مهلت یک ماهه دادگستری برای ایمن‌سازی معدن آلبلاغ

۱۳۹۸/۰۹/۲۴ - ۱۴:۰۰:۴۶
کد خبر: ۹۳۶۶۵۷
مهلت یک ماهه دادگستری برای ایمن‌سازی معدن آلبلاغ
رییس کل دادگستری خراسان شمالی به ۲ مدیر استانی در باره پیامدهای ناشی از ایفا نشدن تعهدات قانونی ایمن‌سازی معدن آلبلاغ اسفراین هشدار داد و در این زمینه، ضرب‌الاجل یک ماهه تعیین کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ حجت الاسلام اسدالله جعفری روز یکشنبه در حاشیه سومین نشست ستاد پیشگیری و مقابله با جرائم و تخلفات انتخاباتی با اشاره به حوادث منجر به فوت در معدن آلبلاغ اسفراین، از عزم جزم دستگاه قضایی برای پیشگیری از بروز حوادث مشابه در این معدن خبر داد.

وی همچنین با اشاره به مصوبه شورای تامین شهرستان اسفراین در مورد تکالیف و تعهدات ادارات محیط زیست و  صنعت، معدن و تجارت این شهرستان برای ایمن سازی معدن آلبلاغ گفت: مسوولیت اصلی رفع نقاط حادثه خیز و امحای تونل هایی که در نتیجه برداشت و استخراج غیرمجاز سنگ های معدنی ایجاد شده، متوجه این ادارات است.

وی افزود: هر چند وقت یک بار، ریزش بخش هایی از معدن آلبلاغ  جان عده ای را می گیرد و از طرفی امدادرسانی و ارائه سریع خدمات درمانی به مصدومان به لحاظ بعد مسافت و صعب العبور بودن منطقه بسیار سخت است.

 وی اظهار داشت: این دستگاه با اعلام جرم از سوی دادستان اسفراین علیه دستگاه های مسوول به این موضوع ورود پیدا کرده  است.

حجت الاسلام جعفری خاطرنشان کرد: طبق مصوبه شورای تامین شهرستان اسفراین ادارات محیط زیست و صنعت معدن و تجارت این شهرستان مکلف به از بین بردن مناطق حادثه ساز شده بودند که به علت ترک فعل از سوی دستگاه های متعهد  در این خصوص  پرونده قضائی تشکیل و مراتب در شعبه بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اسفراین‌ مطرح شد و در حال رسیدگی است.

رییس کل دادگستری خراسان شمالی با بیان اینکه با  دستگاه های متولی این‌ موضوع در سطح وزارت خانه مذاکره شده است، گفت: قبل از اینکه، حوادث منجر به فوت در این معدن افزایش یابد متولیان با برقراری تمهیدات لازم، اقدامات بازدارنده و پیشگیرانه لازم را اعمال کنند.

ریزش های چند باره معدن سرب و روی آلبلاغ اسفراین در سال جاری، به مرگ پنج نفر و مصدومیت ۲ نفر منجر شده است.

ششمین ریزش این معدن چهارشنبه هفته گذشته اتفاق افتاد و تنها مصدوم این حادثه به علت شدت جراحات وارده، قبل از اعزام بالگرد اورژانس جان باخته بود.

دادستان عمومی و انقلاب اسفراین هفته گذشته در پی حادثه ریزش معدن مزبور که به کشته شدن یک نفر و زخمی شدن یک نفر دیگر منجر شده بود، علیه مدیران محیط زیست و صنعت، معدن و تجارت استان خراسان شمالی و اسفراین اعلام جرم کرده و آنان را به دلیل آنچه که اجرایی نشدن مصوبات شورای تامین درباره ضرورت تخریب غارها و تونل های غیراصولی حفر شده توسط حفاران غیرمجاز در این معدن ایجاد شده بود، متهم دانسته بود.

معدن آلبلاغ اسفراین در ارتفاعات سخت گذر آلبلاغ و در محدوده پارک ملی ساریگل واقع در شمال شرق این شهرستان قرار دارد.

برداشت غیرمجاز از این معدن سرب و روی، که در منطقه ای با همین نام واقع است، از ابتدای امسال با هجوم سودجویان به این منطقه همراه شد که با ورود شورای تامین خراسان شمالی در اواخر اردیبهشت ماه، این ناحیه از حضور سودجویان پاکسازی شد ولی اینک پس از گذشت چند ماه با حضور مجدد برخی افراد محلی و غیرمحلی، برداشت غیرمجاز از این معدن مجددا افزایش یافته است.

استفاده از شیوه های غیراصولی و رعایت نکردن موارد ایمنی در برداشت غیرمجاز سنگ سرب و روی از معدن آلبلاغ اسفراین، تاکنون منجر به وقوع شش حادثه و مرگ ۵ نفر و مصدومیت شماری افراد در این منطقه شده است.

واقع شدن این معدن در منطقه حفاظت شده زیست محیطی ساریگل، موجب شده تا سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تا کنون در ثبت آن ناکام بماند ولی به ‌تازگی وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز مطالعات و اکتشافات اولیه بر روی این منطقه معدنی را برای ایمیدرو صادر کرده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز