سرپرست مسابقات اکسپت:

۴۱ تیم دانشجویی از ۱۶ دانشگاه کشور در مسابقات اکسپت حضور دارند

۱۳۹۸/۰۸/۲۸ - ۱۱:۱۶:۱۴
کد خبر: ۹۲۵۹۳۱
۴۱ تیم دانشجویی از ۱۶ دانشگاه کشور در مسابقات اکسپت حضور دارند
سرپرست مسابقات اکسپت گفت: امسال میزبان ۴۱ تیم دانشجویی از ۱۶ دانشگاه کشور برای مسابقات اکسپت هستیم که 11 دانشگاه دولتی و ۵ دانشگاه غیردولتی یا غیر انتفاعی در این مسابقات حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، جواد حمیدزاده در نشست خبری مسابقات برنامه‌نویسی ای‌سی‌ام (اکسپت) که در دانشگاه سجاد برگزار شد، اظهار کرد: مسابقات ای‌سی‌ام یکی از معتبرترین مسابقات بین‌المللی از ۴۰ سال پیش بوده که توسط انجمن ای‌سی‌ام با هدف تقویت کار گروهی و تیمی دانشجویان برگزار شده است. این مسابقات ۲۰ سال پیش در ایران در دانشگاه شریف آغاز و  از چهارسال پیش در دانشگاه سجاد با نام اکسپت برگزار شد. این مسابقات در دانشگاه فردوسی، آزاد و برخی دانشگاه‌های تهران و اخیرا در دانشگاه سمنان نیز برگزار شده است.

وی افزود: امسال به عنوان پنجمین سال متوالی میزبان برگزاری پنجمین دوره مسابقات اکسپت هستیم. این مسابقه مطابق با اصول و ضوابط استاندارد حاکم بر ای‌سی‌ام برگزار می‌شود. امسال میزبان ۴۱ تیم دانشجویی از ۱۶ دانشگاه کشور هستیم.

حمیدزاده ادامه داد: دانشگاه شریف با ۳ تیم، امیر کبیر با ۲ تیم، فردوسی با ۵ تیم و سایر دانشگاه‌ها از جمله خواجه‌نصیر، باهنر کرمان، دانشگاه سمنان، بیرجند، قوچان، بجنورد، پیام نور، شیخ‌بهایی اصفهان، خیام و آزاد مشهددر این مسابقات شرکت می‌کنند. از دانشگاه سجاد نیز ۵ تیم در این مسابقات حضور دارد. 11 دانشگاه دولتی و ۵ دانشگاه غیردولتی یا غیر انتفاعی هستند.

 

سرپرست مسابقات اکسپت اضافه کرد: سال گذشته ۳۶ تیم از ۱۶ دانشگاه و دو سال پیش ۳۲ تیم از ۱۶ دانشگاه در این مسابقات شرکت کردند. تعداد دانشگاه‌ها یکسان بوده اما برخی دانشگاه‌ها تغییر کرده است. دانشگاه ما در این مسابقات رتبه‌های خوبی کسب کرده که در بین دانشگاه‌های غیر انتفاعی همواره رتبه اول را داشته و در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها رتبه ۱۰،۱۱ و ۱۲ را کسب کرده است.

وی بیان کرد: کمیته علمی ما از سه ماه قبل از اعضاء هیأت علمی و فارغ‌التحصیلان ممتاز دانشگاه تشکیل شده و جلسات مستمر هفتگی برای طراحی سؤوالات برگزار کرده است. ۱۲ سؤوال طراحی شده که این سؤوالات باید در مدت زمان ۵ ساعت توسط تیم‌ها حل شود.

حمیدزاده گفت: رتبه‌‎بندی نهایی بر اساس تعداد سؤوالات و در شرایط مساوی بر اساس مدت زمان حل سؤوالات است. جوایز برای رتبه اول ۲۵ میلیون ریال، رتبه دوم ۱۳ میلیون ریال، رتبه سوم ۷ میلیون ریال، رتبه چهارم ۴ میلیون ریال و رتبه پنجم ۳ میلیون ریال است. تیم نخست غیر انتفاعی ۲ میلیون ریال دریافت می‌کند و ۱۲ جایزه برای اولین تیمی که هر سؤوال را حل می‌کند، داده می‌شود.

در ادامه اسلامی، دبیر اجرایی مسابقات اکسپت، تصریح کرد: مسابقه از ساعت ۹ صبح تا ۲ بعد ازظهر به مدت ۵ ساعت انجام می‌شود که در یک ساعت آخر داوری‌ها مشخص نیست و در اختتامیه داوری را نشان می‌دهیم تا تیم اول، دوم و سوم مشخص شود. امسال بعد از ۲ تا ۳ نشست تخصصی و نشست خبری، اختتامیه واعلام نتایج مسابقه انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۵۰ نفر تیم، 2 تا ۳ ماه مشغول آماده‌سازی سؤوالات و مکان بودند. سیستم حل مسائل، سیستم عامل خاصی نیاز دارد. مکان سایت مسابقه در حال آماده‌سازی است. بیشتر کار در دو هفته اخیر انجام شده است.

 

نظر شما