مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان،در نشست خبری :

کانون ۸۵ درصد ریزگردهای استان را خارجی است /تدوین برنامه مطالعاتی تالاب ‌های پلدختر / با کمبود محیط ‌بان، امکانات و تجهیزات مواجه هستیم / بعضی شهرداری ‌ها همکاری لازم را در بحث پسماندها ندارند

۱۳۹۸/۰۳/۲۳ - ۱۱:۳۶:۰۴
کد خبر: ۸۵۷۶۵۰
کانون ۸۵ درصد ریزگردهای استان را خارجی است /تدوین برنامه مطالعاتی تالاب ‌های پلدختر  / با کمبود محیط ‌بان، امکانات و تجهیزات مواجه هستیم /  بعضی شهرداری ‌ها همکاری لازم را در بحث پسماندها ندارند
مهرداد فتحی بیرانوند گفت: برنامه مطالعاتی تالاب ‌های پلدختر نیز تدوین شده و بالای ۹۰ درصد از جوامع محلی حاضر به واگذاری اراضی تحت تصرف خود شده ‌اند.

به گزارش خبرگزاری برناازلرستان ؛ فتحی ‌بیرانوند در نشست خبری با اصحاب رسانه که  به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شده بود ، اظهار کرد: این هفته به صورت سمبلیک تعیین شده و طی آن حساسیت محیط زیست بیان می‌شود چرا که ارتباط مستقیمی با زندگی دارد.

اوبا بیان اینکه امروزه به خاطر زیاده ‌خواهی ‌ها و بی مهری های گذشته محیط زیست با مخاطرات سنگینی مواجه شده است، افزود: اگر این مسائل اطلاع رسانی نشوند و جامعه به سطح مناسبی از آگاهی نرسد با مشکلاتی بیشتری روبرو خواهیم شد.

فتحی‌ بیرانوند تصریح  کرد: در کشوری زندگی می‌کنیم که خوشبختانه به لحاظ قوانین زیست ‌محیطی پیشرو بوده و اصل پنجاهم قانون اساسی به صراحت محیط زیست را مطالبه عمومی عنوان کرده است.

او با اشاره به قطع درختان باغ گلستان،خاطر نشان کرد: نمی‌توان با بهانه‌های واهی اقدام به این کار کرد و این موضوع باید در کمیسیون شهری مطرح و بررسی شود و هر جا نیاز باشد ورود خواهیم کرد.

فتحی بیرانوند ضمن اشاره  به موضوع تالاب ‌ها  آن ها را با ارزش‌ ترین اکوسیستم ‌های روی کره زمین عنوان کرد ویادآورشد:  طی سنوات گذشته تالاب ‌ها مورد کم ‌لطفی قرار گرفتند اما امروزه این حساسیت بالا رفته و در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست لرستان  تالاب ‌ها را به دو نوع بیابانی و کوهستانی تفکیک کرد و با بیان اینکه لرستان دارای نوع کوهستانی است، گفت: این نوع تالاب دارای ارزش اکولوژیک بالایی است و هم ‌اکنون بحث مطالعات تالاب ‌ها را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

او ادامه داد: در سطح کشور برنامه مدیریت زیست ‌بوم برای ۱۱ تالاب در دستور کار قرار گرفته که دو مورد به استان  اختصاص یافته است.

فتحی ‌بیرانوند با بیان اینکه برنامه مطالعاتی تالاب ‌های پلدختر نیز تدوین شده و بالای ۹۰ درصد از جوامع محلی حاضر به واگذاری اراضی تحت تصرف خود شده ‌اند، اظهار کرد: قرار است تحت عنوان یک طرح مشارکتی کار درآمدزایی را با آنان آغاز کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان در ادامه از احداث ۱۸ آبشخور در مناطق تحت مدیریت خبر داد و عنوان  کرد: ۱۱ مورد آن ها در پناهگاه حفاظت شده ازنا و مابقی در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم ‌آباد ایجاد شده‌ اند تا شاهد آسیب به حیات وحش نباشیم.

او با بیان  اینکه با کمبود محیط ‌بان، امکانات و تجهیزات مواجه هستیم، افزود: خوشبختانه با تبیین مبانی زیست ‌محیطی در سطح جامعه تمامی مردم محیط‌ بانان ما شده‌اند و خودجوش اقدام به حفاظت از محیط زیست می‌کنند.

فتحی ‌بیرانوند با بیان اینکه سال گذشته صد هکتار از اراضی تحت مدیریت رفع تصرف شدند، اضافه کرد: امسال نیز برای ۱۵ هکتار رای به نفع محیط زیست صادر شده و پرونده مابقی در جریان است.

او بیان کرد: تنها استانی هستیم که در تمامی شهرستان ‌ها شعب ویژه محیط زیست داریم و پرونده ‌ها خارج از نوبت رسیدگی می‌شوند.

فتحی بیرانوند  کانون ۸۵ درصد ریزگردهای استان را خارجی اعلام کرد و اافزود: در لرستان برای اولین بار سند جامع مبارزه با ریزگرد تدوین شده و ۲۵ دستگاه دخیل هستند که هر کدام وظیفه‌ای دارند اما اولویت اعتبارات ملی مربوط به کانون‌ ریزگردهاست.

او  با اشاره به سمندر لرستانی و در لیست قرمز بودن آن ، ادامه داد: این گونه با ارزش مورد توجه جوامع زیست ‌محیطی است و خوشبختانه با بازرسی ‌هایی که سازمان داشته تاکنون  هیچ ‌گونه قاچاق سازمان ‌یافته‌ای گزارش نشده است.

فتحی بیرانوند با بیان اینکه سال گذشته مصوبه پناهگاه حیات وحش وژن ‌آب را گرفتیم، خاطر نشان کرد: پرونده زیستگاه سمندر ۲ نیز در نوبت است.

او پسماندها را معضل مهم جهانی  دانست و یادآورشد:  تولید پسماندها زندگی بسیاری از زیست ‌مندان را درگیر کرده و در لرستان نیز بعضی شهرداری ‌ها همکاری لازم را ندارند که برای چند مورد پرونده قضایی تشکیل شده است.

فتحی بیرانوند گفت: در 2 ماه اول امسال 232 پرونده که شامل 198 تخلف بوده برای متخلفان تشکیل شده است، در این مدت 12 سلاح مجاز و پنج قبضه سلاح غیرمجاز کشف شده، 544 مورد صید غیرمجاز، 14 مورد شکار غیرمجاز پرندگان، سه مورد شکار پستانداران و 199 مورد زنده گیری پرندگان بوده که همگی در طبیعت رها شدند و با متخلفان برخورد شده است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز