منظری به برخی از چالش های ازدواج جوانان

۱۳۹۷/۰۷/۲۲ - ۱۶:۴۹:۲۲
کد خبر: ۷۶۴۴۵۸
منظری به برخی از چالش های ازدواج جوانان
مهم ترین عامل سرنوشت ساز در ماندگاری محبت بعد از ازدواج همان ایمان واعتقاد طرفین است .

خبرگزاری برنا- باشگاه جوانی/ اختصاصی: ازدواج به معنای یک قرداد اجتماعی است که بین انسانها برقرار می شود در راستای تکامل روحی و روانی آنان .

ازدواج سالم رابطه ای ماندگار است که پشتوانه عقلی ، منطقی ، قانونی و شرعی دارد و با تربیت دینی حاکم بر جامعه اسلامی ما هم سازگار می باشد و از پیامد های  مثبت آن  می توان به آرامش ، از خودگذشتگی ، ایثار ، فداکاری ، شناخت درست ، دوست داشتن و ایجاد محبت اشاره کرد.

 مهم ترین مؤلفه های یک شخص برای ازدواج عبارتند از:1) اطلاعات کافی  2)امکانات لازم   3)فرصت مناسب

خداوند براساس نظام آفرینش زن و مرد را مکمل هم خلق کرد به این معنا که انسان ها در کنار هم کامل می شوند لذا در ازدواج وقتی می خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که آیا انسانها در ازدواج به دنبال مکمل هستند یا مشابه ؟ قانع کننده این است که انسان به دنبال مکمل است در مکمل بودن ممکن است طرف مقابل نقص داشته باشد که در کنار همسر خود می تواند نقص خود را بر طرف کرده و خود را به کمال برساند .

لذا یکی از بنا های محکمی که دین ما به آن توجه داشته بنای خانواده است و در باب تحکیم خانواده سفارشات زیادی آمده که مغبوض ترین  حلال خدا جدایی و طلاق است به عبارتی خداوند نمی خواهد انسان ها در زیر سقفی که زندگی می کنند به بهانه های مختلف و واهی از هم جدا شوند.

به طور کلی می توان گفت هدف از ازدواج این است که در ازدواج انسان ها به دنبال کمالات زندگی خود هستند لذا ازدواج قرارداد اجتماعی است که انسان ها از هر دین  و آیینی به آن پایبند می شوند .دین مبین اسلام به دنبال این مطلب است که بیان کند خانواده ها باید تحکیم پیدا کنند بنابراین در ازدواج فقط میزان ، دوست داشتن نیست بلکه میزان ، تحمل طرفین است و زن و مردی که  علاوه بر دوست داشتنشان آستانه صبر و تحمل بیشتری دارند زندگی مستحکم تری دارند .

در ازدواج خداوند هدف را آرامش قرار داده و انسان در ازدواج باید به یک آرامش نسبی برسد.

می توان  به صراحت اذعان داشت که جوانان برای ازدواج باید به نکاتی مانند : 1) درک واقعیات زندگی  2)شناخت صحیح ، کامل و درست طرف مقابل  3)در یک سطح بودن خانواده ها و توجه به تبار اجتماعی  4) یکسان بودن اعتقادات طرفین و خانواده ها  5) سنجیدن آستانه صبر و تحمل افراد  6) سنجیدن رفتار اجتماعی  7) توجه به اصالت خانوادگی  8) توجه به تناسب فرهنگی خانواده ها  9) توجه به سازگاری افراد با یکدیگر توجه داشته باشند.

و مهم ترین عامل سرنوشت ساز در ماندگاری محبت بعد از ازدواج همان ایمان واعتقاد طرفین است . ایمان امری درونی است و متعلق به نفس و جان انسان هاست و نوع نگرش ما را در زندگی مشخص می کند .

اگر کسی ایمان واقعی داشته باشد  و در مقابل خداوند تعهد داشته باشد در مقابل همسر خود نیز متعهد می باشد .

ولی متأسفانه در جامعه امروزی عواملی مانند فضای مجازی ، کم توجهی خانواده ها و مشغله های اقتصادی و روزمره ی زندگی باعث شده به کانون خانواده کمتر توجه شود و خانه ها شبیه یک مسافرخانه شوند که درون آن خانواده چیزی از محبت و عاطفه و همدلی وجود ندارد و کانون گرم خانواده جای خود را به انزوا داده است .

در اینجا باید یاد آور شد که عواملی در به تاخیر افتادن ازدواج جوانان مؤثر است که عبارتند از : 1) پرتوقعی طرفین  2) نوع سبک غلط زندگی  3) شناخت ناقص از زندگی ساده  4) کم حوصلگی  5) خارج شدن از سبک و روش دینی  6) عدم درک صحیح از زندگی  7) کمبود اشتغال و عدم امنیت اقتصادی جوانان  8) نداشتن حداقل امکانات جوانان برای تشکیل خانواده  9) بی مسئولیتی و عدم اعتماد به نفس برخی جوانان برای تشکیل خانواده  10) نبودن عشق واقعی و درک درست از آن.

 و در آخر به خانواده ها ، مجریان و مسئولان پیشنهاد می شود که همگی در راستای تحقق هرچه بیشتر امر ازدواج بیشتر برای جوانانمان وقت بگذاریم و رفتار های پنهانی آنان را به رفتار های منطقی و عقلانی تبدیل کنیم .

سبک و نوع زندگی جوانان را با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی به موقع و منطقی با معرفی الگوهای مناسب و مورد پذیرش آنان تغییر دهیم و آن ها را به محیط دینی و سفارشات منطقی و عقلانی اسلام که در راستای تکامل بشر شکل گرفته اند دعوت کنیم .

زمینه ی اشتغال و ازدواج آسان جوانان را فراهم کنیم تا در جامعه اسلامی خود شاهد کمرنگ تر شدن ارتباطات نادرست و غیرمنطقی در میان جوانان باشیم و فریضه ی مقدس امر ازدواج را در میان آنان بیشتر ترویج دهیم.

نویسنده: عاطفه صادقی دانش آموخته ی کارشناسی ارشد و دانشجوی علوم سیاسی -عضوتحریریه خبرگزاری برنا

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز