به همت استاندار و مدیران معدن استان اردبیل

جهشی بزرگ در صنعت معدن شمال غرب کشور

۱۳۹۷/۰۸/۲۸ - ۱۳:۰۳:۵۴
کد خبر: ۷۷۷۷۵۶
جهشی بزرگ در صنعت معدن شمال غرب کشور
بهره برداری از معادن،اقتصاد استان اردبیل را دچار یک تحول بزرگ خواهد نمود و در آن مقطع می توان ادعا کرد که استان اردبیل هم وارد فاز صنعتی شده است که این برای تنوع اقتصادی استان که عموما کشاورزی است مهم است.

به گزارش برنا،اوایل دولت یازدهم  در اردبیل ٬ برای اولین بار مطالعات معدنی جهت بهره برداری صنعتی استارت زده شد تا فعالیت های معدنی که سالیان سال در قالب سنتی ومعطوف به استخراج مواد معدنی جهت مصارف ساختمانی و به عبارتی مصالح ساختمانی بود ٬ خارج شود تا اردبیل را وارد فاز صنعتی در فعالیت های معدنی کند.

ایمیدرو ٬ میتکو و کوثر سه شرکت صاحب نام و به عبارتی دارای برند در عرصه فعالیت های معدنی بودند که پیشگام نو آوری در معدن اردبیل شدند تا در سه نقطه استان یعنی خلخال ٬ کوثر و مشگین شهر،شانس خود را برای اولین شدن بیازمایند تا از رهگذر یک فعالیت نفس گیر و کنکاش در اعماق زمین ٬ افق جدیدی را در اقتصاد استان بگشایند.این  ماموریت به غایت دارای ریسک بسیار بالایی بود.

اکنون بعداز گذشت حدود چهار سال از آغاز فعالیت های این سه شرکت بزرگ ٬ خبرهای خوشایندی به گوش می رسد٬ اخباری که نه تنها از شنیده شدن صدای سوت قطار در اردبیل ویا تصویب منطقه آزاد کمتر نیست بلکه همتراز است.

معاون امور معدنی و صنایع معدنی سازمان صنعت ٬ معدن و تجارت استان اردبیل در این باره می گوید: در سه پهنه مشخص شده ( قزل اوزن ٬ باغروداغ و سبلان _ قره سو ) و در چندین محدوده امید بخش که در اکتشافات اولیه دست یافته ایم عملیات حفاری و مغزه گیری آغاز شده است که امیدواریم با بر آورد و تخمین اولیه ذخایر مواد معدنی ٬ بتوانیم وارد فاز دیگر عملیاتی این پروژه ها یعنی احداث واحدهای صنعتی مرتبط  باشیم.

مهندس آقازاده از فعالیت یک شرکت دیگر بنام شرکت سرمایه گذاری جلگه های آسمانی که یک شرکت سرمایه گذاری عظیم در بخش اکتشافات معدنی است در سایت مشگین شهر خبر داد که بشدت به فعالیت خود در این منطقه ادامه می دهد.

حفاری عمقی حدودا بیست هزار متری این شرکت ٬ نتیجه اش رسیدن به مس و مولیبدن در مشگین شهر می باشد. طوریکه حدس می زنیم در آینده نزدیک  یک معدن در حد و اندازه های معدن بزرگ مس سونگون دست یابیم.

آقازاده از برنامه ریزی برای احداث اولین کارخانه کنستانتره و تغلیظ استان در دوسال آینده توسط شرکت جلگه های آسمانی خبرداد و افزود:

 در حال آماده سازی زیر ساخت های لازم برای این واحد صنعتی  هستیم تا بتوانیم در دوسال آینده شاهد بهره برادری از این واحد صنعتی باشیم.

معاون امور معدنی سازمان صنعت ٬معدن و تجارت استان ٬ با اشاره به نقش معادن در دگرگونی سیمای اقتصادی استان گفت:

 هر چند کار اکتشاف و بهره برادری از معدن با توجه به حجم ذخایر ٬ عمق ٬ روش بهره برداری( روباز یا حفر تونل) یک کار عظیم و زمانبر است طوریکه مس سونگون اهر از لحظه مطالعه تا بهره برداری یک بازه حدودا چهل ساله را طی نموده است ٬  اما قطعا  به بهره برداری رسیدن معادن در پهنه های مورد اشاره ٬ اقتصاد استان دچار یک تحول بزرگ خواهد شد و در آن مقطع می توان ادعا کرد که استان اردبیل هم وارد فاز صنعتی شدن شده است که این برای تنوع اقتصادی استان که عموما کشاورزی است مهم است.  

 مهندس آقازاده با اشاره به تلاش های مهندس بهنام جو در پی گیری این پروژه ها و رفع موانع در مقابل سرمایه گذاری این شرکت ها و تاکید بر آماده سازی زیرساخت های لازم برای احداث واحدهای صنعتی این معادن ٬ می گوید:

این گونه حمایت های مقامات عالی استانی چه در دوره قبل وچه حال  مایه پشت گرمی است که نشان از عزم و اراده مسئولین استان جهت هرچه سریعتر به سرانجام رسیدن پروژه های معدنی است.

وی در پایان با بیان اینکه این پروژه ها از زمان شروع تا به امروز فقط به دلایل جوی خوابیده و در بقیه روزهای سال به فعالیت خود ادامه داده است از مردم استان خواست از دامن زدن به شایعات بپرهیزند چرا که  روند اجرایی پروژه های معدنی  بر خلاف پروژه های عمرانی ٬ خاص و زمانبر است و تا به نتیجه رسیدن این پروژه ها صبر و حوصله داشته باشند .

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز