شکوفه دادن بادامستان های کهگیلویه

۱۳۹۷/۱۲/۲۰ - ۱۶:۰۷:۰۹
کد خبر: ۸۱۵۹۴۳
شکوفه دادن بادامستان های کهگیلویه
در حالی که نزدیک نیمی از اسفند ماه باقی مانده است و نیمی از استان کهگیلویه و بویراحمد لباس سپید برف برتن دارد ،درختان بادام در نیمه جنوبی استان و در شهرستان گرمسیری کهگیلویه به شکوفه نشسته اند و بهار را در زمستان به زیبایی نوید می دهند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ هنوز فصل زمستان به پایان نرسیده درختان بادام در برخی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان کهگیلویه از خواب زمستانی بیدار شده و با شکوفه زدن به استقبال بهار رفتند تغییرات جوی و شرایط آب و هوایی مناسب در شهرستان گرمسیری کهگیلویه علت شکوفه دادن درختان بادام در فصل سرد سال ذکر شده است.

با شروع فصل سرما، درختان به تعبیر کشاورزان به خواب زمستانی می‌روند و با گرم شدن هوا از خواب بیدار شده و شروع به شکوفه دادن می‌کنند.

مدت زمان خواب زمستانی برای درختان متفاوت است و درختانی نظیر بادام و انار به 200 الی 500 ساعت سرمای زیر هفت درجه را تحمل کرده و سپس بیدار می شوند و با گذراندن این مدت زمان و گرم شدن هوا به گل ‌می نشینند به عبارتی باید یک درخت دوره سرمای لازم را طی کند.

رنگارنگی بادام در زمستان سرد، بهاری زیبا با زیبایی های خاص خود را نوید می دهد و هم اینک طلیعه بهار با شکوفه درختان در مراتع کهگیلویه نمایان شده و شکوفه های زیبای گونه های درختی وحشی مانند بادام کوهی طبیعت سرسبز کهگیلویه را تماشایی کرده است.

ایستاده ترین درختها با کوله باری پر از شکوفه در مراتع سرسبز ، زنده و زیباترین تصویر برای آمدن بهار را در گوشی های تلفن همراه طبیعت دوستان به یادگار می گذارند.

این روزهای سرد زمستانی ،شکوفه های سفید رنگ بادام سند خویشاوندی زمین و درخت شده و هر شکوفه در خود رویایی از طبیعت زیبا را حکایت می کند.

شکوفه های درختان در شهرستان کهگیلویه و در حاشیه سد مارون، چشم اندازی نادر را در طبیعت کوه سترگ خائیز ترسیم کرده است.

شکوفه دادن بادامستان ها، این روزها جلوه دیگری از زیبایی طبیعت و اقلیم های متفاوت کهگیلویه و بویراحمد را نمایان کرده است و گردشگران زمستانی پس از گذر و دیدن مناطق پوشیده از برف شهرستان های دنا و بویراحمد ،گروه گروه برای دیدن شکوفه درختان عازم شهرستان های گرمسیری استان از جمله کهگیلویه می شوند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه با اشاره به شکوفه های زیبای زمستانی درختان بادام گفت: کهگیلویه شهرستان بادام است به طوری که این شهرستان در زمینه کشت بادام در کشور مقام نخست را در اختیار دارد.

هدایت الله آویزش افزود: 10 هزار و 555 هکتار از اراضی شیب دار و تپه ماهورهای این شهرستان زیر کشت درخت بادام قرار دارد و این روزها گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است.

در بازدید سال 93 رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور از کهگیلویه این شهرستان به عنوان منطقه پایلوت بادام کاری در کشور انتخاب شد.

وی علت انتخاب شهرستان به عنوان پایلوت را موقعیت و رشد مطلوب درخت بادام در زمین‌های شیب دار و برداشت زیاد محصول بادام نسبت به سایر استان‌ها ذکر کرد.

آویزش گونه بادام کشت شده در اراضی سطح شهرستان کهگیلویه را از نوع 'اسکوپاریا' ذکر کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی کهگیلویه تصریح کرد: بیش از 6 هزار هکتار از سطح زیر کشت درخت بادام در شهرستان کهگیلویه به باروری رسیده است.

به گفته وی، سطح زیر کشت درخت بادام تا سال 92 در این شهرستان 6 هزار هکتار بود که در دولت تدبیرو امید بیش از چهار هزار و 550 هکتار بادام در کهگیلویه کشت شده است.

وی مهم‌ترین برنامه‌های منابع طبیعی در توسعه طرح بادام کاری را جلب مشارکت مردمی از طریق خرید بذر بادام، واگذاری طرح‌ها به مردم بومی، اعطای تسهیلات کم بهره، تسهیل در واگذاری طرح‌های بادام کاری و مشارکت مردم در صیانت و حفاظت از منابع طبیعی ذکر کرد.

آویزش مهم‌ترین مناطق کشت بادام در شهرستان کهگیلویه را دشت مازه، بلوط بنگان، کوهبرد، لگین راک، بی بی زلیخایی و زیرگچ روشن آباد ذکر کرد.

وی اظهار کرد: در هر هکتار سطح زیر کشت درخت بادام ثمری سالانه 400 کیلوگرم بادام خشک برداشت می‌شود و قیمت هر کیلوگرم بیشتر از 90 هزار ریال است.

آویزش به اهمیت طرح‌های بادام کاری در حفظ پایداری خاک، سلامت محیط زیست، نفوذ آب به زمین و تقویت سفره‌های آب اشاره کرد و گفت: جذابیت و تنوع طرح‌های بادام کاری از سوی مسئولان کشوری در کهگیلویه مورد تحسین قرار گرفته است.

در بیش از 850 هزار هکتار از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد درختان بادام وحشی رویش دارد و رویش بادام در مناطق تپه ماهوری گرمسیری و زمین‌های شیب دار اهمیت توسعه کشت بادام را دوچندان کرده است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز