مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان:

۱۷ هزار نفر در کردستان کارت صنعتگری دارند/ موزه فرش در بیجار احداث می شود

۱۳۹۸/۰۲/۰۴ - ۰۸:۵۷:۰۷
کد خبر: ۸۳۷۶۸۷
۱۷ هزار نفر در کردستان کارت صنعتگری دارند/ موزه فرش در بیجار احداث می شود
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان با بیان اینکه 17 هزار نفر در کردستان دارای کارت صنعتگری هستند، گفت: موزه فرش در زمینی به مساحت بیش از 11 هزار مترمربع در بیجار احداث می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا در کردستان؛ سیدمحسن علوی در نشست با اصحاب رسانه های استان کردستان گفت: میراث فرهنگی زیربنای گردشگری و دغدغه اصلی این سازمان است و اهمیت بیشتری نسبت به سایر بخش های دیگر دارد.

وی با اشاره به اینکه بوم گردی می‌تواند در توسعه گردشگری روستایی مؤثر باشد، افزود: به دلیل مهمان‌پذیری مردم منطقه جا انداختن این موضوع کمی دشوار و نیاز به کار فرهنگی زیادی دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان ادامه داد: میراث فرهنگی شامل پژوهش، مرمت و موزه‌هاست که کارکنان این اداره کل در این بخش‌ها فعال هستند هر چند بخش پژوهش به نسبت سایر بخش‌ها فعال‌تر است.

وی با بیان اینکه پژوهش‌های باستان‌شناسی که با کاوش همراه است در مناطق اورامان فعالیت بیشتری داشته است و این بخش یکی از بخش‌های پرهزینه است، بیان کرد: کاوش‌هایی که انجام شد تاریخ‌هایی دیگر از کردستان را نشان داد و همایش‌هایی که در معرفی آثار تاریخی کردستان و یا در زمینه معماری استان برگزار شد به نسبت سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: پژوهش در بخش مردم‌شناسی یکی دیگر از اقدامات این اداره‌کل میراث فرهنگ، صنایع دستی و گردشگری کردستان است که در کشور فعال‌ترین بوده است به طوری که تمامی مردم پژوهش شده‌اند.

علوی توسعه موزه‌ها را از دیگر برنامه‌ها و کارهای اداره‌کل میراث فرهنگی کردستان عنوان کرد و اظهار داشت: بعد از سال ۹۴ بخشی از زمین خانه کرد تملک شده و حدود دو هزار و ۵۰۰ مترمربع آن باقی مانده است و عدم تملک آن ناشی از وراث زیادی است که دسترسی به آنها گاهاً امکان‌پذیر نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه موزه عروسکی در خانه صحرایی سنندج هم در دست اقدام است، افزود: زمینی به متراژ ۱۱ هزار و ۸۰۰ متر مربع به عنوان موزه فرش در شهر بیجار احداث می شود که انواع فرش های بومی استان در آن به نمایش عموم در خواهد آمد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ۱۷ هزار نفر در این استان کارت صنعتگری دارند و در رشته‌های مختلف فعالیت می‌کنند، ادامه داد: داشتن بازارچه ویژه برای فروش دائمی محصولات این تولید کنندگان حوزه صنایع دستی یک نیاز اساسی است.

علوی یادآور شد: طرحی را به شهرداری برای جانمایی بازارچه ارائه کرده‌ایم که با هزینه میراث فرهنگی غرفه‌هایی ایجاد شود و شهرداری نیز از محل اجاره غرفه‌ها درآمدزایی داشته باشد که هنوز موافقت شهرداری سنندج کسب نشده است.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات اصلی تولیدکنندگان صنایع دستی فروش و بازاریابی تولیداتشان است که در صورت داشتن مکانی برای عرضه محصولات خود این مشکل قابل حل شدن است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان در بخش دیگری از سخنان خود به اقامتگاه‌های بوم گردی اشاره کرد و با بیان اینکه با توجه به ثبت نام صورت گرفته انتظار می‌رود امسال تعداد اقامتگاه‌های بوم گردی به ۴۵ مورد برسد، گفت: تاکنون ۱۱ اقامتگاه بوم گردی در روستاهای استان راه اندازی شده که بیشتر آنها در روستای دولاب قرار دارد.

علوی افزود: ۳۰ دوره برای آموزش گردشگری در چهار آموزشگاه شهرهای سقز، مریوان و سنندج برگزار شده که یک هزار و ۴۵۵ نفر در این کلاس‌ها آموزش‌های مرتبط را فرا گرفتند.

وی با اشاره به اعتبار دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریالی از محل اعتبارات استانی این اداره کل در بخش مرمت آثار تاریخی، اظهار داشت: مجموع اعتبار لازم برای مرمت سه خانه تاریخی تنها ۸۶۰ میلیون ریال است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز