مدیرکل حفاظت محیط زیست اردبیل خبر داد:

ممنوعیت قانونی سوزاندن کاه و کلش در مزارع

۱۳۹۸/۰۴/۱۰ - ۱۸:۰۶:۴۲
کد خبر: ۸۶۴۷۸۴
ممنوعیت قانونی سوزاندن کاه و کلش در مزارع
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: ‏آتش زدن کاه و کلش مطابق قانون هوای پاک، جرم است و طبق قانون با متخلفان برخورد خواهد شد.‏

به گزارش خبرگزاری برنا؛ محمد خداپرست روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: برخی از کشاورزان بعد از برداشت محصول اقدام به آتش زدن بقایای بر جای مانده از برداشت محصول می کنند که این کار بدلیل تهدید بهداشت عمومی و آلودگی هوا پیگرد قانونی داشته و افراد متخلف به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

وی به کشاورزان توصیه کرد از آتش زدن بقایا بعد از برداشت گندم و جو خودداری کنند زیرا باز مانده محصول گندم و جو (کاه و کلش) برای زمین مفید و نوعی کود و پوشش محسوب می شود.

خداپرست گفت: با آتش زدن بقایای گندم و جو علاوه بر فقیرتر شدن خاک از نظر مواد آلی، کاهش حاصلخیزی خاک، از بین رفتن حشرات مفید و شکارگر، باعث فشردگی خاک در اثر کاهش درصد مواد آلی و رطوبت خاک، کاهش تبادلات گازی خاک و کاهش جمعیت انواع میکروارگانیسم‌های خاک می‌گردد.

وی بیان کرد: همه این موارد عملاً میزان باروری خاک مزرعه را طی چند سال بعدی بشدت کاهش می‌دهد و هزینه‌ای به مراتب بالاتر بدنبال دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل افزود: بقایای گیاهی نقش اساسی در تولیدات گیاهی دارد که کاهش فرسایش آبی و بادی، تأمین مواد غذایی گیاه، فعالیت به عنوان یک مالچ، کاهش میزان هدر رفت آب از خاک و تعدیل دمای خاک از جمله موارد می باشد.

وی از شهروندان خواست موارد تخلف را در اردبیل با شماره تلفن ۸۷ الی ۳۳۷۴۰۰۸۵ و یا ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان ها اطلاع دهند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز