۵۹۰ میلیون نفر روز، نیاز جامعه هدف فراغتی در استان است

۱۳۹۸/۰۳/۰۱ - ۱۱:۰۸:۱۰
کد خبر: ۸۴۹۲۸۴
۵۹۰ میلیون نفر روز، نیاز جامعه هدف فراغتی در استان است
​سرپرست معاونت فرهنگی و امور جوانان خراسان رضوی گفت: نیاز جامعه فراغتی در استان، 590 میلیون نفر روز است که بایستی برای آن یک تقسیم کار مشخص گردیده و یک نظام یکپارچه اطلاع رسانی صورت پذیرد.

به خبرگزاری برنا از مشهد، حسن عزیزی در این خصوص اظهار کرد: اوقات فراغت مکمل نظام تعلیم و تربیت و سنگ بنای توسعه مهارت های فردی و اجتماعی نوجوانان و جوانان در فضایی داوطلبانه، اختیاری و آزادانه است.

وی افزود: باید از این فرصت مشارکت و همراهی جامعه هدف با برنامه ریزی اصولی و مخاطب محور در عین ایجاد بستر نشاط و شادابی و سرگرمی آنان، زمینه شناسایی علاقه مندی ها،کشف استعدادها و جهت دهی آن برای ایفای نقش فعال تر در عرصه های گوناگون جامعه بدرستی بهره جست.  

سرپرست معاونت فرهنگی و امور جوانان خراسان رضوی با بیان اینکه بیشترین استفاده کنندگان از برنامه های فراغتی، نوجوانان و جوانان10 تا 24 ساله هستند، عنوان کرد: جوانان این رده های سنی در استان بالغ بر یک میلیون و پانصد هزار نفر هستند و این در حالی است که نیاز این جامعه فراغتی در استان 590 میلیون نفر روز است و بایستی برای آن یک تقسیم کار مشخص گردیده و یک نظام یکپارچه اطلاع رسانی صورت پذیرد.

عزیزی با اشاره به حلقه های مفقوده مدیریت و ساماندهی اوقات فراغت در استان گفت: ضعف در برنامه ریزی به مثابه عدم تطابق برنامه ها با نیازها و انتظارات و ذائقه مخاطبان، فقدان کاربست خلاقیت و ابتکار و نحوه عرضه خدمات فراغتی، ضعف در اطلاع رسانی به مثابه عدم آگاهی خانواده ها، نوجوانان و جوانان و اطمینان بخشی به آنان در ارایه خدمت با کیفیت،سالم و با قیمت مناسب،ضعف بخش خصوصی در مدیریت و جذب مشتریان برنامه های فراغتی می‌باشد.

وی اظهار کرد: تلاش می‌کنیم نقش بخش خصوصی را تقویت و از نقش ها و رویکردهای دولتی در یک برنامه میان مدت 5 ساله بکاهیم.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی امور جوانان استان تصریح کرد: 18 دستگاه دولتی و حاکمیتی در حوزه اوقات فراغت ماموریت دارند و می بایست برنامه هایشان را با محوریت فعال سازی بخش خصوصی و تشکل های مردم نهاد ارتقا ببخشند.

عزیزی ادامه داد: یکی از چالش هایی که در این حوزه با آن مواجه هستیم احصای ظرفیت های فراغتی دستگاه های اجرایی و سایر موسسات و نهادهای عمومی است که در قالب تقسیم کار فرابخشی در زنجیره خدمت رسانی قرار گرفته اند.

وی تعداد کنونی پایگاه های اوقات فراغت استان را 10 هزار و 200 مکان فرهنگی، هنری، ورزشی و قرآنی بیان کرد و گفت: این در حالی است که به ازای هر هزار نفر جمعیت هدف فراغتی باید یک پایگاه داشته باشیم، همچنین این تعداد پایگاه تا پایان برنامه ششم توسعه می بایست به 17 هزار پایگاه افزایش یابد.

سرپرست معاونت فرهنگی و امور جوانان عنوان کرد: اوقات فراغت نیاز امروز، ضرورت فردا برای ارتقای مسئولیت های اجتماعی، همگرایی، برخورداری از جامعه با نشاط و پویا با کمترین آسیب اجتماعی به ویژه در حوزه کنترل و مدیریت خشم می‌باشد.

عزیزی خاطرنشان کرد: پایگاه های فراغتی، مرکز کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی هستند؛ چراکه با مدیریت و گذران اوقات فراغت زمینه آزادسازی انرژی متراکم نوجوانان و جوانان را در بستر فعالیت های سرگرمی و بازی فراهم می سازند.

عزیزی کیفیت بخشی و غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان را یکی از اولویت های مهم ساماندهی و مدیریت برنامه های این حوزه عنوان کرد و گفت: بیشترین آمار علاقه مندی جامعه هدف به ترتیب فضای مجازی، فعالیت های ورزشی و هنری است، همچنین بالاترین سطح برنامه های فراغتی در فعالیت های جمعی ورزشی و اردویی شاهد هستیم و می بایست این فرایند کیفیت بخشی در برنامه ریزی فعالیت های فراغتی مدنظر دست اندرکاران قرار گیرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز