مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی :

کشت هندوانه ممنوع !

۱۳۹۷/۰۲/۳۱ - ۱۵:۱۹:۱۹
کد خبر: ۷۰۹۶۷۸
کشت هندوانه ممنوع !
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی گفت: از کشت هندوانه در 800 هکتار از اراضی استان مرکزی جلوگیری شد.

 به گزارش برنا از اراک ، عزت الله آمره‌ای در دومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان مرکزی در سال ٩٧ با اشاره به بهبود وضعیت آبی استان مرکزی اظهار کرد: بارش‌های بهاره باعث شده که استان مرکزی از زمره 5 استان در شرایط بحران خارج شود. متوسط بارندگی استان در این مدت به 210 میلیمتر رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه میزان بارش‌ها به این معنا نیست که همه شهرستان‌ها در شرایط مطلوب قرار دارند چراکه همچنان ساوه، خمین و دلیجان بواسطه کمبود بارش‌ها درگیر بحران‌های آبی هستند، گفت: میزان بارش‌های سال زراعی جاری استان مرکزی به نسبت 274 میلیمتر سال گذشته 23 درصد کاهش دارد و حتی اگر میزان بارش ها به شرایط نرمال برسد، استان همچنان خشک و نیمه خشک خواهد بود.

آمره ای تصریح کرد: بارش های اخیر منجر به بروز سیلاب نشد ولی جریان رودخانه‌ها و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی را محقق کرد و همچنین منجر به خاموش بودن چاه‌های آب کشاورزی شد.

وی در خصوص وضعیت آبی سدهای استان پس از این بارش ها گفت: در حال حاضر سد ساوه روند خوبی را دنبال می‌کند به شکلی که حجم مخزن 56 میلیون مترمکعب است که نسبت به سال گذشته 19 درصد رشد داشته است و ورودی مخزن 3.5 مترمکعب بر ثانیه است، اما سد کمال صالح در مقایسه با سال گذشته که در این فصل سرریز داشت؛ کاهش 30 درصدی حجم داشته است به شکلی امروز 70 میلیون مترمکعب آب پشت سد ذخیره شده و ورودی آن در حال حاضر دو مترمکعب بر ثانیه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی با اشاره به مصوبه کارگروه امور اقتصادی و تولیدی استان مبنی بر تامین 30 میلیارد تومان هزینه نصب کنتورهای حجمی بر روی چاه‌های کشاورزی طی 3 سال توسط بانک‌های عامل بویژه بانک کشاورزی و تامین سود تسهیلات از محل اعتبارات وجوه اداره شده استان، افزود: خوشبختانه مصوبه ممانعت از کاشت چمن توسط شهرداری‌ها انجام و حتی در برخی از شهرها سطح چمن‌کاری کاهش داشته است و در کنار آن کاشت محصولات آب بر مانند صیفی‌جات و هندوانه نیز ممنوع اعلام شد.

وی در بحث کشت هندوانه در استان بیان کرد: تا به امروز 42 مورد پیشگیری از کشت هندوانه معادل 800 هکتار صورت گرفته است.

آمره‌ای با تاکید بر توسعه سیستم آبیاری تحت فشار گفت: توسعه این سیستم عمدتا با افزایش سطح زیر کشت همراه است که طبق توافق صورت گرفته با جهاد کشاورزی مقرر شده است که سیستم آبیاری نوین صرفا در اراضی تحت شرب اولیه طراحی شود.

وی بر لزوم رعایت ساعات کارکرد سالیانه مصوب دشت‌ها برای چاه‌های کشاورزی تاکید کرد و افزود: در پروانه‌های کشاورزی ساعات کارکرد قید شده است، اما در اراک و ساوه ساعات کارکرد به 4 هزار ساعت می‌رسد و حتی در مواردی ساوه 6 هزار ساعت نیز کارکرد داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی بیان کرد: با افزایش ساعت کارکرد در سه شهرستان ساوه، اراک و زرندیه با افزایش هزار ساعت اضافه کارکرد 175 میلیون مترمکعب از سفره‌ها برداشت صورت گرفته است که باید الزامات قانونی رعایت شود.

وی در خصوص فعالیت چاه‌های دومنظوره(کشاورزی و پرورش ماهی) بیان کرد: این چاه‌ها در فصول غیرزراعی روشن هستند که سال گذشته با هماهنگی انجام شده 145 حلقه چاه دومنظوره در فصول غیرزراعی تعطیل و منجر به صرفه جویی 17 میلیون مترمکعب آب شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز