یادی از صدای دلنشین "سقایی"

۱۳۹۷/۰۴/۳۱ - ۱۲:۴۵:۳۳
کد خبر: ۷۳۲۰۲۹
یادی از صدای دلنشین سقایی
صدای دلنشین سقایی که موتورچی، تفنگ، قدم‌خیر و دیگر ترانه‌ها را خواند هنوز یک صدای بی‌نظیر و اسطوره‌ای برای بسیاری از علاقه‌مندان به موسیقی محلی لرستان است.

خبرگزاری برنالرستان - گروه هنر: 27 تیرماه که گذشت سالروز درگذشت استاد موسیقی و آواز لرستان، رضا سقایی بود که در تیرماه 89 بعد از سالها دست و پنجه نرم کردن با بیماری درگذشت و در قطعه هنرمندان آرامستان صالحین خرم‌اباد به خاک سپرده شد.

ضمن آنکه یاد و خاطره این استاد چیره‌دست موسیقی محلی را باید گرامی بداریم ضرورت دارد به این نکته اشاره شود که ما جامعه‌ای هستیم که کمتر به نخبگان در عرصه‌های مختلف تا زمانی که در قید حیات هستند توجه می‌کنیم و زمانی که به دیدار حق می‌شتابند آنگاه تازه متوجه می‌شویم که چه افرادی را از دست داده‌ایم و عمدتاً تجلیل‌ها و قدردانی‌ها از نوع قدردانی‌ها و پاسداشتهای پسا مرگ است نه پیش از مرگ.

همه می‌دانیم استاد سقایی تا زمانی که زنده بود بسیاری از آثارش، انعکاس نمی‌یافت و در بستر بیماری هم که افتاد در مظلومیت تنهایی با بیماری‌اش دست و پنجه نرم کرد تا زمانی که به سرای دیگر رفت.

اما در دوره‌ی پسا مرگ این استاد، بسیاری از آثارش مجوز پخش دریافت کرد و البته از تلاش‌ها و پیگیری‌های انجمن موسیقی لرستان نیز بابت اینگونه پیگیری‌ها و زحمات بایستی قدردانی و سپاسگزاری کنم.

مسئولیت این انجمن برعهده‌ی امین عباسیان است و باورم این است که عباسیان، دغدغه‌ی صیانت و حفظ موسیقی محلی لرستان را دارد که از جمله میراث فرهنگی و تاریخی و اجتماعی قوم لر است و او دلسوز و پُرکار در این حوزه بوده است.

ولیکن مسئله‌ی مهم‌تر که البته عمدتاً رسالت مدیران و مسئولان مربوطه است این است که زمانی که نخبگان در هر عرصه‌ای در قید حیات هستند به مشکلات آنها رسیدگی شود، به مطالباتشان توجه شود و کوشش شود گرهی از مشکلات آنها رفع شود. قدر نخبگان را باید زمانی که در قید حیات هستند بدانیم.

نخبگان را باید در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی دخیل کرد و از آنها در حوزه‌های تخصصی و کاری خودشان، مشورت گرفت و از نقطه‌نظرات تخصصی و فنی آنها استفاده کرد.  

ما همین الان هم در عرصه‌های مختلف هنری، موسیقی محلی، ورزشی، فرهنگی، رسانه‌ای، اجتماعی، محیط زیستی و امثالهم، کنش‌گران و بلکه نخبگانی داریم که در این حوزه‌ها و دیگر حوزه‌های اجتماعی مشغول فعالیت هستند ولی با بیشماری از مشکلات در زندگی شخصی‌شان دست و پنجه نرم می‌کنند و کسی سراغی از آنها هم نمی‌گیرد!

این وضعیت در اصطلاح، نخبه‌گریز شدن است نه نخبه‌گرایی و توجه عینی و نه نمادین به نخبگان کشور و استان، یک ضرورت همیشگی است.  

به هر روی، یاد و خاطره زنده‌یاد استاد رضا سقایی را گرامی می‌داریم.

 صدای دلنشین سقایی که موتورچی، تفنگ، قدم‌خیر و دیگر ترانه‌ها را خواند هنوز یک صدای بی‌نظیر و اسطوره‌ای برای بسیاری از علاقه‌مندان به موسیقی محلی لرستان است.

یادش گرامی باد

یاداشتی از دکتر شهرام شرفی - روزنامه نگار

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز