روزه گرفتن برای چه کسانی ممنوع است؟

۱۴۰۲/۰۱/۰۳ - ۱۱:۵۲:۳۲
کد خبر: ۸۴۲۵۳۴
روزه گرفتن برای چه کسانی ممنوع است؟
همانگونه که روزه‌داری فریضه‌ای الهی و امری واجب برای مسلمانان محسوب می‌شود، اما دین اسلام به جزئی‌ترین نکات هم توجه ویژه داشته و روزه را برای افرادی که بیماری آنها به سبب روزه‌داری تشدید می‌شود، منع کرده است.

به گزارش برنا؛ با فرارسیدن ماه مبارک رمضان در روزهای گرم، شاید روزه‌داری برای تعدادی از افراد مشکل‌ باشد، اما جدا از این مسئله بعضی از افراد به ‌دلیل ابتلا به بیماری‌های خاص با شرایط سخت‌تری در مورد روزه‌داری مواجه می‌شوند. البته هستند کسانی که روزه‌داری برای آنها مضر بوده و نباید روزه بگیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و متخصص تغذیه و رژیم درمانی در این خصوص  گفت: افرادی که مبتلا به دیابت نوع یک یا به عبارت دیگر دیابت دوره کودکی و نوجوانی هستند، نباید روزه بگیرند.

رضا غیاثوند درخصوص بیماران خاص و شرایط روزه‌داری آنها بیان کرد: بیمارانی که نارسایی‌های مزمن کلیوی دارند و این بیماری باعث شده سطح کراتینین و اوره خون آنها بالا برود نباید روزه بگیرند. همچنین افرادی که سنگ‌های کلیوی دارند، این افراد هم به دلیل اینکه بدن آنها دچار کم آبی می‌شود و سنگ کلیه را تشدید می‌کند بهتر است که روزه نگیرند.

وی تصریح کرد: بیمارانی که مبتلا به نارسایی‌های شدید قلبی و ریوی هستند، افرادی که خونریزی از ناحیه دستگاه گوارش دارند و افرادی که مبتلا به صرع مقاوم به درمان هستند و در نهایت بیمارانی که مبتلا به میگرن شدید هستند نیز نباید روزه‌دار شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: البته کودکان و نوجوانانی که هنوز به سن تکلیف نرسیده‌اند یا کم‌وزن و کم‌بنیه هستند، همچنین زنان باردار و شیرده هم بهتر است که روزه نگیرند.

 

نظر شما