یک استاد دانشگاه در گفت وگو با خبرگزاری برنا، مطرح کرد:

جوانان در کاهش شکاف دولت - ملت نقش آفرین باشند/ مطالبه گری جوانان در زمینه مبارزه با فسادراه حلی خوب در کمک به دولت است

۱۳۹۷/۰۸/۰۹ - ۱۴:۰۳:۲۷
کد خبر: ۷۷۰۹۷۲
جوانان در کاهش شکاف دولت - ملت نقش آفرین باشند/ مطالبه گری جوانان در زمینه مبارزه با فسادراه حلی خوب در کمک به دولت است
دکتر محسن بیات معتقد است: جوانان به عنوان نیروهای پیشرو جامعه اگر بتوانند شکاف و تضاد دولت وملت را کاهش دهند کاری بس بزرگ برای توسعه کشور کرده اند .

خبرگزاری برنا لرستان- باشگاه جوانی : عضوهیأت علمی دانشگاه لرستان در پاسخ به این پرسش خبرنگار برنامبنی براینکه  که آیا جوانان می توانند نقش فعالی در توسعه و پیشرفت ایفا کنند ؟ می گوید: مطالعه توسعه در کشورهای مختلف نتایج مختلفی داشته است اما یک نتیجه که می توان گفت تحقیقات توسعه بر آن تاکید دارند این است که توسعه زمانی رخ می دهد که شکاف بین دولت و ملت از بین برود و دولت و ملت تعامل پویایی با یکدیگر داشته باشند ونقش جوانان در توسعه کشور را از این منظر می توان بررسی کرد

به گفته دکتر محسن بیات  تضاد بین دولت و ملت مهم ترین مانع در توسعه کشور ماست که به گفته اکثر جامعه شناسان سیاسی ریشه این تضاد در تحول تاریخی - اجتماعی کشور ما نهفته است .

این استاد دانشگاه  نهادینه شدن تضاد دولت و ملت در تفکر ایرانیان امروزرا  امری می داند  که در طول قرن ها مردم را به سوی الگوهای فرهنگی – اقتصادی در توسعه سوق داده است وتاکید می کند:همین امرموجب شکاف اجتماعی – سیاسی بین دولت و ملت ما شده است ؛در جامعه ما ملت خود را در برابر دولت و دولت خود را در برابر ملت می بیند وبخشی از انرژی سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی ما صرف این تضاد می شود ؛جوانان به عنوان نیروهای پیشرو جامعه اگر بتوانند این شکاف و تضاد را کاهش دهند کاری بس بزرگ برای توسعه کشور کرده اند .

دکتر بیات در پاسخ به این پرسش که جوانان به چه شکل می توانند در این مسیر اقدام کنند ؟ معتقد است: رسالت مهم کاهش شکاف بین دولت و ملت بر دوش سیاست مداران و دولت مردان است اما این بدان معنا نیست که جامعه ما به ویژه جوانان در این زمینه نمی توانند نقش آفرینی کنند ؛بررسی تاریخ توسعه کشورهایی مثل ژاپن و کره جنوبی تاکید کننده این مسأله است که پیوند پویایی بین دولت و ملت عامل اصلی توسعه آن ها بوده  لذا جوانان می توانند با مشارکت های اجتماعی ، سیاسی و شکل دادن به نهادهای رابطه بین دولت و ملت در این زمینه نقش آفرینی کنند .

این دکترای روابط بین الملل یادآور می شود: کاهش مشارکت سیاسی ، کاهش رضایت عمومی ، کاهش اعتماد متقابل ، تضعیف تعهد جمعی ، تضعیف هویت اجتماعی و کاهش ظرفیت مجاب سازی دولت از اثرات شکاف بین دولت و ملت است که جوانان با فعالیت پویا و ایجاد نهاد های جدید در رابطه با دولت و ملت می توانند شکاف آثار آن را کاهش دهند .

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان مطالبه گری در زمینه مبارزه جدی با فساد و یا مطالبه گری برای اعتماد سازی به وسیله دولت توسط جوانان یکی از این راه حل هاست ؛یعنی جوانان با اصرار بر مبارزه با فساد توسط دولت و انجام اقداماتی از طرف دولت برای گسترش اعتماد بین مردم نسبت به دولت می توانند در کاهش شکاف بین دولت و ملت مؤثر باشند این مهم ترین رسالت جوانان در رسیدن به یک توسعه پایدار در درون یک کشور است .

گفت وگو : عاطفه صادقی کارشناسی ارشد فلسفه و دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی- خبرگزاری برنا

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز