با هدف زنبورداری علمی در استان ؛

اولین پژوهشکده عسل کشور و فرآورده های آن در دانشگاه لرستان راه اندازی می شود

۱۳۹۸/۰۴/۲۹ - ۱۳:۴۱:۱۱
کد خبر: ۸۷۳۴۲۰
اولین پژوهشکده عسل کشور و فرآورده های آن در دانشگاه لرستان راه اندازی می شود
اولین پژوهشکده عسل کشور و فرآورده های آن پیگیریهای تیم مدیریتی دانشگاه لرستان در این دانشگاه راه اندازی می شود.

خبرگزاری برنالرستان - گروه اقتصادی :  لرستان از قطب های مهم تولید عسل در کشور است  و بافت کوهستانی وظرفیت های طبیعی منحصر به فرد موجود، این استان را مستعد تولید این عنصر حیاتی مهم در حیات اقتصادی و تغذیه انسان کرده است که در صورت توجه بیشتر البته از لحاظ نقطه نظر علم زنبورداری می تواند با برندی  جهانی در سطوح فراملی  خودنمایی کند .

  مسلما انگیزه نگرش علمی و آکادامیک به حوزه پرورش  زنبور عسل در استان به عنوان یک بخش مهم در کشاورزی  باعث شده است که پیگیریهای تیم مدیریتی دانشگاه لرستان  مجوز ایجاد پژوهشکده عسل دانشگاه لرستان توسط وزارت علوم صادر شده  و به زودی، این پژوهشکده در استان راه اندازی می شود.

اسداله عالیخانی  کارآفرین برتر در حوزه پرورش زنبور عسل و عضو هیئت مؤسس پژوهشکده عسل دانشگاه لرستان که  در سالهای 66 _ 86 و 96 به عنوان کشاورز نمونه ملی در زمینه زنبورداری و پرورش عسل، انتخاب شد در این خصوص به رسانه ها می گوید: با پیگیریهای تیم مدیریتی دانشگاه لرستان، به ویژه جناب آقای دکتر عزیزی، رئیس محترم این دانشگاه، مجوز ایجاد پژوهشکده عسل دانشگاه لرستان توسط وزارت علوم صادر شده است و به زودی، این پژوهشکده، راه اندازی  خواهدشد .

او می افزاید: هدف آن است که پژوهشکده عسل دانشگاه لرستان با یک ساختار کاملاً علمی و حرفه ای، بتواند در سه سطح منطقه ای، ملی و بین المللی، به ارائه خدمات بپردازد .

عالیخانی بیان می کند: استان لرستان همواره در طول تاریخ، یک استان عسل خیز بوده است؛ این استان دارای پوشش گیاهی و منابع طبیعی بی نظیری است و تاریخ زنبورداری در این استان، قدمتی سه هزار ساله دارد.

Related image

 

به گفته او پژوهشکده عسل دانشگاه لرستان در زمینه های آموزشهای حرفه ای و علمی برای زنبورداری، انجام آزمایشها و پژوهشهای مرتبط با موضوع زنبور عسل، کشاورزی ارگانیک، تحقیقات کاربردی در زمینه بیمارهایی که با فرآورده های زنبورداری قابل درمان هستند، گیاهان دارویی و محصولات زنبورداری، فعالیت و پذیرش دانشجو خواهد داشت .

این کشاورز نمونه ملی خاطر نشان می کند: پژوهشکده عسل دانشگاه لرستان، این پتانسیل و ظرفیت را برای ایجاد دهکده سلامت نیز داراست که در زمینه درمان بیماریها از طریق محصولات دارویی ناشی از تولید عسل، فعالیت خواهد داشت.

او ادامه می دهد: پژوهشکده عسل دانشگاه لرستان، اولین پژوهشکده عسل در کشور خواهد بود و به ارائه آموزشهای کاربردی، عملی و بالینی خواهد پرداخت تا فارغ التحصیلان این پژوهشکده، با کسب آموزشهای عملی و کاربردی، بتوانند با به کارگیری علم و عمل در کنار همدیگر، نقش اثرگذاری در افزایش کیفی تولید عسل و فرآورده های عسل داشته باشند.

عالیخانی یادآورمی شود:  ایجاد و راه اندازی پژوهشکده عسل دانشگاه لرستان، به طور حتم، باعث رونق تولید عسل و فرآورده های زنبور عسل در استان لرستان خواهد شد .

 عضو هیئت مؤسس پژوهشکده عسل دانشگاه لرستان  عنوان می کند: زهر زنبور عسل، نوعی آنتی بیوتیک قوی برای درمان بسیاری از بیماریهاست و در این زمینه هم پژوهشکده عسل دانشگاه لرستان، میتواند فعالیتهای اثربخشی در زمینه درمان بسیاری از بیماریها از جمله بیماریهای سرطانی، داشته باشد».

Related image

 

اسداله عالیخانی می گوید : همچنین، تولید موم زنبور عسل و گرده افشانی از جمله حوزه هایی است که پژوهشکده عسل دانشگاه لرستان، در این حوزه ها نیز در قالب تحقیقات و پژوهشهای کاربردی، فعالیت علمی خواهد داشت .

این تولیدکننده نمونه اضافه می کند: بدون شک، ایجاد پژوهشکده عسل دانشگاه لرستان از یادگارهای مهم دوره ریاست دکتر عزیزی خواهد بود.

عالیخانی  بیان می کند: باید آموزشهای صرفاً تئوریک از آموزش و پرورش گرفته تا سطح نظام دانشگاهی، به سوی آموزشهای عملی و کاربردی، تغییر ماهیت بدهند و ایجاد و راه اندازی پژوهشکده عسل دانشگاه لرستان، یک گام مهم در همین راستاست .

 

عالیخانی اظهار امیدواری می کند:  پژوهشکده عسل دانشگاه لرستان بتواند با یک ساختار کاملاً علمی و حرفه ای، یک پژوهشکده علمی، تحقیقاتی موفق و شایسته برای کشور باشد و سطح خدماتش در تراز بین المللی، ارائه شود.

 به هر جهت ؛عسل لرستان از مرغوب ترین عسل کشور  محسوب می شود  که با نگاه علمی و نگرش آکادامیک به آن می توان بر ارتقاسطح کیفی آن  وهمچنین رشد کمی آن نیز افزود و راه اندازی پژوهشکده عسل در دانشگاه لرستان به درستی این نقش را ایفا خواهد کرد.

گزارش :  شهرام شرفی

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز