تمرکز جدی ستاد تنظیم بازار استان بر جلوگیری از افزایش قیمت کالاها

۱۳۹۸/۰۹/۰۲ - ۱۲:۰۰:۲۱
کد خبر: ۹۲۷۰۴۷
تمرکز جدی ستاد تنظیم بازار استان بر جلوگیری از افزایش قیمت کالاها
ستاد تنظیم بازار استان مرکزی تمام ظرفیت خود را برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی مردم به بهانه افزایش و سهمیه‌بندی قیمت بنزین متمرکز کرده و با همکاری و تعامل بین دستگاه‌های اجرایی و اصناف، توزیع کالاها در این استان را تحت نظارت و کنترل قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ اجرای طرح افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین در روزهای گذشته، نگرانی‌هایی را در جامعه ایجاد کرد که در ادامه با کنترل قیمت‌ کالا و خدمات به خصوص کالاهای اساسی، نظارت گسترده بر بازار و برخورد با متخلفان از طرف مقام‌های دولتی و قضایی، آرامش بار دیگر در جامعه حاکم شد.

مسئولان و اصناف استان مرکزی معتقدند اگرچه امکان افزایش قیمت کالا و خدمات در نتیجه افزایش و سهمیه‌بندی قیمت بنزین وجود دارد، اما دستگاه‌های مربوطه، نهادهای نظارتی و بازرسی و همچنین اصناف و کسبه پیشکسوت استان، تمام تلاش خود را برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها به‌کار گرفته و اجازه سوء استفاده به افراد سودجو و فرصت طلب را نمی‌دهند.  

با هرگونه افزایش قیمت کالاها و خدمات در استان مرکزی برخورد می‌شود

استاندار مرکزی اظهار داشت: بازار کالا و خدمات تحت کنترل نهادهای مسئول استان است و با هر گونه افزایش قیمت غیرمنطقی کالا و خدمات با قاطعیت هر چه تمام‌تر برخورد می‌شود.

سید «علی آقازاده» افزود: براساس آخرین بررسی‌ها و پایش در بازار کالا و خدمات استان، افزایش محسوسی در قیمت اقلام به خصوص کالاهای اساسی مردم مشاهده و گزارش نشده است.  

وی اضافه کرد: شرایط بازار و چگونگی عرضه کالا با هدف جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و تامین رفاه عمومی از سوی دستگاه‌های مسئول رصد می‌شود و اجازه افزایش قیمت خودسرانه کالا و خدمات به افراد داده نمی‌شود.

استاندار مرکزی ادامه داد: افزایش قیمت بنزین منجر به اصلاح حجم مصرف این ثروت ملی و کاهش قاچاق آن به خارج از کشور می‌شود که این مهم باید از سوی مسئولان و رسانه‌ها برای مردم تشریح و تبیین شود.  

آقازاده اضافه کرد: اقدام برای یکسان‌سازی نرخ بنزین تولید و عرضه شده در ایران با قیمت آن در کشورهای همجوار گام بلندی در مسیر کاهش قاچاق ثروت ملی است و باید به این اتفاق با نگاه مثبت نگریسته شود.

وی اظهار داشت: بدون شک بخش مهمی از عایدات افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین به تقویت معیشت دهک‌های پایین جامعه  و افراد کم‌ درآمد هزینه می‌شود و بخشی نیز در مسیر توسعه پایدار کشور به‌کار گرفته می‌شود.

استاندار مرکزی بیان کرد: حجم مصرف بنزین در ایران حتی در مقایسه با کشورهای هم‌تراز نیز بیشتر است و کاهش مصرف داخلی گام بلندی در راستای صادرات این محصول و در نتیجه توسعه کشور خواهد بود.

افزایش قیمت بنزین تاثیری بر بازار کالا ندارد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مرکزی نیز گفت: افزایش و سهمیه‌بندی قیمت بنزین هیچ تاثیری بر بازار و نرخ انواع کالاها ندارد.

«محمدرضا حاجی‌پور» اظهار داشت: با توجه به اینکه بخش عمده ای از کالای مصرفی از طریق خودروهای سنگین وارد استان می شود و از طرفی افزایش قیمت سوخت شامل گازوئیل نشده و تنها بنزین را در برگرفته است هیچ دلیل برای افزایش کالای مصرفی مردم به خصوص میوه و تره‌بار وجود ندارد.

وی ادامه داد: هم اکنون فراوانی تمامی کالاها در استان مرکزی وجود دارد و برای کنترل قیمت‌ها نیز ضمن برپایی نشست هر روزه ستاد تنظیم بازار، تیم‌های بازرسی نهادهای مسئول نیز به صورت شبانه روزی از بازار بازدید و نظارت می‌کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بیان کرد: این نهاد با توجه به وظایفی که بر اساس قانون دارد با جدیت هر چه تمامتر با اخلالگران، محتکران و گران‌فروشان به خصوص در شرایط کنونی برخورد می‌کند و تشکیل پرونده ویژه برای متخلفان در دستور کار قرار دارد.

حاجی‌پوربیان کرد: انتظار می‌رود اصناف و بازاریان در شرایط کنونی رعایت حال مصرف‌کنندگان را کرده و به هیچ عنوان تحت تاثیر فضاسازی‌های منفی که از سوی دشمنان نظام در جامعه پمپاژ می شود، قرار نگیرند.

وی اضافه کرد: شهروندان می‌توانند مانند همیشه، هرگونه مشکل و تخلف احتمالی در بازار مانند گران فروشی یا افزایش خودسرانه قیمت کالاها و خدمات را از طریق سامانه ۱۲۴ به بازرسان مستقر در ستاد خبری، اطلاع دهند تا در کوتاه ترین زمان ممکن به آن‌ها رسیدگی شود.

نشست‌های ستاد تنظیم بازار استان مرکزی تا آرامش قطعی بازار ادامه دارد 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی هم چنین گفت: به دنبال برگزاری نشست ستاد تنظیم بازار کشور، ستاد این استان نیز با هدف نظارت گسترده بر بازار و قیمت کالاهای اساسی مردم همه روزه با حضور مدیران دستگاه‌ها و اصناف برگزار می شود و تا ثبات و آرامش قطعی بازار این نشست‌ها ادامه دارد.  

«سعید فرخی» افزود: طرح افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین بر اساس یک سازوکار منطقی و برنامه‌ریزی، اجرایی شده و این مهم نباید در قیمت دیگر کالاهای اساسی مردم تاثیر داشته باشد و با وجود گسترش چتر نظارتی در استان امکان هرگونه افزایش قیمت خودسرانه از سوی اصناف، سلب شده است.

وی بیان کرد: هرگونه افزایش قیمت کالاهای اساسی به بهانه افزایش قیمت بنزین ممنوع است و دستگاه‌های مسئول باید به صورت جدی بر این موضوع نظارت کنند و در صورت مشاهده تخلف بلافاصله تشکیل پرونده داده و به محاکم قضایی ارسال شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی اظهار داشت: هیچگونه افزایش قیمت به صورت خودسرانه و غیرقانونی در استان مرکزی پذیرفته نبوده و  افزایش قیمت باید بر اساس قانون انجام شود.

فرخی گفت: وضعیت عرضه کالا در بازار این استان با بازرسی‌های انجام شده، عادی است و مشکلی در داد و ستد کالا وجود ندارد و اصناف مختلف تاکنون همکاری مطلوبی با بخش دولتی در این خصوص داشته اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی با بیان اینکه خدمات حمل و نقل درون و برون شهری استان بعد از افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین به خوبی رصد می‌شود، گفت: تاکنون هیچ تخلفی از سوی آژانس‌های درون و برون شهری استان گزارش نشده است.

وی تاکید کرد: در صورت مشاهده ارائه ندادن خدمات سفر درون و برون شهری از سوی رانندگان تاکسی، از لیست سهمیه‌بندی بنزین خارج شده و این امکان در اختیار افراد دیگر قرار می‌گیرد.

بازرسی از واحدهای صنفی استان مرکزی شبانه‌روزی شد

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز گفت: احتمال سوء استفاده برخی اصناف در پی افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین وجود دارد به همین دلیل و برای جلوگیری از تضعیف حقوق مردم، بازرسی از واحدهای صنفی استان شبانه‌روزی شد.

«محمدجواد قربانیان» افزود: بازرسی‌های شبانه روزی از واحدهای صنفی استان مرکزی، مصوبه ستاد تنظیم بازار استان و از وظایف اصلی معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت است که با تمام توان اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد:  ۳۰ تیم بازرسی ۲ نفره ویژه به صورت شبانه‌روزی از واحدهای صنفی این استان بازرسی می‌کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف به خصوص افزایش قیمت کالاهای اساسی، بلافاصله متخلفان به تعزیرات حکومتی معرفی و اعمال قانون می شوند.

قربانیان بیان کرد: افزایش قیمت کالاهای اساسی، نداشتن برچسب قیمت و عدم عرضه کالا مهمترین عواملی است که در صورت مشاهده با برخورد قانونی مواجه می‌شود.

وی گفت: این بازرسی ها با هدف پایش وضعیت بازار کالا و خدمات به ویژه کالاهای اولویت دار و نظارت بر مراکز فعال تجاری و اقتصادی استان و همچنین جلوگیری از هرگونه افزایش بی رویه قیمت‌ها در قالب طرح‌های مختلف صورت گرفت.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اظهار داشت: علاوه بر تیم‌های گشت ویژه بازرسی این سازمان، تعدادی از کارشناسان این سازمان نیز در قالب گشت‌های مشترک با اداره کل تعزیرات بر فعالیت اصناف استان نظارت می‌کنند.  

قربانیان تاکید کرد: ناظران سازمان صنعت معدن و تجارت همواره بر بازار نظارت گسترده دارند و در کنار این نظارت مستمر، مردم نیز شکایت‌های خود را از طریق سامانه ۱۲۴ اطلاع می‌دهند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن رسیدگی می‌شود.

۱۰۰ تیم بازرسی برای نظارت بر فعالیت اصناف استان مرکزی سازماندهی شد

رئیس اتاق اصناف استان مرکزی هم گفت: ۱۰۰ تیم بازرسی محسوس و نامحسوس برای نظارت گسترده بر فعالیت اصناف استان و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در نقاط مختلف این استان سازماندهی شده که از این تعداد ۵۰ تیم در مرکز استان و بقیه در شهرستان‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

«جمشید زند» افزود: تاکنون هیچ افزایش قیمتی در استان مشاهده و گزارش نشده و تنها تخم‌مرغ و گوجه فرنگی افزایش قیمت داشته اند که این افزایش قیمت به دلیل تغییر فصل است و هیچ ارتباطی با افزایش قیمت بنزین ندارد.

رئیس اتاق اصناف استان مرکزی یادآوری کرد: علاوه بر فعالیت تیم‌های گشت بازرسی این نهاد، شماره تلفن ۳۸۲۰ نیز آماده دریافت شکایات هم‌استانی‌ها است و بلافاصله گزاترش‌های تلفنی به بازرسان اعلام و رسیدگی می‌شود.

زند بیان کرد: همه اتحادیه‌های صنفی موظف‌ شده‌اند نسبت به رعایت نرخ مصوب کالا و خدمات اقدام نمایند و هرگونه افزایش قیمت و گران‌فروشی مصداق سوء‌ استفاده و تخلف محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: بازرسان این سازمان با ایجاد هماهنگی و همکاری با تعزیرات حکومتی، رصد و پایش بازار را به طور مستمر و روزانه انجام داده و در عمل با هرگونه تخلف، به ویژه افزایش قیمت کالا و خدمات برخورد جدی و قانونی خواهند داشت.

رئیس اتاق اصناف استان مرکزی گفت: تمام واحدهای صنفی موظف به درج قیمت‌های مصوب بر روی اجناس و صدور فاکتور فروش هستند در غیر این صورت با واحدهای متخلف برخورد می‌شود.

زند افزود: در صورت تخلف جریمه‌های بسیار سنگینی در چارچوب قانون برای متخلفان در نظر گرفته‌ شده است و واحدهای بازرسی با بررسی فاکتور خرید و محاسبه سود قانونی، فعالیت واحدهای صنفی را رصد می‌کنند.

وی اظهار داشت: با توجه به مصوبه هیات دولت به مشکلات آژانس‌های مسافرتی و آموزشگاه‌های رانندگی هم رسیدگی می‌شود و حمایت‌های لازم از رانندگان این بخش انجام خواهد شد و کسانی هم که مشکل کارت سوخت دارند با اتحادیه صنف خود هماهنگ باشند.

برخورد قاطعانه با رانندگان تاکسی متخلف

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ و نقل بار و مسافر شهرداری کلانشهر اراک گفت: افزایش نرخ کرایه تاکسی در این کلانشهر مشهود است اما این سازمان با تمام ظرفیت خود با رانندگان تاکسی که نرخ کرایه را افزایش دهند برخورد قاطعانه می‌کند.

«حجت مرادی» افزود: روزانه هفت تا ۱۰ دستگاه تاکسی به علت افزایش خودسرانه نرخ کرایه در اراک اخذ مدارک و در مواردی نیز متوقف می شوند، اما این رفتار قهری تا یک زمانی کارایی دارد و بعد از یک مدت عادی می‌شود.

وی اظهار داشت: بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تاکسی در اراک فعالیت می‌کنند در صورتی که تعداد بازرسان سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری اراک به ۱۰ نفر هم نمی‌رسد، بنابراین نظارت بر تمامی تاکسی‌ها یک امر غیرممکن به نظر می‌رسد.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کلانشهر اراک بیان کرد: علت اصلی افزایش نرخ کرایه تاکسی فعالیت مسافرکش‌های شخصی هستند که این خواه‌ناخواه به رانندگان تاکسی نیز بسط داده می‌شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز