آیین گشایش دبیر خانه دائمی دانشنامه فرهنگ، هنر وتمدن کردستان در سنندج برگزار می شود

۱۳۹۷/۱۲/۲۰ - ۱۲:۴۱:۱۵
کد خبر: ۸۲۲۸۳۸
آیین گشایش دبیر خانه دائمی دانشنامه فرهنگ، هنر وتمدن کردستان در سنندج برگزار می شود
آیین گشایش دبیرخانه دائمی دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان با رونمایی از چهار عنوان دانشنامه در سنندج برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا در کردستان؛ امین مرادی صبح امروز در جمع خبرنگاران گفت: کار تدوین دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان از خرداد ماه سال 95 توسط حوزه هنری استان به صورت رسمی آغاز شده و در فاز نخست ۹ عنوان از این دانشنامه در دستور کار قرار گرفت.

رئیس حوزه هنری استان کردستان عنوان کرد: در سایه توجهات حضرت حق و با حضور جمعی اندیشمند از اساتید دانشگاه و هنرمندان شناخته شده فاز اول این دانشنامه با حساسیت بالای عضو شورای پژوهشی دانشنامه چهار عنوان از 9 عنوان در نظر گرفته شده در آستانه سال نو با حضور، پزوهشگران ، اندیشمندان و صاحب نظران حوزه فرهنگ ، هنر و تمدن کشور و استان رونمایی و به صورت رسمی دبیرخانه دائمی دانشنامه در حوزه هنری فعالیت خود را برای انجام پروژه های بعدی آغاز می کند.

وی ضمن پراهمیت دانستن دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان برای نسل های آتی گفت: میراث فرهنگی مناطق بومی ایران، ثروت ملی جامعه ایرانی و منبع بسیار غنی برای پژوهش های جامعه شناختی، مردم شناسی، تاریخی و زبانشناسی است.

مرادی گفت: ضرورت شناخت پیشینه ی تمدن و فرهنگ استان، که متاسفانه به علت عدم برخورد جدی با آن در معرض فراموشی است و تلاش برای گرد آوری و طبقه بندی اسناد درباره ی میراث فرهنگی  و طبیعی، و نیز  معرفی همگانی چهره ی فرهنگی کردستان به عنوان پشتوانه توانمندی برای توسعه اقتصادی منطقه، در کنار شناخت راهکارها و رمز و راز تلاش پیشینیان  و ارائه ی آن به زبان امروزی، از جمله نکاتی است که کمتر به شکلی علمی و جامع در این دانشنامه مورد توجه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: گرد آوری و توصیف این میراث در عرصه های گوناگون، ضمن این که توجه به این ثروت ملی و کوشش برای حفظ و رشد آن را همراه دارد؛ می تواند تا حدی مشکلات پژوهشی را حل و نکاتی از ابهامات را در عرصه های مختلف روشن نماید و سندی ماندگار برای درک تاریخی و تطبیقی این میراث، جهت  مطالعه معاصران و آیندگان و بستر سازی فرهنگی برای جوانان باشد.

مرادی گفت: ساعت 16 روز چهارشنبه 22 اسفند ماه 97 در محل پردیس سینمایی بهمن سنندج حاصل این چند سال تلاش عزیزان در شورای پژوهشی دانشنامه با رونمایی از چهار عنوان کردستان و  شرق شناسان اثر دکتر کامبیز کریمی، کردستان و مشاهیر – (سنجرخان ) دکتر اسماعیل احمدی، کردستان و ادب حماسی اثر دکتر هادی یوسفی و کردستان وادبیات عامه اثر دکتر جمال احمدی رونمایی می شود و پنج عنوان دیگر نیز در نیمه اول سال 98 که مراحل نهایی خود را سپری می نماید رونمایی می شود.

وی افزود: هم اکنون فاز دوم دانشنامه در قالب 10 عنوان دیگر از 110 عنوان مطرح شده آغاز گردیده و امید است با حضور پژوهشگران دانشگاهی در این خصوص شاهد اتفاقات بسیار خوبی در سال 98 باشیم.

مرادی از عموم علاقه مندان و اساتید دانشگاهی و پژوهشگران دعوت نمود تا در آیین گشایش و رونمایی حضور بهم رسانند .

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز