معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه:

سمپاشی و جونده‌کشی در هفت شهرستان زلزله‌زده کرمانشاه انجام شد

۱۳۹۷/۰۴/۰۵ - ۱۰:۴۰:۴۹
کد خبر: ۷۲۲۴۴۲
سمپاشی و جونده‌کشی در هفت شهرستان زلزله‌زده کرمانشاه انجام شد

به گزارش خبرگزاری برنا؛ دکتر ابراهیم شکیبا معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهارداشت: مهم‌ترین نگرانی که برای بهداشت مناطق زلزله‌زده وجود داشت از قبیل بیماری‌های منتقله‌ای که از آب و غذا مانند اسهال، تب تیفوئید، هپاتیت و... بود تحت کنترل است.

photo_۲۰۱۲

وی افزود: سلامت کامل آب در مناطق زلزله‌زده نیز تحت کنترل است و در روزهای نخست وقوع زلزله مشکل کدورت آب در منطقه وجود داشت، اما درآن ایام هم آلودگی میکروبی در آب مناطق شهری نداشتیم و اکنون نیز آب کلیه نقاط شهری کاملا سالم می‌باشد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: وضعیت آب روستاهای زلزله‌زدگان نیز  اگر چه تعداد روستاها زیاد و منابع تامین آب آنها متعدد است، اما در این مناطق نیز وضعیت آب به طور روزانه کنترل می‌شود و تاکنون مشکل خاصی از لحاظ آلودگی میکروبی نداشته‌ایم و آب شرب روستاهای زلزله‌زده استان کرمانشاه نسبت به قبل از زلزله از سلامت بیشتری برخوردار است.

شکیبا با اشاره به نگرانی بهداشتی دیگری که در مناطق زلزله‌زده وجود داشت گفت:  روان آب‌های سطحی که هم می‌تواند از طریق تماس افراد و کودکان باعث بیماری شود و خصوصا برای کودکان مشکل ساز است و هم زمینه‌ساز تکثیر و رشد حشرات که عاملی برای انتقال بیماری سالک هستند می‌باشد.

وی افزود: اقدامات خوبی از سوی شرکت آب و فاضلاب شهری انجام شده است و اکنون وضعیت روان آب‌ها بسیار بهتر شده است و در شهر ثلاث‌باباجانی هیچ روان آبی مشاهده نمی‌شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: در شهر سرپل‌ذهاب هم با 50 کیلومتر لوله‌گذاری که صورت گرفته است وضعیت بسیار بهتر از ماه‌های قبل شده است، اما اقدامات انجام شده کافی نیست، در نقاط محدودی هنوز مشکل وجود دارد.

شکیبا عمده مشکلات در مناطق زلزله زده مربوط به پامنار و زعفران دانست که روستا بودند و به شهر ملحق  شدند و افزود: وضعیت فاضلاب این مناطق  قبل زلزله هم  مناسب نبوده و اکنون قرار است شرکت آب و فاضلاب سیستم فاضلاب این منطقه را  درست کند.

وی افزود: بیماری سالک که همه ساله در شهرستان سرپل‌ذهاب شیوع داشته،استو با  اقداماتی که انجام شده اپیدمی سالک در مناطق زلزله‌زده نداشته‌ایم.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: این بیماری در شرایط عادی اندمیک مناطق زلزله‌زده مانند سرپل‌ذهاب، گیلان‌غرب و قصرشیرین است و هر سال مواردی از بیماری را در این بخش‌ها داریم، امسال با سمپایی و مراقبت‌هایی که انجام شده است میزان بیماری سالک نسبت به قبل از سال 94 بسیار کمتر شده است.

شکیبا ادامه داد: برای مقابله با این بیماری اقدامات گسترده‌ای انجام شده است، ازجمله می‌توان به حدود 9 میلیون متر مربع سمپاشی با همکاری اداره کل دامپزشکی و همچنین جونده‌کشی در وسعت حدود شش میلیون متر مربع اشاره کرد. و قرار است  در مرداد سال جاری سمپاشی و جونده‌کشی مجدد انجام شود.

وی افزود: جوندگان و سگ مخزن سالک هستند که از طریق نیش حشرات این بیماری می‌تواند به انسان منتقل می‌شود و زخم‌های ایجاد شده گاهی آثار آن برای همیشه باقی می‌ماند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: در حوزه برداشت نخاله‌ها در شهر های زلزله‌زده به خوبی کار شده است اما از وضعیت نخاله برداری در روستاها راضی نیستیم دلیل وجود نخاله در روستاها نیز، بالا بودن تعداد روستاهاست که امکان رسیدگی به همه آن‌ها را دشوار کرده است.

شکیبا ادامه داد: با اقدامات بهداشتی خوبی که صورت گرفته در چهار ماه بعد از زلزله نسبت به مدت مشابه سال قبل آن  کاهش مرگ و میر نوزادان و کودکان را شاهد بودیم و بجز 9 مادر بارداری که زیر آوار زلزله جان خود و فرزندشان را از دست دادند هیچ موردی از فوت مادران باردار گزارش نشده است.

وی افزود: غربالگری روانی و روحی 103 هزار نفر زلزله‌زده به صورت علمی و تخصصی صورت گرفته است و از این تعداد 22 هزار تن نیاز به مداخله داشتند که اقدامات لازم برای آن‌ها انجام شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز