چرا دانش‌آموزان از مدرسه خسته می شوند؟

۱۴۰۱/۱۲/۱۶ - ۱۳:۴۵:۰۶
کد خبر: ۹۰۲۵۰۴
چرا دانش‌آموزان از مدرسه خسته می شوند؟
مشکل اغلب والدین این است که فرزند آنان بعد چند روز از مدرسه رفتن علاقه‌ای به حضور در مدرسه ندارد و مدرسه را محیطی خسته‌کننده می‌داند. برخی والدین چنین استدلال می‌کنند که فعالیت‌های یادگیری مدرسه، پایین تر از سطح هوش کودک آنان است و موجب خستگی آنان از فراگیری دروس می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ بسیاری از والدین در جستجوی علت بی‌علاقگی فرزند خود، برای حضور در مدرسه هستند و اغلب معتقدند که معلم، علت اصلی این مشکل است، اما فقط معلم علت این بی‌علاقگی نیست و مهمترین عوامل خستگی دانش آموزان در مدرسه عبارت است از:

1-انگیزه

محققان معتقدند، انگیزه عنصر مهم، در یادگیری دانش آموزان محسوب می‌شود و می‌تواند به دانش آموزان کمک کند تا به یادگیری و حضور در مدرسه علاقه‌مند شوند.

دانش آموزان کم انگیزه در کلاس بی‌حوصله هستند، زیرا احساس می‌کنند که مطالب آموزشی را از قبل می‌دانند و انگیزه‌ای برای یادگیری مطالب جدید نیز ندارند.

 البته معلمان می‌توانند با ایجاد روش‌های انگیزشی مختلف، فضای آموزشی پرانرژی و شاد ایجاد کنند.

2-محیط یادگیری حمایتی

این نوع محیط یادگیری، محیطی است که عاری از تبعیض و مبتنی بر احترام متقابل باشد تا مدرسه را به مکان امن برای اشتباه کردن تبدیل کند، زیرا اشتباه کردن از عناصر مهم در روند یادگیری است. بسیاری از دانش‌آموزان به دلیل ترس از اشتباه کردن و عواقب بعد از آن (مسخره شدن از سوی همکلاسی‌ها)، از پاسخ دادن به سوالات و شرکت در بحث دوری می‌کنند و همین عاملی برای خستگی آنان از محیط آموزشی می‌شود.

3-آزادی انتخاب

با آزادی انتخاب در مباحث مختلف، یادگیری دانش آموزان نیز بیشتر خواهد شد. به عنوان مثال، باید به دانش‌آموزان فرصت داد تا درباره آنچه علاقه دارند، صحبت کنند و این تجربه باعث شور و اشتیاق قابل توجهی در آنان خواهد شد و به معلمان نیز در آموزش دانش‌آموزان کمک خواهد کرد.

4-تعیین هدف 

باید به دانش آموزان کمک کرد تا هدف خود را مشخص کنند و رسیدن به این هدف را فرا گیرند. در واقع ایجاد هدف، موجب یادگیری مستمر و انگیزه می‌شود.

5-عدم برقراری ارتباط با دوستان یا معلم

دانش‌آموزانی که نمی‌توانند در مدرسه با همسالان یا معلمان خود ارتباط برقرار کنند، معمولا در مدرسه بی‌حوصله هستند، زیرا احساس تنهایی می‌کنند چون خود را جزئی از کلاس نمی‌دانند.

 

نظر شما