولیدی ما در حوزه صنعت ، معدن، کشاورری،خدمات و گردشگری به استفاده بیشتر و بهتر از ظرفیت های مراکز تحقیق و پژوهش نیاز دارد.

 وی گفت : در عین حال سیستم بازرگانی ما نیز نوین و به روز نیست و کارآمدی مناسبی ندارد هر چند بازرگانان ما تلاش بسیاری برای جبران این ضعف انجام می دهند چنانکه رشد 15 درصدی صادرات سال قبل استان نتیجه این تلاش هاست.

وی یکی از امتیازات کشور و استان را وجود فرهیختگان وجوانان با انگیزه و ظرفیت های دانش بنیان گسترده دانست و عنوان کرد :  پارسال 700 نوع کالا در این حوزه تولید و 10 میلیون دلار از این محل صادرات شد که باید بیش از پیش تقویت شود.

وی اظهار کرد : فضای مجازی هم ظرفیت وفرصتی است تا تولید و بازار را بهم متصل کرد و این ظرفیت باید توسط جوانان تقویت شده و بتوانند در بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی برای رشد بازرگانی توسعه یافته و شکل گیری تراست هایی از تولید کنندگان بهره گیرند.

 وی عنوان کرد : ارتقا کیفیت تولیدات ، کاهش هزینه ها و افزایش خدمات پس از فروش و ساخت و تقویت برندهای شاخص از تولیدات استان ،بویژه آنکه تولیدات مواد غذایی خراسان رضوی شهره و کیفیت بالایی دارد ، ضروری است.

رشیدیان تقویت خوشه های صنعتی و اقتصادی و شبکه سازی کسب و کار در استان را دارای اهمیت ویژه ای دانست و گفت : تولیدکنندگان خرد و کلان بسیاری داریم که در صورت شبکه شدن ظرفیت وتوان آنها تقویت شده و می توانند حضور موثرتری در بازارها داشته باشند.

 وی بهره گیری از مزیت های بالقوه استان با استفاده از ایده های جدید متناسب با ظرفیت های بازار داخلی و خارجی را هم در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی مهم دانست.

 وی عنوان کرد : درجای جای استان ظرفیت ومزیت های بسیاری است که اگربتوانیم با ایده های مناسب و به کارگیری ظرفیت های دولتی وعمومی چون بانک ها از آن بهره گیریم عملا به نفع اشتغال و رونق تولید خواهد بود.

 وی اظهار کرد :امروز فقط در حوزه سوغات بازار سه هزار میلیاردتومانی در استان وجود دارد که عمده آن در اختیار کالاهای خارجی است که اکثر آن قاچاق می باشد.

استاندار در این میان برای توسعه اقتصادی ، شفاف سازی را امری ضروری دانست و گفت : باید ظرفیت های لازم برای تولید داخل به تناسب نیازهای بازار سوغات فراهم کرده  تا بتوانیم در زمانی که می خواهیم برخورد سلبی کنیم بازار دچار مشکل نشود ضمن آنکه برای برخورد با قاچاق هم  اراده خوبی در دستگاه قضایی واجرایی وجود دارد و پارسال شاهد رشد 110 درصدی کشفیات کالاهای قاچاق بودیم .

وی با بیان اینکه برنامه ششم بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی تدوین و تصویب شده است ، عنوان کرد : در استان هم برش استانی برنامه هم تهیه شد و بر اساس آن طی این 5 سال باید به نرخ رشد اقتصادی 8.7 درصد ،نرخ بیکاری 7 درصد رسیده و  434 هزار اشتغال با سرمایه گذاری 620 هزار میلیارد ریال و رسیدن صادرات به 33 هزار میلیارد ریال محقق شود که بر این مبنا کار در استان در دست پیگیری و انجام است.

استاندار تاکید کرد : برای تامین سرمایه مورد نیاز روش های مختلف تعریف شد که درصد آن از بودجه و 25 درصد منابع بانکی و غیره است ،آورده اشخاص دو تا سه درصد، 9 درصد از محل صندوق توسعه ملی ، 13 درصد بازار سرمایه و غیره است .

وی با بیان اینکه بانک ها پارسال همکاری خوبی در استان با بخش های مختلف و دولت داشتند اما در بحث موسسات مالی و اعتباری با توجه به شرایط موجود باید بازنگری جدی انجام شود تا شرایطی که امروز سرمایه به سمت طلا و ارز می شود و خلاهای ناشی از شرایط بورس، بیمه ها و مشکلات مالی وغیره دراین مسیر اصلاح شود .

وی تاکید کرد : باید برای این امرسیستم برنامه ریزی صحیحی شکل گیرد تا این سرمایه های خرد و کوچک  با نیاز سود منطقی دیده و جذب کنند.

وی تصریح کرد : در این میان بخش قابل توجهی از این منابع باید از سرمایه گذاری اعم از داخلی و خارجی تامین شود که بدین منظور نیازمند ،آرامش و فضای مناسب کسب و کار توام با ضوابط، قوانین و آیین نامه هایی است که بتواند اعتمادسازی لازم را برای سرمایه گذار داشته و ترغیب به حضور دراستان شوند.

وی با بیان اینکه این امر نه تنها در حوزه اقتصادی که در بعد امنیتی و امنیت بین الملل هم  مهم است، افزود :  در عین آنکه باید زمینه را برای فعالان و سرمایه گذاران داخلی هم به خوبی فراهم کنیم .

وی در موضوع ارز هم با اشاره به تاکید رئیس جمهوری اظهار کرد : دولت هیچ مشکلی در حوزه مباحث ارزی ندارد و تغییر تحولاتی که در ارز 42 هزار ریالی شکل می گیرد به طور طبیعی اندکی بهم ریختگی ارزی در پی دارد و این امر تا مشخص شدن نیازهای مردم و غیره تا حدودی طبیعی است .

رشیدیان با بیان اینکه در اجرای این طرح  باید نقاط ضعف و اشکال را جمع آوری و به مسئولان بانک مرکزی منعکس کنیم تا رفع شود ، از ابتدای سال 195 ثبت سفارش و گشایش اعتبارات ارزی داشتیم و امید است به تناسب شرایط ،نیاز مردم را با حفظ کرامت و عزت مردم تامین کنیم .

 استاندار با اشاره به خروج ترامپ از برجام افزود : وجود افرادی چون رئیس جمهور آمریکا  در عین آنکه شر است از جهتی موجب خیر نیز هست و موجب می شود ظرفیت های خود را بهتر شناخته و از آن بهره گیریم آنگونه که در تحریم قبلی هم این تحریم باعث شد در حوزه های مختلف مثل انرژی هسته ای ،سلول های بنیادین ،نانو و غیره جهش های خوبی شکل گیرد .

 وی افزود : کشور و ملت بزرگ ما در موضوع برجام نشان داد که به خوبی ظرفیت و توان گفت و گو در عرصه مباحث بین المللی را دارد.

وی ادامه داد : در این عرضه مباحثی که بیش از 12 سال طول کشید را به خوبی جمع کردیم، از موضوع فصل هفتم آیین نامه شورای امنیت خارج شده و توانستیم بسیاری از تحریم ها و اتحاد و اتفاقی که علیه کشور ما شکل گرفته بود را بهم بریزیم .

 وی با بیان اینکه نمی گوییم اروپائی ها قابل اتکا هستند،  اما موضعگیری دیشب اروپایی ها در مقابل ترامپ نشان دهنده آن است که افکار عمومی جهانی همانند قبل مذاکرات فکر نمی کنند و باید به آنها پاسخ داده شود چرا قراردادی که به تایید شورای امنیت رسیده را با گستاخی تمام زیر پا می گذارند.

استاندار تصریح کرد : ملت ،کشور و جوانان و ظرفیت های ما نشان داده که از شرایط بدتر از این هم به خوبی عبور کرده اند و از این برهه و شرایط هم با اقتدار و عزت عبور می کنند.

 وی تصریح کرد : در این شرایط جدید باید برای حفظ ، تقویت و توسعه ارتقا فضای کسب و کار کشورتدبیر کرده به گونه ای که هم در اخل کشور دچارخود تحریمی ها و مشکلات و موانع نشده و هم به حوزه تعاملات بین المللی خود فکر کنیم، ضمن آنکه برخوردهای احساسی و هیجانی با این مباحث ،چالش ایجاد می کند.

وی ادامه داد : برخورد هوشمندانه و بر اساس منافع ملی و همفکری و بهره گیری از ظرفیت ای داخلی ما را با اهداف سند چشم انداز واقتصاد مقاومتی می رساند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز