مسمومیت ۴۸۰۰ کرمانشاهیان با "دارو"

۱۳۹۷/۰۸/۰۶ - ۱۵:۱۱:۰۱
کد خبر: ۷۷۰۰۳۴
مسمومیت ۴۸۰۰ کرمانشاهیان با دارو
68درصد مسمومیت‌های مردم استان کرمانشاه"دارویی" است.

به گزارش خرگزاری برنا؛ دکتر وریا رحیمی رییس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت:  4800 نفر در استان بر اثر مصرف دارو در سال گذشته مسموم شده‌اند.

او به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها افزود: شایع‌ترین علت مسمومیت‌ها را در جهان و ایران مسمومیت با دارو است.

رییس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: این وضعیت در  کرمانشاه نیز وجود دارد و بیشترین مسمومیت‌های استان مربوط به مسمومیت‌های دارویی است.

رحیمی افزود:  68 درصد مسمومیت‌های پارسال مربوط به مسمومیت‌های دارویی بودهاست و  سال گذشته 4883 نفر بر اثر مصرف دارو دچار مسمومیت شدند.

او افزود: از این تعداد 1868 نفر توسط ترکیبات و داروهای اعتیادآور و 1418 نفر توسط سایر داروها دچار مسمومیت شدند.

رییس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: بخش عمده مسمومیت‌های دارویی در بخش داروها و ترکیبات اعتیادآور مربوط به استفاده از قرص ترامادول و قرص متادون و سایر موارد مشابه است.

رحیمی ادامه داد: در بخش مسمومیت توسط سایر داروها نیز بیشترین مسمومیت مربوط به آرامبخش‌ها و داروهای محرک سیستم عصبی و انواع مسکن‌های غیرمخدر است.

او افزود: بخش قابل‌توجهی از این مسمومیت‌ها به شکل آگاهانه صورت می‌گیرد، و بسیاری مسمومیت‌ها اتفاقی نیست و به خاطر مصرف بیش از اندازه دارو به قصد خودکشی صورت می‌گیرد.

رییس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در این بین برخی مسمومیت‌ها هم بصورت اتفاقی رخ می‌دهد که عمده موارد آن مربوط به کودکان و نوجوانان است که از سر کنجکاوی و ناآگاهی دارویی را خودسرانه مصرف می‌کنند.

رحیمی با اشاره به وقوع 90 درصد مسمومیت‌ها در منزل از افراد خواست از نگهداری دارو در منزل خودداری کرده و دارو را در قسمتی دور از دسترس کودکان و نوجوانان قرار دهند.

او در ادامه به تشریح برخی نکات ضروری در نگهداری دارو و پیشگیری از مسمومیت اشاره کرد و افزود: با گذشت تاریخ مصرف دارو عوارض احتمالی آن تشدید می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود از نگهداری طولانی مدت دارو خودداری کنند.

رییس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: سالمندان به دلیل کهولت سن قادر به مصرف صحیح دارو نیستد، و فرزندان این افراد حتماً مراقب مصرف داروی والدین خود باشند و از میزان مصرف دارو و مصرف به موقع آن اطمینان حاصل کنند.

رحیمی ادامه داد: برخی والدین بی اطلاع از هم بصورت جداگانه دارو به کودک خود می‌دهند.

او افزود: موارد بسیاری پیش آمده که کودک دوز تکراری دارو دریافت کرده و هم پدر و هم مادر به صورت جداگانه و بدون اطلاع هم دوباره یک دارو را به کودک داده‌اند که موجب مسمومیت او شده است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز