سرپرست میراث فرهنگی استان کرمانشاه:

۴ نسخه قرآن خطی نفیس در کرمانشاه مرمت شد

۱۳۹۷/۰۹/۱۱ - ۱۵:۰۴:۱۳
کد خبر: ۷۸۲۹۵۵
۴ نسخه قرآن خطی نفیس در کرمانشاه مرمت شد
نوع تزیینات و نوع خط این چهار نسخه قرآن خطی نشان می‌دهد که متعلق به یک دوره و در یک فاصله زمانی نگارش شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ جلیل بالایی سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: مرمت چهار نسخه قرآن خطی نفیس که در مساجد روستاهای شهرستان پاوه نگهداری می‌شودبه اتمام رسید.

 او به آغاز مرمت چهار نسخه قرآن خطی تاریخی در کرمانشاه از خرداد امسال اشاره کرد افزود: این چهار نسخه قرآن خطی متعلق به بخش خصوصی بوده که گذشت زمان آسیب‌هایی را به آنها وارد کرده است.

سرپرست میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت: دو نسخه از این قرآن‌ها در مسجد روستای دودان و دو نسخه دیگر در مساجد روستاهای دخان و زردویی نگهداری می‌شود.

بالایی ادامه داد: زمانی که این نسخه‌های خطی را برای مرمت به کرمانشاه انتقال دادیم، گذشت زمان باعث شده بود تا تأثیرات نم و رطوبت به صورت چشمگیری در صفحات کتاب دیده شود.

او افزود: کتاب‌ها دارای پارگی و کمبودهایی بودند، اثرات شدید لکه ناشی از استفاده مداوم از اوراق هم به چشم می‌خورد و همچنین مرمت نادرست و صحافی نامناسب نیز آسیب بیشتری به کتاب‌ها وارد کرده بود.

سرپرست میراث فرهنگی استان کرمانشاه به مرمت این کتاب‌ها اشاره کرد و افزود: در این راستا، شناسایی تمام آسیب‌ها، اسیدزدایی، آهاردهی و استحکام بخشی نسخ را با حفظ اصالت آنها اجرا کردیم.

بالایی ادامه داد: همچنین به منظور حفاظت از این آثار بعد از انجام اقدامات مرمتی، ساخت ویترین‌های استاندارد نسخ خطی را برای این قرآن‌ها در دستور کار قرار دادیم.

او افزود: ویترین‌ها را در مساجد روستای‌های یادشده نصب خواهیم کرد تا پس از انتقال قرآن‌ها به این مساجد در آنها نگهداری و عموم مردم امکان بازدید از این نسخه‌های خطی نقیس قرآن را داشته باشند.

سرپرست میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت: نوع تزیینات و نوع خط این چهار نسخه قرآن خطی نشان می‌دهد که متعلق به یک دوره و در یک فاصله زمانی نگارش شده‌اند.

بالایی ادامه داد: باتوجه به تاریخی که در قرآن مسجد دخان نگارش شده و به احتمال بسیار مربوط به تاریخ خلق اثر است، این نسخه خطی قرآن متعلق به سال 890 هجری قمری(550 سال پیش) است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز