جاذبه های دیدنی در طبیعت بکر گرگان

۱۴۰۲/۰۱/۱۳ - ۰۴:۲۸:۲۹
کد خبر: ۸۷۹۱۳۸
جاذبه های دیدنی در طبیعت بکر گرگان
یکی از قشنگ ترین شهرهای شمالی ایران ، گرگان است. هرچند که دریا ندارد ولی جنگل‌های بکر و دست نخورده‌اش، هوای مطبوع و مه آلودش که بلندی‌هایش را پوشانده، هر سال مسافران زیادی را خصوصا در فصل گرما راهی گرگان می‌کند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ گرگان مرکز استان گلستان، در شمال شرقی کشور قرار دارد. گرگان فعلی، در قدیم استرآباد نامیده می شد، ولی گرگان قدیم که جرجان خوانده می شد، شهری آباد، در نزدیکی گنبد کاووس امروزی بوده است، ولی الان فقط ویرانه هایی از او باقی مانده است .در زبان پهلوی منطقه گرگان را " ورکان" یا "وهرکانه" و در زبان یونانی هیرکانیا (Hyrcania) و در زبان عربی جرجان می گفتند. نخستین کاوش ها در حدود سال 1841 میلادی در زیر تپه ای مصنوعی در نزدیکی شهر گرگان انجام شد که خزانه معروف استر آباد در آن کشف گردید.

کارشناسان برخی از اشیای موجود در آن خزانه را که شباهت بسیار با کشفیات تپه حصار دامغان داشته متعلق به هزاره سوم پیش از میلاد و(نزدیک به 5 هزار سال پیش) دانسته اند. در دوره ساسانیان دیوار تدافعی بزرگی در این منطقه به نام دیوار بزرگ گرگان ساخته شد که توسط باستان شناسان انگلیسی به مار سرخ شهرت یافت. این دیوار بزرگ در سده 5 میلادی تکمیل شد و بیانگر صنعت پیشرفته تدافعی آن دوران است.

دیوار دفاعی گرگان که طولانی ترین اثر معماری ایران باستان است در مدت90 سال ساخته شد.دیوار بزرگ گرگان بعد از دیوار چین به طول شش هزار کیلومتر و سمیز آلمان به طول 548 کیلومتر بزرگ ترین دیوار جهانِ. شهر گرگان کهن(در نزدیکی گنبد کاووس امروزی) در زمان حمله مغول ویران شد و مرکز منطقه گرگان به شهر استرآباد منتقل شد. زبان مردم منطقه گرگان در سده های گذشته گویشی از ریشه زبان پارتی بود.

نمونه هایی از گویش قدیم گرگانی در نوشتارهای فرقه حروفیه به جا مانده است. این شهر از نظر جغرافیایی، از شرق، به علی آباد کتول، از شمال به آق قلا، از غرب به کردکوی، از شمال غربی، به بندر ترکمن و از جنوب به رشته کوه های البرز محدود می شود. از نظر آب و هوایی آب و هوای معتدل دارد، هرچند تابستانهای آن نسبتاً گرم و شرجی است. اقلیم منطقه بسیار گوناگون و متنوع است و کوه، جنگل و چمنزار، جلگه و دشت، بیابان و شورمزار، دریا و خلیج، رودخانه و تالاب و زمین کشاورزی رو شامل می شود واکثریت جمعیت شهر گرگان مردم پارسی زبان هستند.

خوراکی و سوغاتی گرگان

در گرگان هم مثل اکثر شهرهای شمالی، سفره ای از رنگ انتظارتون رو می کشد. سفره ای با انواع خورشت ها و خوراک ها، ترشی ها و دسرها تزئین شده. از غذاهای محلی گرگان میشود به خورشت ساک، فسنجان خارش، ماش پتی خارش، قیمه خارش، باقلا پته، کئی ترشک، اسپناق خارش و بانجام خارش اشاره کرد که می توانیند چند نوع از این غذاهای محلی رو در بهترین رستوران های گرگان میل کنید. مردم شهرهای شمال دم نوشهای مختلفی دارند که در سفر به این شهر باید دم نوش های این شهر رو از دست نداد. جدا از نوشیدنی های سنتی، کافه و قهوه از علایق همه مردم شده که میتوانید توی کافه ها میل کنید.

مثل هر شهری که سوغاتی و نشانه ای دارد در گرگان سوغات خوراکی و صنایع دستی بی نظیری وجود دارد به طوریکه اکثر کسائی که طعم شیرینی های مخصوص گرگان از نان خرمایی و لوزی تا قطاب و حلوا اماج رو چشیدن از منحصر به فرد بودن این سوغات گفتند. علاوه بر نان خرمایی، حلوا آماج ، نان زنجبیلی که از مهمترین سوغات شهر گرگان به حساب می آید و سرغربیلی ، نان پادرازی، نان شیرمال ، قطاب از سوغات خوراکی دیگر این شهر هستند که همگی طعم فوق العاده ای دارند و می توانید آنها را از فروشگاههای شیرینی سنتی سوغات گرگان تهیه کنید. قالی و قالیچه، پشتی های ترکمنی، جاجیم های کوهستان های گرگان،صنایع دستی روستایی، ماهی و خاویار از سوغات دیگه گرگان است که می توانید آنها را نیز از بازارهای شهر مثل بازار نعلندان که بیشتر از هزار سال عمر دارد و بازار امام تهیه کنید.

گردشگری گرگان

از مهم ترین جاذبه های گردشگری شهر گرگان ، که تو سفرتون باید حتما ازش دیدن کنین، می شه به پارک جنگلی ناهارخوران، که شهرت ملی داره و مهم ترین جاذبه گردشگری گرگانه، پارک جنگلی النگدره، که یکی از 7 منطقه گردشگری کشوره، تپه هزار پیچ، که به بام گرگان هم معروفه و چشم انداز بی نظیری داره، روستای زیارت، که یکی از 10 روستای کشوره، که دارای بافت تاریخی با ارزش معرفی شده، خانه باقری، که از بناهای شاخص بافت تاریخی گرگانه، کاخ موزه گرگان، مدرسه عمادیه، سد اسکندری و کاروانسرای قزلق اشاره کرد.

آبگرم زیارت

آب گرم زیارت در حاشیه جنوبی روستای زیارت ،واقع در 12 کیلومتری جنوب گرگان، در مجاورت امام زاده ی معروف این روستا، به نام امام زاده عبدالله قرار دارد .در بین امام زاده وآب گرم، رودخانه زیارت "خاصه رود" جریان دارد. سکنه زیارت از قدیم، نام "گرماندو" و "گرماب" را به آن اطلاق می کردند.

آب گرم زیارت دارای چهار مظهر و محل خروجی به فاصله تقریبی 20-10 متر است .اولین مظهر چشمه زیر یک تخته سنگ است، مظهر دوم به فاصله 20 متر در جنوب مظهر اولی قراردارد. دومظهر دیگر هریک با فواصل 15-10 متر از زیر بدنه تراشه طبیعی جاری هستند. حجم آب چهار رشته، روی هم رفته قابل توجه بوده و در حدود 15 اینچ است.

پارک جنگلی نهار خوران

«پارک جنگلی نهارخوران» یکی از نقاط گردشگری ایران و استان گلستانه و شهرتی ملی داره به طوری که برای بسیاری نام گرگان، ناهارخوران را در ذهن تداعی می کند.

درختان سر به فلک کشیده جنگل باستانی همراه با امکانات گردشگری ناهارخوران، تفرجگاهی زیبا با چشم اندازی دیدنی را در کنار جاده و حاشیه رودخانه ایجاد کرده که نه تنها مردم استان بلکه گردشگران بی شماری رو توتمام ایام سال بخصوص تعطیلات نوروز و تابستان به اینجا می کشاند.

در واقع ناهارخوران نوعی پارکه که برخلاف پارک های جنگلی طبیعی، قبل از مطالعه، طراحی و تجهیز به صورت خودجوش برای بهره مندی از مواهب طبیعی و مناظر موجود آن توسط مردم از زمان های قدیم استفاده شده است.

امکانات تفرجگاهی این ناحیهٔ جنگلی که شامل میز، نیمکت، آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی و نماز خانه است، در اختیار مراجعه کنندگان قرار می گیرد و همچنین هتل، رستوران و کمپینگ هم دارد.

هزار پیچ 

تپه ای مشرف، دارای چشم انداز وسیعی بر شهر گرگان و از معدود تفریحگاه های این شهر است که از قدیم به عنوان یک تفرجگاه مورد استفاده قرار می گرفته است.بر روی این تپه جنگلی بخشی از تجهیزات صدا و سیما نیز قرار دارد .

چشم انداز اطراف این مسیر شامل جنگلهای مصنوعی از سرو و کاج، درختچه های طبیعی، پوشش مرتعی و جنگلهای انبوه است. در بلندترین نقطه آن وزش باد بطور مستمر وجود دارد که ناشی از اختلاف فشار بین دو دامنه ی سایه و آفتابی و همچنین بین کوه و دره می باشد. هنگامیکه در بلندترین نقطه ایستاده ایم، مناظر بدیعی از گستره شهر گرگان، معابر آن، روستاهای مجاور شهر و روستاهای دوردست، جاده های منتهی به شهر، جاده های بین روستاها، دره ها با جنگلهای انبوه در جنوب شهر، مزارع کشاورزی، ابنیه مذهبی، فرودگاه، آب بندان محمد آباد به وضوح نمایان است و حتی بخشی از خلیج گرگان قابل مشاهده می باشد .

 بازار نعلبندان

«بازار نعلبندان» که شلوغ ترین بازار بومی در گرگان هست، یکی از اماکن تاریخی گرگان هست و یه زمانی بزرگترین بازار شمال کشور محسوب می شده است .این بازار در داخل بافت قدیم شهر قرار داره و در روزگاران گذشته از مراکز مهم داد و ستد کالا بوده است. بازار قدیمی گرگان که قدمتی دیرینه داره، از نظر سبک معماری و راسته های مربوطه، یکی از زیباترین بازارهای استان منطقهٔ شمال ایران محسوب می شود. این بازار یکی از مراکز مهم عرضه انواع محصولات بومی و غیربومیه و محصولات مهم صنایع دستی اون، به ویژه دستبافت های ترکمنی معروفیت خاصی دارد.

خلیج گرگان (استرآباد) بزرگترین خلیج دریای خزر است که بر اثر پیشروی و گسترش شرقی رشته ساحلی شبه جزیرهٔ میانکاله در جنوب شرقی دریای خزر تشکیل شده است. وسعت خلیج گرگان حدود 400 کیلومتر مربع است.

خلیج گرگان کم عمق است به طوری که با در نظر گرفتن بالاآمادگی آب، حداکثر عمق آن به 4 متر می رسد و از غرب به شرق تا حوالی ضلع جنوبی آشوراده به عمق آب افزوده می شود.

این دره در نزدیکی روستای زیارت واقع شده است. برای رسیدن به ابتدای این دره 2 مسیر وجود دارد که مورد استفاده در صعود قله تل انبار هم قرار می گیرد. مسیر چشمه شهربت و دیگری مسیر چمازچال است.

این دره متشکل از 53 آبشار 2 الی 40 متری است که 20 آبشار آن بیش از 10 متر ارتفاع دارند. برای بازدید از این آبشارها نیاز به مهارت های فنی و تجهیزات فرود است. 25 آبشار در این دره نیازمند فرود با طناب است. فصل مناسب برای عبور از این دره از اول تیرماه تا نیمه اول شهریورماه است. همچنین ابزار کارگاه زدن، دو حلقه طناب 50 متری و یک طناب 20 متری، اطلاع از وضعیت جوی منطقه، آشنایی کامل نفرات به فرود از ملزومات حرکت در این دره است.

شایان ذکر است پس از فرود از آبشار اول این دره، باید مسیر را ادامه داد و راه بازگشت وجود ندارد. رودخانه با دیوار ه های بلند احاطه شده و همچون کانالی خروشان و کف آلود پایین می رود. در این قسمت از مسیر دیگر درختی برای برپایی گارگاه نیست از این رو برای کارگاه زدن باید ازشکاف دیواره ها استفاده نمایید. انتهای این مسیر به آبشار زیارت گرگان ختم می شود. نکته مهم در اینگونه برنامه ها ، توجه به عایق بندی صحیح و اصولی پوشاک ، غذاها و سایر ملزومات مهم نظیر کیف کمکهای اولیه است.

آبشار باران کوه در 18 کیلومتری جنوب غربی گرگان در مسیر رودخانه شصت کلا و پارک جنگلی باران کوه واقع شده است. این منطقه با وجود ریزش مداوم آب و صخره های سبز یکی از مکان های زیبای استان گلستان است. منشأ آبی که از کوه ریزش می کند از چشمه و غار ها تأمین می شود. غارهای باران کوه کوچک، باریک و طویل بوده و به تعداد زیادی وجود دارند.

آبشار گلستان یکی از آبشارهای مهم پارک ملی گلستان است .این آبشار در تفرجگاه آبشار پارک واقع شده است و دارای 5/19متر ارتفاع است و از آبشارهای صخره ای پر جاذبه ای است که محیط اطراف آن را پوشش درختان جنگلی پهن برگ خزری پوشیده است.

آبشار شصت کلاته در انتهای جنگل شصت کلا، در بیست و دو کیلومتری جنوب غرب گرگان واقع گشته و مسیر دسترسی به آن از میان این جنگل زیبا می گذرد. در کف تاریک جنگل و در کنار درختان، می توان انواع و اقسام قارچ های رنگارنگ و البته خطرناک را یافت که بسیاری از آنها خواص دارویی و صنعتی مهمی دارند رودخانه شصت کلا به طول تقریبی 43 کیلومتر از دامنه های شمالی کوه قل بلاغ سرچشمه گرفته و با عبور از دره ها و جنگل های زیبای کوه جوزبند و سیراب نمودن روستای سیدمیران به دشت گرگان و مازاد آن به رودخانه قره سو می ریزد. این رود زیبا در مسیر خود آبشارهایی چون باران کوه و شصت کلاته را آفریده است.

آبشار رنگو در 15 کیلومتری جنوب غربی گرگان واقع گردیده است. محیط پیرامون رودخانه رنگو دارای هوای خنک و لطیف و با درختان سربه فلک کشیده پوشانده شده است. هرچند آبشار رنگو ارتفاع زیادی ندارد ولی به دلیل بستر نیم دایره ای که دارای یک محل ریزش اصلی و چندین محل ریزش فرعی با حجم آب به نسبت قابل توجه، منظره ای جالب و دیدنی را بوجود آورده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز