دوبنده های کشتی بر تن زیبای سمندرهای لرستانی/سمندرلرستانی لوگوی مسابقات کشتی نونهالان کشور

۱۳۹۷/۰۳/۳۰ - ۱۲:۲۵:۰۴
کد خبر: ۷۲۰۰۸۵
دوبنده های کشتی بر تن زیبای سمندرهای لرستانی/سمندرلرستانی لوگوی  مسابقات کشتی نونهالان کشور
در یک اقدام جالب وقابل ستایش توسط اداره کل آموزش وپرورش لرستان سمندر لرستانی نماد مسابقات کشتی آزاد و فرنگی نونهالان کشور(دوره اول متوسطه) در خرم آباد شده است.

 خبرگزاری برنالرستان- گروه ورزشی: استفاده از لوگو ها در عرصه مسابقات  ورزشی موضوعی مهم محسوب می شودبه شکلی که بدون داشتن لوگویا نشانی در خور وزیبا  آن مسابقات خالی از محتوا می شود.

در این راستا استفاده از ظرفیت های فرهنگی وطبیعی وزیست محیطی هر منطقه واستان برای ایجاد لوگوی یک مسابقه برشکوه رقابت ها  وبعد زیبایی شناختی آن افزوده وحتی بر ارتقاسطح فرهنگی آن جامعه نیز موثراست.

یک طراح گرافیست در این خصوص به خبرنگار برنا می گوید: پتانسیل های فرهنگی کهن ونشانه های مردمشناسی  لرستان وهمچنین ظرفیت های زیست محیطی این استان مستعد ایجاد لوگوها در اشکال گوناگون است به طوریکه استفاده از آنها هم بر ابعاد زیبایی شناختی فرهنگ لرستان در دنیای مدرن  می افزاید وهم اینکه منجر به حفظ میراث زیست محیطی وطبیعی وفرهنگی وتاریخی این استان  در جهت ترویج آن می شود.

Image result for ‫سمندر لرستانی‬‎

 

جواد امینی با اشاره به رابطه ورزش وهنر  بیان می کند : ورزش وهنرمی توانند  در برخی از جاها به هم برسند ومکمل با یکدیگر بر شرایط جامعه تاثیربگذارند ودر این خصوص نقش نگاره ها ولوگوها به عنوان نشانه هایی زیبایی شناختی نقشی مهم ایفا کرده ونقطه یگانگی هنر وورزش می شوند به همین دلیل لوگوها امروز نقشی مهم در عرصه برنامه های ورزشی ایفا می کنند.

 وی تصریح می کند: استفاده از نشانه های بومی لرستان در مسابقات ورزشی کاری شایسته است که باعث برجسته شدن خودآن ورزش ها می شود واز این بابت باید از مسئولین ورزش حوزه آموزش وپرورش لرستان در استفاده از گونه جانوری سمندرلرستانی برای مسابقات کشتی دانش آموزی در خرم آباد تقدیر کرد.

 مدیرکل آموزش و پرورش لرستان درحاشیه نشست شورای اموزش پرورش لرستان با اشاره به تصویر لوگوی  مسابقات کشتی آزاد و فرنگی نونهالان کشور(دوره اول متوسطه) در خرم آبادگفت: سمندر لرستانی به‌عنوان لوگوی سی‌وپنجمین دوره مسابقات کشوری در رشته کشتی نونهالان متوسطه اول انتخاب شده است.

وی افزود: صداوسیما برای پوشش خبری برنامه‌ها و پخش تیزر یک دقیقه‌ای از زیستگاه سمندر لرستانی همکاری کند.

یک فعال محیط زیستی بااشاره به چالش های زیست محیطی موجود در لرستان با  تاکید بر لزوم حفظ گونه های جانوری در استان به برنا می گوید: امروز گونه های مختلف جانوری در کشور یا منقرض شده ویا در خطر انقراض قراردارند.

Image result for ‫سمندر لرستانی‬‎

 

به گفته آقای بابایی گونه منحصر به فرد سمندرلرستانی از جمله این گونه های جانوری است که خطر انقراض موجودیت این گونه زیبا را به شدت تهدید می کند.

وی می افزاید:سمندرکوهستانی لرستان یا سمند لرستانی یا سمندر خالدارقمصری  یکی از زیباترین گونه‌های سمندر جهان در منطقه زاگرس لرنشین می‌باشد و فقط در کشور ایران و در کوه های جنوبی زاگرس ودر مرزهای جنوبی لرستان ومنطقه شهبازان این استان وبخش پاپی  وجود دارد همچنین  در منطقه کرکی از توابع شهرستان پل دختر در چشمه‌ها ورودهای کوچک و آب شیرین این منطقه نیز تعدادی از این جانور  یافت شده است .

بابایی با اشاره به اهمیت نقش ورزش در اجتماع ،خاطر نشان می کند: با توجه به ظرفیت عظیم ورزش در نزدعموم مردم استفاده از پتانسیل مسابقات ورزشی در ساخت لوگوها ونشانه های طبیعی وگونه های جانوری وگیاهی کمک شایانی در جهت حفاظت از محیط زیست می باشد وباید از اقدام دستگاه آموزش وپرورش ومسئولین ورزش این حوزه استقبال وحمایت کرد.

وی بیان می کند: امیدوارم همچنانکه نشان ولوگوی یوزآسیایی در جام جهانی فوتبال بر سینه فوتبالیست های ایرانی خودنمایی می کند روزی لوگوی سمندر لرستانی نیز درمیادین جهانی خودرا نشان دهد.

 فرید بهرامی معاون تربیت و سلامت آموزش و پرورش لرستان  در شورای آموزش وپرورش لرستان  در این زمینه اظهار کرد: در جهت توجه به گونه ارزشمند و خاص سمندر لرستانی، این گونه زیبا به عنوان نماد مسابقات کشتی آزاد و فرنگی نونهالان کشور(دوره اول متوسطه) انتخاب شد.

وی افزود: برای اولین بار در تاریخ برگزاری مسابقات ورزشی آموزش و پرورش تصمیم گرفتیم در راستای حفظ محیط زیست و توجه به گونه ای ارزشمند و خاص که متاسفانه در خطر انقراض قرار دارد ، سمندر لرستانی را به عنوان نماد مسابقات انتخاب کرده و در این راستا برنامه های تبلیغی بسیار خوبی نیز در نظر گرفته شده است.

 

وی یکی از اقدامات انجام شده در این زمینه را ساخت تیزر انیمیشن از زیستگاه سمندر لرستانی توسط اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش لرستان عنوان  کرد و گفت: در طول برگزاری مسابقات نیز با تبلیغات محیطی در سطح شهر، تبلیغات تلویزیونی و فضای مجازی، افکار عمومی را بیشتر در جهت حفظ این گونه ارزشمند ترغیب خواهیم کرد.

برپایه این گزارش ؛مسابقات کشتی آزاد و فرنگی نونهالان کشور از 10 تیر لغایت 16 تیرماه در سالن شهید توکل مصطفی زاده برگزار می شود.

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز