معاون زراعت وزیر؛

تجهیزات تحقیقات کشاورزی ایران فرسوده است

۱۳۹۷/۰۹/۲۱ - ۰۸:۰۶:۴۷
کد خبر: ۷۸۶۸۰۶
تجهیزات تحقیقات کشاورزی ایران فرسوده است
معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: نوسازی و بهسازی ناوگان کشاورزی کشور پیش نیاز کاهش و حذف ضایعات غلات است.

به گزارش برنا از اراک ، «عباس کشاورز» در آیین رونمایی از کمباین «1060» شرکت کمباین سازی ایران در اراک، افزود: ساختار و تجهیزات تحقیقات کشاورزی ایران فرسوده است و باید ناوگان تحقیقات و بیوتکنولوژی کشاورزی کشور برای تامین امنیت غذایی نوسازی شود.

وی ادامه داد: عمر مفید یک کمباین در شرایط مطلوب کمتر از 9 سال ارزیابی می شود اما در کشور ایران هر کمباین بیش از 17 سال فعالیت می کند که این مهم نیازمند اصلاح است. 

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: فناوری ساخت ماشین آلات کشاورزی در شرکت کمباین سازی ایران باید به گونه ای باشد که نه تنها غلات بلکه در کشت کلزا نیز مورد استفاده قرار گیرد. 

کشاورز اضافه کرد: امکان توسعه چندانی در بخش کشاورزی وجود ندارد بنابراین تمامی فعالیت های این بخش وابسته به بهسازی و نوسازی ناوگان کشاورزی است. 

وی افزود: تولید مدل های جدید کمباین با ظرفیت بهینه نیاز اصلی بخش کشاورزی است و باید در شرکت کمباین سازی ایران با تقویت دانش فنی این نیاز تامین شود. 

وی بیان کرد: شرکت کمباین سازی ایران نباید نگران فروش محصولات و یا متقاضیان کمباین باشد چرا که در سال زراعی گذشته که شرایط کشاورزان چندان مطلوب نیز نبود، شمار زیادی از تولیدات این شرکت در داخل کشور به فروش رسید. 

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: تامین امنیت غذایی کشور بستگی به فعالیت گسترده و علمی در بخش کشاورزی 

دارد و برای تحقق این مهم باید نوسازی ناوگان کشاورزی صورت بگیرد که کمباین سازی در آن نقش محوری دارد.

کشاورز افزود: دستیابی به خودکفایی گندم به برکت فعالیت کشاورزان بوده و متوسط واردات سالانه یک و نیم میلیون شکر نیز به صفر رسیده است، بنابراین می توان با مدیریت منابع آبی کشور و بهره گیری از تجهیزات مدرن در تمام بخش ها به خودکفایی رسید. 

وی گفت: کشت دانه های روغنی نیز از برنامه های اصلی وزارت جهاد کشاورزی در راستای خودکفایی و قطع واردات روغن است و باید از تمامی ظرفیت های موجود در نقاط مختلف کشور استفاده کرد. 

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی در خصوص فعالیت آستان قدس رضوی نیز گفت: علاوه بر مدیریت شرکت کمباین سازی ایران، تولید 300 میلیون نشاء گوجه فرنگی، هندوانه، خربزه و سایر صیفی ها و تولید بذر «هیبریدی کلزا» از دیگر اقدامات این استان در سطح ملی است. 

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور گفت: بیش از 17 هزار دستگاه کمباین در نقاط مختلف کشور وجود دارد که 93 درصد این ماشین آلات در شرکت کمباین سازی ایران (اراک) تولید شده است. 

«کامبیز عباسی» افزود: کیفیت و فناوری تولیدات شرکت کمباین سازی ایران در یک سال گذشته رشد قابل توجهی داشته و خدمات پس از فروش این واحد تولیدی نیز رضایت کشاورزان و کمباین داران را به دنبال داشته است. 

وی اظهار داشت: شرایط اقتصادی کشور در ماه های گذشته بر روی قیمت کالاهای تولیدی اثر داشت اما، شرکت کمباین سازی ایران به وجود افزایش قیمت نهاده ها و قطعات مورد نیاز تخفیفات ویژه ای را به متقاضیان کمباین قایل شد. 

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور گفت: شرکت کمباین سازی ایران در سال های 92 تا 95 فراز و نشیب ها و چالش های بسیاری متحمل شد اما با پیگیری های مسئولان استان و حمایت های وزارت جهاد کشاورزی این واحد تولیدی امروز در بهترین شرایط قرار گرفته و هر روز به کیفیت محصولات این شرکت اضافه می شود. 

وی ادامه داد: بیش از 2 هزار دستگاه کمباین در سال های اخیر به مزارع نقاط مختلف کشور وارد شده که این تولیدات سهم مهمی در نوسازی ناوگان کشاورزی داشته است و برای نوسازی کامل ناوگان کشاورزی باید سالانه بیش از یکهزار و 200 دستگاه کمباین در عرصه کشاورزی وارد شود. 

عباسی بیان کرد: یک درصد ضایعات گندم معادل 2 هزار میلیارد ریال است، بنابراین نوسازی و بهسازی ناوگان کشاورزی کشور ضمن افزایش سرعت عمل در فعالیت کشاورزی نقش مهمی در جلوگیری از هدر رفت سرمایه ملی دارد. 

 

نظر شما
پرونده ویژه