رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه:

طی چهار دهه اخیر صادرات کشور ۱۰ هزار درصد رشد داشته است

۱۳۹۷/۰۹/۰۳ - ۱۵:۳۵:۱۰
کد خبر: ۷۷۹۷۲۶
طی چهار دهه اخیر صادرات کشور ۱۰ هزار درصد رشد داشته است
ارزآوری هم از دیگر مزیت‌های توجه به صادرات است و نباید با تصمیمات نادرست بازارهای صادراتی را از دست بدهیم

کیوان کاشفی رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان کرمانشاه که امروز (سوم آذر) برگزار شد، گفت: نباید اجازه بدهیم با تصمیم‌های نادرست بازارهای صادراتی چند میلیارد دلاری کشور از دست برود.

او از فشارهای اخیر بر فضای تجارت و اقتصاد کشور ذکر کرد و افزود: با وجود همه مشکلاتی که در تمام این سال‌ها داشتیم، طی چهار دهه اخیر صادرات کشور ۱۰ هزار درصد رشد داشته است.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه دلیل این امر را باور فعالان اقتصادی و مسئولان کشور به مقوله صادرات به عنوان قوه محرک و لکوموتیو پیشران اقتصاد دانست و گفت: صادرات بازاری رایگان در دیگر کشورهاست که می‌توان با کمک آن ثروت را از دیگر کشورها به ایران آورد.

کاشفی ایجاد اشتغال و رونق تولید را از مزایای صادرات عنوان کرد و ادامه داد: ارزآوری هم از دیگر مزیت‌های توجه به صادرات است.

او افزود: اکنون در برخی زمینه‌ها از جمله مصالح ساختمانی، چینی‌آلات بهداشتی، صنایع لبنی و... مازاد نیاز کشور تولید داریم.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه گفت: کشور ما ظرفیت این را دارد که صادرات خود را با استفاده از صنایع موجود بالا ببرد و از طریق صادرات کل اقتصاد ایران هدایت شود.

کاشفی از تکانه‌های ارزی اخیر کشور هم عنوان کرد و گفت: اگرچه سابقه این تکانه‌ها در کشور و دولت‌های قبلی وجود دارد، اما متاسفانه دوباره شاهد تصمیم‌های شتاب‌زده و نوعی دستپاچگی در فضای اقتصادی هستیم.

او افزود: بانک مرکزی امروز به بهانه کمبود ارز بدترین مشکلات را در حوزه اقتصاد و تجارت ایجاد کرده، به گونه‌ای که در حوزه واردات دچار رانت و فساد گسترده و کنار رفتن تجار قدیمی هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه گفت: در حوزه صادرات نیز پیمان سپاری ارزی مشکلات زیادی ایجاد کرده و قیمتی که پیمان آن را از ما می‌خواهند با قیمت واقعی تفاوت دارد.

کاشفی ادامه داد: تمام مذاکرات و بیش از ۵۰ نشست کارشناسی که طی دو ماه اخیر در این زمینه انجام شده نتیجه‌ای نداشته است.

او افزود: وجود ارز چند نرخی و خصوصا دلار ۴۲۰۰ تومانی نیز مزید مشکلات شده و باید اگر خواهان شرایط مستحکم اقتصادی هستیم، از دلار ۴۲۰۰ تومانی دست بکشیم.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه از ممنوعیت صادراتی برخی اقلام هم ذکر کرد و با بیان اینکه اخیراً شایعاتی در زمینه ممنوعیت صادرات حبوبات هم مطرح است، تاکید کرد: برای به دست آوردن بازارهای صادراتی میلیاردها دلار هزینه شده و این تصمیمات باعث ناتوانی صادرکنندگان در تحقق تعهد آنها و از دست رفتن بازارها می‌شود.

کاشفی ادامه داد: ممنوعیت صادرات حبوبات خصوصاًدر زمینه نخود که کرمانشاه اولین تولیدکننده و صادر کننده این محصول است مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد.

او به وضعیت تجارت و سابقه آن در کرمانشاه اشاره کردو افزود: اکنون کرمانشاه در حال حرکت از تجارت صرف به تولید و صادرات است.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه ابراز امیدواری کرد و گفت: با برگشتن  پالایشگاه کرمانشاه به گردونه صادرات و رونق دیگر واحدهای صادراتی از جمله پتروشیمی‌های استان، وضعیت صادرات کرمانشاه بهتر شود.

کاشفی افزود: توسعه سرمایه‌گذاری تجارت محور از ملزومات رونق صادرات استان کرمانشاه است.

او افزود: برای این منظور باید فضای کسب و کار استانکرمانشاه  بهتر شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه گفت: مرزهای استان کرمانشاه نیز نیازمند توجه ویژه‌ای دارند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز