جاهای دیدنی خراسان جنوبی

۱۴۰۲/۰۱/۰۶ - ۰۲:۴۲:۰۳
کد خبر: ۸۲۵۱۱۹
جاهای دیدنی خراسان جنوبی
خراسان جنوبی در شرق کشور واقع شده است و مرکز آن شهر بیرجند می باشد، تا سال 1383 استان خراسان جنوبی و خراسان شمالی و خراسان رضوی هر سه استان خراسان را تشکیل می دادند که در آن سال به سه استان جدا تبدیل شده است.این استان از نظر وسعت سومین استان کشور می باشد که آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری بسیاری دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ تعدادی از جاذبه های گردشگری استان خراسان جنوبی عبارتند از :

روستای ماخونیک

روستای ماخونیک، یکی از 7 روستایی شگفت انگیز جهان می باشد که به شهر لی لی پوت ها معروف است، دلیل معروفیت این روستا به شهر لی لی پوت ها این است که مردم این روستا خیلی قد کوتاه هستند و برای وارد شدن به خونه های آن ها باید دولا شد.یکی دیگر از جذابیت های مردم این روستا فرهنگ و آداب و رسوم خاص این مردم است که باعث جذب گردشگران بسیاری شده است.مردم این روستا تا 50 سال پیش چای نمی نوشیدند، گوشت نمی خوردند، شکار نمی کردند و سیگار هم نمی کشیدند.این روستا یکی از جاهای دیدنی مناسب برای علاقمندان است.

روستای نایبند

روستای نایبند به ماسوله کویر شهرت دارد و جهانگردی نیست که زیبایی های این روستای تاریخی را تحسین نکرده باشد، نایبند در دامنه کوهستان و مشرف بر دشت های بی انتها و در جنوب طبس شرق طبس واقع شده است.

عمارت کلاه فرنگی

عمارت کلاه فرنگی یکی از آثار تاریخی شهر بیرجند می باشد که در دوره ی قاجار و بین سال های 1264 تا 1313 هجری قمری احداث شده است، این عمارت زیبا امروزه به عنوان استانداری خراسان جنوبی استفاده می شود.قصر بی بی عروس، ارگ حسام الدوله و ارگ سرکار نیز از دیگر اسم های این عمارت در گذشته بوده است.معماری این بنا فرم زیگوراتی دارد و دارای نقشه و پلان جامع و کاملی می باشد که نشان از طراحی بی نقص این بنا داشته است.

بند عمر شاه

بند عمر شاه در فاصله 2 کیلومتری جنوب غرب بیرجند در مسیر رودخانه ای فصلی در میان رشته کوه باقران واقع شده است.این بند مربوط به دوره ی قاجار می باشد و با هدف ذخیره آب و جلوگیری از بروز سیلاب ها با مصالح آجری، سنگ و ملات ساروج محلی ساخته شده است.ساختمان این سد هم قوسی و هم پایه ای محسوب می شود، طول تاج آن 27 متر و عرض آن 4 الی 6 متر می باشد و ارتفاع دیواره آن 13 متر مربع است.

روستای ازمیغان

روستای ازمیغان یکی از جذاب ترین روستاهای توریستی طبس است که به زبان محلی به جایی گفته می شود که برای خوشگذرانی افراد لا بوده است.تلفیق جذاب درخت های خرما و شالیزار در این روستا ملموس ترین جذابیت آن می باشد، روستای ازمیغان با قرار گیری در دره ای کم عمق از ابتدای روستا تا انتهای آن آب جاری است که دلیل کشت برنج و شالیزارهای موجود در آن به همین دلیل می باشد.

ارگ طبس

ویرانه های تاریخی موجود در طبس که مربوط به هزار سال پیش می باشد به ارگ طبس معروف است و این شهر تاریخی به عنوان قلعه ای تاریخی همیشه معروف بوده است.این ارگ تاریخ در گذشته میزبان افراد مختلفی بوده است که در سفرنامه های این افراد نیز اسم این ارگ کهن آمده است.

مسجد جامع قاین

مسجد جامع قاین بنایی است بسیار قدیمی است که با گذشت 1100 سال هچنان این بنا بلندترین عمارت قاین است.

قلعه بیرجند

قلعه بیرجند، قلعه ته ده و پایین شهر از دیگر نام های این قلعه زیبا می باشد، قلعه بیرجند از بزرگترین و قدیمی ترین بنای تاریخی بیرجند نیز به شمار می رود.قلعه بیرجند بر بلندترین نقطه غربی تپه ماهورهای شهر بیرجند قرار دارد و در دوره ی صفویه ساخته شده است و در زمان احداث آن هسته اولیه شهر بیرجند بوده است.قلعه بیرجند مکانی برای حضور نگهبانان شهر بوده است و اهالی شهر در آن ساکن نبوده اند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز