استاندار خوزستان:

۲۰۰ مترمکعب آب بر ثانیه از پشت سدها با هدف آبیاری نخیلات آبادان و خرمشهر رها سازی شد/تامین آب خواسته به حق مردم است+ببینید

۱۳۹۷/۰۴/۲۴ - ۱۲:۲۸:۰۳
کد خبر: ۷۲۹۲۹۳
۲۰۰ مترمکعب آب بر ثانیه از پشت سدها با هدف آبیاری نخیلات آبادان و خرمشهر رها سازی شد/تامین آب خواسته به حق مردم است+ببینید
غلامرضا شریعتی از رهاسازی 200 متر معکب آب با هدف آبیاری نخیلات شهرستان های آبادان و خرمشهر خبر داد.

به گزارش خبرنگار برنا از آبادان، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان شب گذشته در جلسه ای که به منظور شنیدن صحبت ها و مطالبات مردم اروندکنار در محل بخشداری این شهر انجام شد با بیان اینکه مردم نسبت به نظام و دولت حقوق و تکالیفی دارند، اظهار کرد: تامین آب، خواسته به حق مردم است و باید شرایط برای معیشت آنان مهیا شود و ما معتقد به انجام آنها هستیم همچنین از مسائل بی اطلاع نیستم و حضور مان در این منطقه برای آگاهی از وضعیت است، حل مشکلات جزو تعهدات ما است.

وی با عنوان اینکه مشکل آب در شادگان و خرمشهر حل شده اما آبادان هنوز به طور کامل رفع نشده است، گفت: سعی داریم تا 110 هزار متر مکعب آب غدیر فعلی که به آبادان می رسد را تا 125 هزار متر مکعب و به تدریج تا 150 هزار متر مکعب افزایش دهیم، سهم خرمشهر از آب غدیر 95 هزار متر مکعب است و ما این موضوع را در دستور کار خود داریم.

شریعتی افزود: با تقویت ایستگاه و تلمبه خانه اروندکنار مشکل کمی آب را حل کردیم اما مشکل کیفیت هنوز وجود دارد  لذا برای بهبود آن دو اقدام را در دستور کار خود داریم یکی خط لوله غدیر است که دو شب پیش به جمشید آباد رسیده و تکمیل شد، کاری که 10 سال بر روی زمین مانده بود را توانستیم با رفع موانع جدی کار به انجام برسانیم، البته در اجرای خط با مشکلاتی مواجه شدیم که سبب شد 500 متر از لوله را از مدار خارج و برای آن جایگزین قرار دهیم تا خط تکمیل شود.

استاندار خوزستان اضافه کرد: امروز مرحله بهره برداری آزمایشی از این خط را شروع کردیم و سه شنبه هفته جاری نیز از آن به طور رسمی بهره برداری می کنیم، تامین آب اروندکنار از تصفیه خانه جمشیدآباد و پمپاژ آب به اروندکنار قدم دیگر ما است و قول می دهیم با انجام این دو کار تا پایان هفته جاری مشکل به حداقل برسد.

وی توضیح داد: اکنون در مرحله بهره برداری آزمایشی از خط غدیر هستیم و باید شیرآلات را به تنظیم نهایی برسانیم. به طور حتم سهم آب شرب اروندکنار از 150 هزارمتر مکعب آب غدیر پیش بینی شده برای شهرستان آبادان به شما اختصاص می یابد.

استاندار خوزستان باعنوان اینکه به دنبال قطع وابستگی به بهمنشیر هستیم اعلام کرد: هر چقدر که بتوانیم آب غدیر بیشتری را به آبادان برسانیم وابستگی به رودخانه بهمنشیر کمتر می شود و هدفم نهایی ما عدم استفاده از این رودخانه است. در این حال آبادان به دلیل نواری بودن و داشتن اشتراکات بیشتر، سختی کار بیشتری نیز دارد اما با پایان کار سهمیه اروندکنار به آنان داده می شود.

وی با بیان اینکه سعی مان آنست که ای. سی 10 هزار میکروموسی را به زیر 5 هزار میکروموس برسانیم، توضیح داد:  در 15 مردادماه سال جاری مناقصه ای را برای دستگاه آب شیرین کن اروندکنار برگزار می کنیم و با مشخص شدن برنده این مناقصه آب شیرین کن نصب می شود که با این اقدام به طور روزانه 3 هزار متر مکعب آب شیرین برای اروندکنار که با آب غدیر مخلوط شده به دست آنان می رسد البته کار ساخت و نصب این آب شیرین کن ها 10 ماه زمان می برد.

شریعتی گفت: امید است تا سال آینده کارها به اتمام برسد و آب شیرین وارد مدار شود تا تابستان آینده آب شیرین کن و آب غدیر تامین کننده آب شرب منطقه باشد.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه برای آب کشاورزی نیز یک اقدام جهادی را در سه روز گذشته به انجام رساندیم، گفت: شرایط آب در پشت سدها بحرانی است، خشکسالی در صد سال اخیر بی سابقه بوده و ما برای تامین آب در چند ماه پس از شهریور نیز نگرانیم اما چون آبیاری نخیلات جزو تعهدات ما و مطالبات به حق مردم است به همین دلیل 200 متر مکعب بر ثانیه آب را با هدف آبرسانی به نخیلات آبادان و خرمشهر از پشت سدهای دز و گتوند رها سازی کردیم و در طول مسیر از بالا دست تا به اینجا از آن صیانت کردیم تا به نخلستان های آبادان و خرمشهر برسد و از امشب تا پایان هفته امکان آبیاری نخیلاتتان را دارید و انشالله بتوانیم ماه آینده هم به همین شکل به نخیلات آب رسانی کنیم.

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز