کیروش و نسل سازى در فوتبال ایران

۱۳۹۷/۰۳/۲۶ - ۱۴:۱۵:۵۱
کد خبر: ۷۱۸۳۵۷
کیروش و نسل سازى در فوتبال ایران
در طول ادوار مختلف ،فوتبال ایران توسط مربیان مختلفی اعم از ایرانی و خارجی رهبری شده است.

خبرگزاری برنالرستان -گروه ورزشی:در طول ادوار مختلف فوتبال ایران توسط مربیان مختلفی اعم از ایرانی و خارجی رهبری شده است که از مهم ترین مربیان می توان به اوفارل و مرحوم دهداری و ایویچ و بلاژویچ و کیروش اشاره کرد.

اوفارل نسل طلایی قبل از انقلاب را با بهزادی و کلانی و پروین و قلیچ خانی و عبدالهی و حجازی و آشتیانی و دانایی فرد و... بنا نهاد و مهاجرانی را برای مربیگری تربیت کرد و قهرمانی در سه جام ملت ها و صعود به جام جهانی حاصل آن کار زیرساختی بود.

پس از انقلاب دهداری البته پس از آن استعفای دسته جمعی بازیکنان نسلی را بنا نهاد که حاصل آن نسل با بیانی ها و عابدزاده و احمدسجادی و پنجعلی و پیوس و محمدخانی و فنونی زاده ها به پروین رسید که قهرمان بازیهای آسیایی ۹۰شد.

 در بین ۹۰ تا ۹۶ما به دلیل رویکرد گلچین کردن و غفلت از بازیکن سازی در سطح آسیا افت کردیم و به جام جهانی نرفتیم تا اینکه مایلی کهن آمد و به جوان ها بها داد و آن نسل طلایی ۹۸ با دایی و عابدزاده و باقری و عزیزی و یزدانی و ایتیلی و خاکپور و مهدوی کیا و شاهرودی و میناوند و...شکل گرفت. ایویچ این نسل را تحویل گرفت و تیمی ساخت که خودش قربانی سیاست زدگی شده و در آستانه جام جهانی ۹۸عزل شد اما حاصل کار ایویج پیروزی بر آمریکا شد و اگر مربی کارکشته و فنی سکاندار آن تیم بود به طور قطع در مقابل ضعیف ترین آلمان تاریخ جام های جهانی نتیجه می گرفت اما نسل به طالبی و پورحیدری رسید و قهرمانی در بازیهای آسیای ۹۸ و ناکامی در جام ملت های ۲۰۰۰را تجربه کرد.

بلاژویچ و کلا ویچ ها مربیان با نظم و انظباطی بودند که البته حاصل شش سال کارشان ناکامی در ۲۰۰۲ با بلاژویچ و صعود به ۲۰۰۶بابرانکوی محافظه کار بود ‌که در جام ملت های ۲۰۰۴البته خوش درخشید و سوم شد.

قلعه نویی وارث برانکو شد و پس از ناکامی ایران در جام جهانی ۲۰۰۶با بازیهای ضعیف برابر پرتغال و مکزیک و آنگولا تیم را تحویل گرفت تا روانه ملتهای آسیای ۲۰۰۷شود که حاصل کار این ایرانی پرمدعا پیرگرایی و عدم تغییر و نسل سازی فقط به حذف دایی منجر شد.

 در ۲۰۰۸ على دایی تیم را گرفت و نسلی خوب شامل جلال حسینی و رحمتی و خلعتبری و شجاعی و عقیلی و اشجاری را تحویل داد اما او قربانی شد و قطبی هم در مقدماتی جام جهانی و بعدها جام ملت های ۲۰۱۱ناکام شد تا کیروش آمد و وارث فوتبالی شد که همگان بر آن واقفیم.

نسل طلایی پس از اوفارل و دهداری و مایلی کهن را کیروش ساخت که حاصلش میانگین سنی بسیار پایین و انگیزه های فردی و انسجام تیمی است. پورعلی گنجی، ووریا غفوری، پولادی، بیرانوند، حقیقی، امیری، دژاگه، عزت الهی، قوچان نژاد، آزمون، میلاد محمدی و مجید حسینی و ...نسلی جوان و منسجم هستند که اگر کیروش نبود امروز می بایست با تیمی پیر و فرتوت جام جهانی را پس از ناکامی در مقدماتی جام جهانی از تلویزیون بدون حضور ایران تماشا می کردیم.

 کیروش در سال اول حضور در فوتبال ایران،کشور به کشور به دنبال بازیکنان دورگه گشت تا شاید بتواند با کمک آنها که با تفکر حرفه ای پرورش پیدا کرده بودند کمی‌شرایط تیم ملی را تغییر دهد. دژاگه کاپیتان اصلی  تیم ملی اولین سرباز دورگه کارلوس کی‌روش است. بعدها این مربی تنها راه حل فوتبال فیزیکی ایران را درست کردن ساختار آن در فاز دفاعی دانست که به خوبی از عهده آن برآمده است.

یاداشتی از   عباس دارایى/ سرمربى پرسپولیس پلدختر

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز