مدیر نظارت بر موادغذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:

شعار امسال روز جهانی بهداشت«پیش به سوی گرسنگی صفر تا سال۲۰۳۰ » است

۱۳۹۷/۰۷/۱۱ - ۱۴:۴۱:۰۰
کد خبر: ۷۶۰۲۰۷
شعار امسال روز جهانی بهداشت«پیش به سوی گرسنگی صفر تا سال۲۰۳۰ » است
بیماری‌های غیر واگیر در کشور دو، سوم مرگ و میر را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ دکتر شهریار مصطفوی مدیر نظارت بر موادغذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در جمع خبرنگاران در سالن جلسات معاونت غذا و دارو کرمانشاه،  گفت: بحث غذا در دنیا بسیار مهم است، و بزرگ‌ترین مشغله مردم دنیا  غذا است و طبیعی هم می باشد، و  عوامل مهمی در این حوزه دخیل هستند.

او به شعار جهانی امسال(پیش به سوی گرسنگی صفر تا سال 2030 ) اشاره کرد و افزود: ما باید از یک تغذیه سالم برای جسم و روح‌مان برخوردار باشیم، و با دسترسی آسان و کافی به غذا سلامت‌مان را حفظ کنیم، که متاسفانه با چالش‌هایی مواجه هستیم که یکی از آنان تقلب در  مواد غذایی در دنیاست، که سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد.

مدیر نظارت بر موادغذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت: هر روز ما شاهد مواردی از گزارشهای تقلبات بر روی مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی هستم، و  گزارشات مردمی در پیشگیری از بیماری‌ها بسیار می‌تواند مؤثر باشد. از قبیل استفاده از رنگ‌های غیرمجاز در مواد غذایی، بهداشتی و... نبود برچسب سلامت، تاریخ تولید، تاریخ انقضاء و...

مصطفوی ادامه داد: مصرف کنندگان حق دارند  که از محصولات تراریخته آگاه باشند،  در دنیا بحث محصولات تراریخته موافق‌ها و مخالفان زیادی دارد. و هیچ شاهدی در دنیا نبوده که ثابت کند محصولات تراریخته می‌تواند تهدیدی برای جامعه بشری داشته باشد.

او افزود:در کشور ما فعلاً برچسب محصولات ترا ریخته برروی مواد غذایی برای اطلاع مردم از این محصولات تاکید شده است.

مصطفوی به مشکلات مهم حوزه غذا  اشاره کرد و گفت: 76 درصد بیماری‌های غیر واگیر را از تغذیه نا مناسب به وجود می‌آورد: در کشورما نمک دو برابر استاندار جهانی مصرف می‌شود. مصرف جهانی چربی 15 گرم است در حالی که در کشور ایران اکثر مردم حدود 50 گرم چربی مصرف می‌کنند.

او افزود:  بیماری‌های غیر واگیر در کشور دو، سوم مرگ و میر را شامل می‌شود و سیاست‌های غذا و دارو کاهش چربی‌های ترانس در روغن‌های خوراکی است که در استان ما کاملاً کنترل شده است.

مصطفوی از دیگر نگرانی‌ها به بحث چاقی و اضافه وزن اشاره کرد و افزود:  فقط 30 درصد مردم وزن  مناسب دارند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز