جاهای دیدنی میانه

۱۴۰۲/۰۱/۰۴ - ۱۴:۴۷:۳۱
کد خبر: ۸۲۲۷۶۸
جاهای دیدنی میانه
درست در جنوب شرقی استان همیشه خرم آذربایجان شرقی، شهری با تاریخی ۱۰ هزار ساله به نام «میانه» قرار دارد که جاذبه‌های دیدنی فراوانی را در دل خود جای داده است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ «میانه»، نامیست که در کتب قدیمی در مورد این شهرستان ثبت شده است و در مورد وجه تسمیه این شهرستان زیبا، نظریات مختلفی وجود دارد.

«گرمرود»، نام دیگری است که در قرون هفتم و هشتم هجری قمری نیز بر این شهر تاریخی نهاده شد که گاهی اوقات از هر دو نام گرمرود و میانه برای شناسایی این شهر استفاده شده است.

جدایی از سابقه‌ی تاریخی و جاذبه‌های دیدنیِ این شهر، میانه به دلیل مهمان نوازی مردمانش نیز معروف است؛ هنگامی که پای بر خاک این شهر تاریخی می‌گذارید؛ با با استقبال مردمان این شهر مواجه می‌شوید.

۱- قلعه دختر میانه

«قیز قالاسی» یا «قلعه‌ی دختر»، مکانی است بس تاریخی که در ۱۸ کیلومتری بخش جنوبی شهرستان میانه و روی صخره‌ای بزرگ با قله‌های تیز واقع شده است.

این بنای سنگی و آجری با داشتن ۲۴ برج دیده‌بانی محل مناسبی برای پناه گرفتن اشرار و راهزنان محسوب می‌شده و به همین جهت به دستور شاه عباس صفوی ویران شده و امروزه تنها اندک بقایای آن قابل رویت است؛ اما دیدن قیز قالاسی خالی از لطف نیست، زیرا این قلعه تجسمی از روزگاران واپسین را در برابر دیدگان شما به نمایش می‌گذارد.

۲- منطقه کاغذ کنان

«کاغذکنان»، یکی از تاریخی‌ترین و قدیمی‌ترین مناطق شهرستان میانه و استان آذربایجان شرقی است که در دورانی از تاریخ همچون ابتدای دوران اسلامی تا دوران حکومت مغولان، شهری پویا و آباد بوده و قطب تجاری منطقه محسوب می‌شده.

این منطقه با داشتن وسعتی بالغ بر ۸۰ هکتار در غرب «شهر آقکند» قرار دارد و دارای سفال‌های شکسته متعلق به سده‌های آخر پیش از میلاد مسیح (ع) می‌باشد، به جرئت می‌توان گفت حتی بقایای به جا مانده از این سفال‌ها حاکی از خردمندی و خلاقیت مردمان آن روزگار دارد.

۳- پل پردلیس میانه

«پل پردلیس»، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهرستان میانه است که در بخش تاریخی کاغذکنان این شهرستان قرار دارد.

این پل در گذشته‌های کهن به عنوان راه عبوری از ایران به سرزمین‌های قفقاز و روسیه مورد استفاده قرار می‌گرفته و همچنین مردمانی که قصد گذر از  اردبیل را داشتند، باید از این پل زیبا و باشکوه، عبور می‌کردند.

۴- آبشار بلوکان میانه

اگر بخواهیم به یکی از پر طرفدارترین جاذبه‌های این شهر تاریخی اشاره کنیم، «آبشار بُلوکان» در صدر این لیست قرار می‌گیرد. این آبشار با پدید آوردن منظره‌ای دل انگیز، چشمان شما را به خود خیره کرده و با آب و هوای خنک و لذت بخشش، روح شما را نوازش می‌کند.

رودخانه‌ی بُلوکان از ارتفاعات بُزغوش که در بخش بالادست آبشار است، سرچشمه گرفته، از دره عبور کرده و به رودخانه‌ی «شهر چایی»، ریخته، پس از آن به قِزل‌اوزن و سرانجام به دریای خزر سرازیر می‌شود.

۵- قلعه سنگی میانه

«داشت قالا» یا همان «قلعه سنگی» خودمان نام یکی از جاذبه‌های دیدنی منطقه‌ی تاریخی کاغذکنان است.

این قلعه با داشتن قدمتی باستانی در ابتدا به منظور جلوگیری از نفوذ بیگانگان ساخته شد و بعدها به دستور محمد خان سعدلو (از حاکمان خردمند کاغذکنان) تعدادی ساختمان و برج نیز به آن افزوده شد.

۶- پل دختر میانه

«پل دختر» یا «قیز کورپوسی» از آن دست بناهایی محسوب می‌شود که چشمان شما را به خود خیره و ندای تحسین درونتان را وادار به غوغا می‌کند.

این پل که در فاصله‌ی ۲۰ کیلومتری شهر میانه و روی رودخانه‌ی قزل‌ اوزون، احداث شده است و از بخت بد روزگار متاسفانه مدرک یا نوشته‌ای که نشان‌دهنده‌ی تاریخ احداث آن باشد، وجود ندارد و همین امر سبب رمزآلود بودن آن می‌شود.

۷- بارگاه امامزاده اسماعیل میانه

«آرامگاه امامزاده اسماعیل»، یکی از جاذبه‌های گردشگری مذهبی و بسیار محبوب در شهرستان میانه است که در ضلع جنوبی مسجد جامع این شهرستان و در قرن ۸ هجری قمری احداث شده است.

هنگامی که پا بر صحن این مسجد می‌گذارید، کاشی‌های فیروزه‌ای آرامشی را که در میان بهبوهه زندگی شهری گم کرده‌اید و مدت‌هاست از آن غافل شدید را به شما برمی‌گرداند.

البته باید گفت متاسفانه بر اثر تعمیرات و بازسازی‌های انجام‌شده در این بخش، شکل نخستین و هنرمندی‌های اولیه‌ی آن از بین رفته و بنایی که امروزه شاهد آن هستیم، تفاوت بسیاری با ساختمان اولیه دارد.

۸- کاروانسرای جمال آباد میانه

در ۳۵ کیلومتری شهر میانه و درون روستایی به نام جمال آباد، کاروانسرایی که قدمت آن به سال ۱۰۶۵ هجری قمری بازمی‌گردد، قرار دارد.

«کاروانسرای جمال آباد» در سال ۷۳۳ هجری قمری عنوان کرده که به دستور «غیاث‌الدین محمد» از وزرای «سلطان ابوسعید» از سلاطین مغول احداث شده است.

۹- مسجد سنگی ترک

مسجدی قدیمی به نام «تًرک» در ۲۹ کیلومتری شمال شرق میانه و در روستایی به همین نام قرار گرفته است که آوازه‌ی معماری‌اش افراد زیادی را به این شهر کشانده‌ است همچنین شیوه معماری و مصالح ساختمانی که در این مسجد به کار رفته‌، باستان شناسان را به تحیر واداشته‌ است و در عین حال تاریخ درخشان هنر معماری اسلامی را در قرون گذشته به تماشای علاقمندان می‌گذارد.

کنده کاری‌های باشکوه و کتیبه‌های زیبای مسجد تًرک که به خط زیبای نستعلیق تزیین شده، موضوع دیگری است که حکایت از دقت، نبوغ و ظریف کاری معماران مسلمان آن دوران دارد.

۱۰- پل شهر چای میانه

در ۱۲ کیلومتری جنوب میانه، اثری تاریخی روی رودخانه‌ی شهرچای وجود دارد که امروزه به عنوان یکی از این جاذبه‌های اصلی این شهر تبدیل شده و به «پل شهر چای» نیز معروف است. با توجه به اسناد تاریخی موجود، قدمت این پل به دوران حکومت صفویان بازمی‌گردد. همچنین پل دارای ۲۳ چشمه با طاقی جناغی است که به همین جهت در بین مردم به «۲۳ پل» نیز شهرت یافته است.

 

نظر شما