معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان:

عدم توجه به جمعیت باعث از بین رفتن یکی از مولفه های قدرت می شود

۱۳۹۸/۰۲/۳۱ - ۱۱:۱۷:۳۶
کد خبر: ۸۴۸۸۰۶
عدم توجه به جمعیت باعث از بین رفتن یکی از مولفه های قدرت می شود
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: جمعیت یکی از مولفه های قدرت است که عدم توجه به آن باعث از بین رفتن یکی از این مولفه در کشورمان می شود

به گزارش خبرگزاری برنا در کردستان؛ حسین فیروزی در همایش سیاست های جمعیت، با مقایسه آمار جمعیت سال ۵۵ با ۷۵ و بعد از آن، گفت: پیشی گرفتن جمعیت شهرنشین نسبت به روستانشین، تغییر سبک زندگی و فرهنگ مردم و تغییر نوع ارتباطات خانواده ها و همچنین افزایش خواست زنان در نقش آفرینی اجتماعی از جمله پیامدها و نتایج تغییرات جمعی بوده است. 

وی، پیر شدن جمعیت را یکی از عواقب مهم تغییرات جمعیتی عنوان کرد و افزود: فشار بر صندوق های بازنشستگی، بیمه ها، حوزه بهداشت و درمان افزایش و با کم شدن جمعیت جوان سطح رفاه کاهش می یابد.

فیروزی یادآور شد: مقایسه وضعیت ازدواج و طلاق نشان می دهد تغییرات جمعیتی، آرام، پیوسته و بدون درنگ بر زندگی در حوزه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و غیره تاثیر می گذارد.

وی از جمعیت به عنوان یکی از مولفه های قدرت نام برد و اظهار داشت: ما در منطقه حساس خاورمیانه قرار داریم و در اطراف ما کشورهایی وجود دارند که سیاست های کنترل جمعیت ندارند بنابراین اگر غفلت کنیم و برنامه ریزی مناسب نداشته باشیم یکی از مولفه های مهم قدرت را از دست می دهیم. 

معاون اقتصادی استاندار در این خصوص افزود: اصل مهم، تناسب در آمارهای جمعیتی است و باید بخش های مختلف ابلاغ سیاست های کلی جمعیت مدنظر باشد چراکه صرفاً افزایش جمعیت کارآمد نخواهد بود. 

وی خاطرنشان کرد: جمعیتی کارآمد است که بتواند قدرت اقتصادی ایجاد کند، قدرت تکنولوژیک را افزایش دهد و با قدرت دانش بر توانمندی های فناوری کشور بیافزاید. 

فیروزی اضافه کرد: سیاست ها در آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و سایر  دستگاه های مربوط باید کارآمد باشد. 

وی یادآور شد: آموزه های دین اسلام بر تربیت فرزندان کارآمد تاکید دارد و امروز ما باید به فرزندانمان، مهارت های زتدگی، سواد دیجیتالی، سواد رسانه ای و دیگر مهارت های لازم را آموزش دهیم.

فیروزی تاکید کرد: با تربیت افراد کارآمد، خانواد توانمند ایجاد می شود و خانواده توانود جامعه توانمند و مستقل می سازد. 

وی به اهمیت آمار و ارقام جمعیتی در برنامه ریزی های کشور اشاره و اذعان داشت: برای تدوین سیاست های جمعیتی و بهینه در استان، باید از سرمایه گذاران استان بخواهیم سرمایه های خود را به داخل استان منتقل کنند و از مدیران و مصرف کنندگان کلان در استان نیز می خوایم موارد مصرفی خود را از بازارهای داخلی استان تامین کنند. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان از همه مدیران و دستگاه های نظارتی استان خواست را برای حضور سرمایه گذاران فراهم کنند و متذکر شد: اگر این اتفاق نیفتد، توان اداره جمعیت را نخواهیم داشت. 

فیروزی همچنین تاکید کرد: باید نیازهای جمعیتی آینده را پیش بینی و بر مبنای این دغدغه ها برنامه ریزی کنیم چرا که در آینده باید جمعیتی بالنده و توانمند داشته باشیم. 

وی در پایان اظهار داشت: فراموش نکنیم که ظرفیت های مادی برای اداره کردن جمعیت را داریم فقط کافیست آنها را درست استفاده کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز