احکام رتبه‌بندی تا ۴۵ روز دیگر صادر می شود

۱۳۹۸/۰۹/۱۸ - ۲۱:۰۰:۰۷
کد خبر: ۹۳۴۲۴۰
احکام رتبه‌بندی تا ۴۵ روز دیگر صادر می شود
معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه کمتر از ۴۵ روز دیگر احکام معلمان براساس نظام رتبه‌بندی اصلاح می‌شود، گفت: نیروهای اداری فعلاً تا مهر ۹۹ مشمول رتبه‌بندی می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ علی الهیار ترکمن درباره رتبه‌بندی معلمان گفت: در نظام‌های آموزشی ارتقای حرفه‌ای و مهارت‌های تدریس از اصلی‌ترین مولفه‌هایی است که یک معلم باید از آنها برخوردار باشد تا بتواند کیفیت آموزش را تضمین و به بهترین وجه معلومات و دانش را به دانش‌آموزان منتقل کند.

وی افزود: یکی از اصلی‌ترین ابزارهای رتبه‌بندی معلمان براساس سطح دانش، توانایی‌های تخصصی، حرفه‌ای و عمومی است که از اصلی‌ترین ابزارهای مدیریت در آموزش‌و پرورش محسوب می‌شود. قبلاً در وزارت آموزش‌وپرورش این موارد را به شکل‌های مختلف اجرا می‌کردیم اما در ماده ۶۳ برنامه ششم توسعه به صراحت بر تهیه و اجرای نظام رتبه‌بندی مبتنی بر شایستگی‌های حرفه‌ای، رقابت و مهندسی نیروی انسانی تاکید شده و این وظیفه بر عهده دولت است که این کار را انجام دهد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش گفت: با پیگیری در یک سال گذشته و بررسی تجارب مختلف، نظام رتبه‌بندی معلمان را تعریف و به تصویب هیات وزیران رساندیم، در این طرح که مشمولان طبقه‌بندی مشاغل معلمان را شامل می‌شود، معلم، آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور، مراقب سلامت، مدیر و معاون واحد آموزشی مشمول هستند که براساس صلاحیت در حوزه‌های عمومی، حرفه‌ای و تخصصی براساس شاخص‌هایی ارزیابی می‌شوند، در یکی از طبقات پنجگانه نظام رتبه‌بندی قرار گرفته و متناسب با امتیازات کسب شده ما‌به ازای مالی در احکام حقوقی آنها اعمال می‌شود.

الهیار ترکمن بیان‌کرد: افرادی که مطابق طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان بالای دو سال سابقه کار داشته باشند وارد فرآیند رتبه‌بندی می‌شوند، رتبه نخست برای افرادی است که دو سال سابقه دارند، ۱۲۰ ساعت دوره ضمن خدمت را طی کرده و ۶۰ درصد امتیازات مربوط به ارزیابی عملکرد را کسب کرده‌اند.

وی ادامه‌ داد: برای ورود به رتبه دوم باید ۴ سال بگذرد یعنی سابقه خدمت افراد به ۶ سال برسد، کسب ۷۰ درصد از نمرات ارزیابی عملکرد و کسب حدنصاب شاخص‌های صلاحیت‌های عمومی حرفه‌ای و تخصصی نیاز است از طبقه سوم تا طبقه پنجم هر ۶ سال یک بار ارتقای طبقه اتفاق می‌افتد؛ به عنوان مثال افراد بعد از ۱۲ سال وارد رتبه سوم، بعد از ۱۸ سال وارد رتبه چهارم و بعد از ۲۴ سال وارد رتبه پنجم خواهند شد و امتیازات به آنها تعلق می‌گیرد.

وی عنوان‌کرد: برای اینکه بتوانیم امتیازات رتبه‌بندی را به روزآوری کرده و چک لیستی که از شاخص‌های صلاحیت‌های عمومی تخصصی و حرفه‌ای نیاز است را تهیه و به هیات‌های ممیزه در سطح شهرستان‌ها و استانها ارسال کنیم، مقدمات کار آغاز شده است و بخشنامه‌هایی را به استان‌ها ارسال کرده‌ایم که بتوانیم براساس آن معلمان را وارد بحث امتیاز بندی کنیم، پیش‌بینی ما این است کمتر از ۴۵ روز بتوانیم احکام معلمان را براساس نظام رتبه‌بندی اصلاح کرده و امتیازات را به روز کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش در شبکه خبر گفت: این نکته قابل توجه است چون تاریخ اجرای مصوبه رتبه‌بندی از اول مهر ماه ۹۸ است هر زمان که حکم افراد اصلاح شود پرداخت آن از اول مهر است و معوقات به آنها پرداخت می‌شود.

وی ادامه‌داد: شیوه نامه اجرای رتبه‌بندی تهیه شده است و دیروز به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد و آن را این هفته به استان‌ها ارسال خواهیم کرد گرچه مقدمات کار آماده شده و برای اجرا نگرانی نداریم، با توجه به اینکه حدود ۸۷۰ هزار نفر باید وارد این فاز شوند سنگین بودن عدد کمی زمان می‌برد اما هیچ مانع اجرایی نداریم.

الهیار ترکمن ادامه‌داد: سعی می‌کنیم کمتر از ۱.۵ ماه رتبه‌بندی را در فرآیند اجرا قرار دهیم اما هر زمان که احکام اصلاح شد تاریخ اجرا را از اول مهرماه ۹۸ قرار خواهیم داد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز