مدیرعامل عنوان کرد:

نیروگاه تمایلی به استفاده از سوخت مازوت ندارد

۱۳۹۷/۰۷/۳۰ - ۱۱:۱۸:۵۱
کد خبر: ۷۶۷۶۳۲
نیروگاه تمایلی به استفاده از سوخت مازوت ندارد
مدیرعامل نیروگاه شازند گفت: نیروگاه شازند با سوخت مصرفی گاز، روزانه 28 هزار مگاوات برق تولید می کند و آمادگی تولید بیشتر در صورت تامین گاز را داراست.

به گزارش برنا از اراک- حمید بادرستانی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به تولید روزانه 28 هزار مگاوات برق گفت: در 6 ماهه نخست سال جاری میزان تولید انرژی خالص 4 هزار و 100 گیگاوات ساعت بوده است که این میزان نشان از تحقق 60 درصدی تعهدات در سال 97 دارد.

وی با بیان اینکه نیروگاه شازند در حال حاضر نیاز برق استان مرکزی را تامین می‌کند و کمتر از یک ساعت در شبانه‌روز نیز برق کشور را تامین می‌کند، گفت: تعداد پرسنل این مجموعه 530 نفر است که بیش از 90 درصد این پرسنل بومی استان مرکزی هستند و 100 درصد نیروهای متخصص نیروگاه از بین این 90 درصد نیروی بومی انتخاب شده‌اند. 

بادرستانی بیان کرد: نیروگاه شازند با سوخت مصرفی گاز، روزانه 28 هزار مگاوات برق تولید می کند و آمادگی تولید بیشتر در صورت تامین گاز را داراست.

مدیرعامل نیروگاه شازند افزود: 44 درصد پرسنل نیروگاه از شهرستان شازند، 43 درصد از اراک، 12 درصد از سایر نقاط و 2 درصد نیز بومی استان مرکزی هستند و با توجه به محیط کاری صنعتی، خشن و شیفت‌های کاری شبانه پرسنل خانم در این مجموعه فعالیت ندارند.

وی خاموشی‌های صورت گرفته در تابستان سال جاری را ناشی از افزایش مصرف دانست و عنوان کرد: این خاموشی‌ها به هیچ عنوان ارتباطی به میزان تولید نیروگاه نداشته و حتی نشان از کاهش تولید ندارد، همچنین در تابستان امسال هیچ گونه خروج اضطراری واحدها از مدار وجود نداشت که این امر خود نشان از تولید حداکثری در مجموعه است، اما به دلیل افزایش مصرف برق در کشور خاموشی‌ها صورت گرفت.

بادرستانی تصریح کرد: سال گذشته به دلیل کاهش مصرف گاز خانگی، میزان بیشتری گاز به نیروگاه حرارتی شازند منتقل شد و به همین دلیل تولید سال گذشته این نیروگاه تا حد مطلوبی افزایش داشت. 

وی با بیان اینکه هزینه مصرف سوخت گاز سه برابر کمتر از سوخت مایع (مازوت) است، اظهار کرد: قیمت هر لیتر مازوت سه تا پنج برابر یک متر مکعب گاز ارزیابی می شود و این در حالی است که ارزش حرارتی هر 2 سوخت یکسان است و به همین دلیل نیروگاه هیچ تمایلی برای مصرف سوخت مازوت ندارد. 

مدیرعامل نیروگاه شازند بیان کرد: علاوه بر فرسودگی شدید تجهیزات در مراحل مختلف ذخیره سازی در نتیجه مصرف مازوت، انتقال و مصرف این سوخت نیز نیازمند تجهیزات هزینه بر بسیاری است. 

بادرستانی ضمن اشاره به کاهش چشمگیر مصرف مازوت از سال 1392 به بعد، گفت: در سال گذشته بیش از 99 درصد سوخت نیروگاه از گاز تامین شد و تنها 9 هزار متر مکعب به میزان یک درصد از مجموع سوخت مصرفی، مازوت بود. 

وی با اشاره به توسعه فضای سبز نیروگاه در راستای حفاظت از محیط زیست گفت: مجموع فضای سبز نیروگاه حرارتی شازند در سال 1382 به 12 هکتار هم نمی رسیدّ اما اکنون 95 هکتار از اراضی داخلی و خارجی مجموعه این نیروگاه را فضای سبز تشکیل می دهد. 

وی تلاش برای افزایش سهمیه گاز، استفاده از سوخت جدید موسوم به سلاری، تهیه پروژه اطلس آلاینده ها نیروگاه های ایران، تزریق مواد افزودنی به سوخت مازوت برای کنترل میزان آلایندگی، استفاده از روش های ویژه کنترل، توسعه فضای سبز، زیرسازی استخرهای تبخیری، غرس بیش از پنج هزار اصله درخت در حدفاصل نیروگاه شازند تا منطقه گردشگری چپقلی، کاهش مصرف آب و نصب تجهیزات پایش ویژه مهمترین اقدامات نیروگاه حرارتی شازند در جهت رعایت الزامات زیست محیطی عنوان کرد. 

خبرنگار : سمیرا فشکی

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز