شالی بگ، سرپرست شهرداری اراک:

روش من شعاردادن نیست

۱۳۹۷/۱۱/۲۵ - ۲۰:۱۸:۴۱
کد خبر: ۸۱۲۵۷۹
روش من شعاردادن نیست
سرپرست شهرداری اراک نبود ثبات مدیریتی را یکی از دلایل عدم اجرای به موقع برنامه های اجرایی در هر سازمانی دانست و گفت: نبود ثبات مدیریتی سبب می شود تا بسیاری از برنامه های تدوین شده، اجرایی نشوند و این مهم تبدیل به یکی از چالش های دوران سرپرستی بنده برای به سرانجام رساندن برنامه های شهرداری شده بود.

به گزارش برنا از اراک ، ابولفضل شالی بگ  در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری برنا افزود: بعد از قبول مسوولیت سرپرستی، شهرداری اراک بنابر برخی مسائل و تخلف های پیش آمده در حوزه املاک، با چالش هایی رو به رو شد که به واسته آن ها امکان استفاده از نیروهای باتجربه خود را در بخش های حساس از دست داده بود و در سوی دیگر نیز ریسک پذیری پرنسل شهرداری حتی برای انجام وظایف جاری خود به شدت کاهش یافته بود به همین دلیل قدم اول بنده در امر مدیریت سازمان شهرداری اراک اعتمادسازی در بین بدنه پرسنلی این سازمان و افزایش آن در ارتباط با سایر نهادهای مرتبط بوده است. 

وی افزود: خوشبختانه به دلیل چندین سال همکاری بنده با پرسنل شهرداری، ارتباط مثبتی با بدنه شهرداری اراک شکل گرفت که تا به امروز علاوه بر بهبود شرایط، دیگر شاهد بروز چالش های گوناگونی همچون گذشته نبوده ایم. 

سرپرست سازمان شهرداری اراک در بررسی مشکلات شهرداری اظهار کرد: بدهی هایی که طی چندین سال جمع آوری و به مدیریت فعلی شهرداری سپرده شد، از جمله مشکلات اصلی دوران مدیریتی بنده طی سه ماهه گذشته بوده است به طوری که روزهای اول آغاز دوران سرپرستی شاهد حجوم تعداد بسیاری از اشخاصی بودم که از شهرداری مطالبات مالی داشتند که با کمک همکاران خود پرونده های مالی را بعد از مدت ها، سامان دهی کردیم ولی بخش عمده ای از وقت کاری و تمرکز فکری من صرف آن شد.  

شالی بگ اضافه کرد: در روزهای ابتدایی دوران سرپرستی، بنده به صورت هم زمان مدیریت منطقه پنج و معاونت خدمات شهری را برعهده داشتم و حدود هفده ساعت در شبانه روز مشغول به کار بودم تاجایی که همین حجم کاری فشرده، مانع از انجام بسیاری از برنامه ها شد. 

وی ادامه داد: خوشبختانه طی سه ماه سرپرستی بنده، حقوق و عیدی پرسنل شهرداری برخلاف سال های گذشته برای اولین بار زودتر از پرداخت های دولت به کارکنان خود، پرداخت شد و باید بگویم که درحال حاضر پرداخت حقوق پرنسل شهرداری اراک کاملا به روز است. 

شالی بگ درباره وضعیت پروژه های عمرانی و اجرای تقاطع های غیرهمسطح شهر اراک گفت: خوشبختانه امروز اجرای تقاطع های غیرهمسطح، طبق برنامه های تدوین شده درحال انجام است و اگر برخی روزها شاهد توقف در امور جاری آن ها هستیم، دلیل آن به مساعد نبودن شرایط جوی بر می گردد اما با این حال هر روزی که شرایط جوی مساعد باشد تمامی امور بلافاصله از سر گرفته می شوند و عملا توقفی در اجرای پروژه ها وجود ندارد. 

وی ادامه داد: پیمانکار تقاطع غیرهمسطح شریعتی قول داده که در صورت مساعد بودن شرایط جوی، تا اواخر سال جاری عرشه اصلی تقاطع، آماده بهره برداری شود و به نوعی فاز یک پروژه تکمیل گردد. 

وی افزود: تقاطع غیر همسطح علم الهدی نیز چندین مرحله بتون ریزی را پشت سر گذاشته که در حال حاضر باتوجه به پیشرفت های انجام شده انتظار می رود تا پایان سال جاری و یا نهایتا تا اوایل سال آتی، آماده بهره برداری باشد اما با این وجود تلاش شهرداری اراک بر این است تا پروژه تقاطع غیرهمسطح شریعتی قبل از آغاز سال نو بهره برداری شود تا شرمنده شهروندان اراکی نشویم. 

وی بیان کرد: امروز کارخانه آسفالت که بنابر برخی مشکلات پلمپ شده بود، مجددا درحال فعالیت است و تا پایان سال جاری هر روزی که شرایط جوی مساعد باشد، لکه گیری خیابان ها انجام می شود. 

سرپرست سازمان شهرداری اراک با اشاره به اینکه جلسه کمیته تسهیل فعالیت خود را از سر گرفته است، گفت: شهرداری اراک برای درآمد زایی طی ماه های گذشته رشدی نداشته و تقریبا روندی یک نواخت را تجربه کرده که انتظار می رود باتوجه به شروع به کار کمیته تسهیل و دریافت عوارض ها، درآمد این سازمان نیز افزایش پیدا کند. 

وی ادامه داد: چند عدد از پروژه های شهرداری اراک، مانند پروژه آفتاب مدت ها است که تعطیل شده بود که مراحل جذب سرمایه گذار برای آن طی شده و انتظار می رود که تا قبل از پایان سال جاری با جذب سرمایه گذار مناسب، روند اجرای این پروژه مجددا از سر گرفته شود تا مرکز شهر اراک از این وضعیت نازیبا خارج گردد. 

وی افزود: در سوی دیگر نیز پروژه فردین پور به دلیل برخی تغییرات در طرح اولیه خود، تعطیل شده بود که آن هم مجددا شروع به کار کرده و در شورای سرمایه گذاری شهرداری، تصمیمات مناسبی برای جذب سرمایه گذار مناسب برای آن اتخاذ شده است. 

شالی بگ اضافه کرد: غریب به یک سال بود که شهرداری اراک اتوبوس های جدیدی را خریداری کرده بود ولی از آن ها استفاده نمی کرد که با هماهنگی های انجام شده واگذاری این اتوبوس ها آغاز شد و درحال ح

اضر تنها چند عدد دیگر از آن ها باقی مانده است. درباره پروژه پارک بانوان نیز باید این موضوع را اضافه کنم که نواقص موجود در این پارک تماما رفع شده و پارک بانوان از ابتدای اسفند ماه به صورت صد در صد در اختیار بانوان قرار می گیرد. 

سرپرست سازمان شهرداری اراک درباره رفع کمبودهای سازمان آتشنشانی گفت: در سازمان آتشنشانی اراک دو نوع کمبود نیروی انسانی و تجهیزات، وجود دارد که برای رفع تمامی آن ها دو نوع اقدامات صورت گرفته؛ اول آنکه مراحل قانونی جذب نیرو از طریق استانداری مرکزی و وزارت کشور طی شده و از طرف دیگر در بودجه سال 98 نیز برای جذب نیرو و رفع کمبودهای اساسی، بودجه لازم و مناسبی در نظر گرفته شده است. 

شالی بگ، سرپرست شهرداری اراک درباره روند تهیه و تنظیم بودجه پیشنهادی شهرداری به شورای شهر اظهار کرد: بودجه را باید براساس میزان نرخ درآمدها تهیه و تنظیم کرد چرا که اگر به درآمدها توجه شود قطعا دیگر شاهد انحراف بودجه ای همانند سال های گذشته نخواهیم بود. بنده معتقد هستم که اگر کسب درآمد شهرداری در بودجه، منطقی دیده شود، صرف هزینه ها، کار ساده ای خواهد بود بنابراین از همان ابتدا سعی بر این شد تا بودجه شهرداری اراک در سال 98 را با سنجش و مقایسه درآمد این سازمان طی سال های گذشته انجام دهیم. 

شالی بگ ادامه داد: سازمان شهرداری اراک به منظور تهیه بودجه سال آتی برای اولین بار، هزینه ها و درآمدهای چهار سال گذشته این سازمان را به صورت نمودار بندی شده مورد مقایسه قرار داده و همین امر سبب شده تا بودجه نویسی سال 98 دقیق تر از سالهای قبل از خود شود. رقم پیشبینی شده 482 میلیارد تومانی که به شورای شهر پیشنهاد داده شده نیز تماما بر حسب سابقه درآمد زایی شهرداری اراک تهیه شده که امید است با تصویب شورای شهر به صورت دقیق و اصولی تحقق پیدا کند. 

وی افزود: درحال حاضر شرایط مالی سازمان شهرداری اراک به گونه ای است که باید دریافت مطالبات خود را از سایر نهادها به ویژه صنایع آلاینده به جد پیگیری کند که در همین راستا واحد حقوقی شهرداری را مسوول پیگیری این امر تا حصول نتیجه کرده ام. 

سرپرست شهرداری اراک در خصوص فعالیت پیمانکاران و بررسی عملکرد آن ها بیان کرد: هر زمان که پروژه عمرانی جدیدی تعریف می شود، هر سرمایه گذار و پیمانکاری که شرایط بهتری را دارا باشد، برای شهرداری اراک نیز مطلوب تر خواهد بود اما شرکت هایی که طی سال های گذشته برای اجرای تقاطع های غیرهمسطح به اراک آمدند هیچ کدام ضعیف نبودند و توان مالی و اجرایی بالایی داشتند که به دلیل مشکلات شهرداری اراک در نبود نقدینگی کافی، نتوانستند آن طور که باید به کار خود ادامه دهند. 

شالی بگ اضافه کرد: اگر نقدینگی از طرف شهرداری تامین میشد قطعا امور پیمانکاری شهرداری نیز بسیار مناسب تر از امروز پیش می رفت ولی با این حال باید گفت که بنده معتقد هستم که اگر از این پس قرار است پروژه در اراک اجرا شود، باید به توان پیمانکاران بومی استان مرکزی اعتماد شود. 

شالی بگ اظهار کرد: برای افرادی که عوارضشان را به موقع  و پیش از عید پرداخت می کنند مصوبه ای از شورای شهر داریم که جوایزی برای آنها درنظر گرفته می شود؛ پیش از این، تجربه این موضوع را داشتیم که مورد استقبال  شهروندان قرار گرفت. 

وی ادامه داد: در این مدت کوتاه سه جلسه با سمن ها داشته ایم و این رابطه را حفظ خواهیم کرد ؛ چراکه معتقدم ارتباط تنگاتنگ با سمن ها و مطبوعات می تواند به مجموعه شهرداری کمکی شایانی کند. اگر این ارتباط برقرار باشد نقدی هم مطرح شود با آگاهی انجام خواهد شد. 

سرپرست شهرداری اراک اظهار داشت:هر شهرداری که می آید قطعا برنامه ای در ذهن خود دارد و طبیعی است که روی برنامه های خود تبلیغات کند ؛ اما تا چه اندازه این برنامه ها عملیاتی می شوند را آیندگان قضاوت می کنند . 

وی ادامه داد: با تجربه ای که در شهرداری دارم روش بنده این است که کاری را به سرانجام می رسانم سپس آن را اطلاع رسانی می کنم . روش بنده وعده دادن نیست؛ شعاردادن روش بنده نیست و این شعاردادن بی اعتمادی می آورد.سعی کردم در این مدت از تبلیغات بیخود جلوگیری کنم .گرچه در این مدت فرصت کارهای اساسی نداشتیم اما زمان قاضی خوبی است و مردم عملکردمان را قضاوت می کنند.  

شالی بگ افزود: اگر شهرداری مدعی برنامه محوری باشد باید تابع بودجه مصوب شده شورای شهر باشد وبراساس همان بودجه برنامه ریزی کند ، به شخصِ ایده هایی برای شهرداری داشتم اما فرصت کافی برای پیاده کردن ایده هایم در این مدت نداشتم همچنین ممکن بود راهی را پیش بگیرم اما شهردارجدید راه و روش دیگری را پیش بگیرد و نتایج این کارها بی نتیجه بماند. 

وی افزود: اقدامی که درچند سال گذشته مغفول مانده بود و در این مدت پیگیری کردیم بحث کاشت درخت در سطح خیابان های سطح شهر است که در حال پیگیری است .در اراک این بضاعت را داریم که در تامین گل و گیاه خودکفا شده و حتی صادرات به شهرستانها واستانهای دیگر داشته باشیم. 

وی مطرح کرد: یکی از ایرادهایی که به مجموعه شهرداری وارد است این است که خیلی از سازمانهای شهرداری اراک درآمد زا نبوده و هزینه برهستند. 

استقلال مناطق ایده خوبی است اما شرط آن این است که در چارت سازمانی این استقلال دیده شود که چارت سازمانی شهرداری اراک این اجازه را نمی دهد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز