افزایش مصرف سی‌ان‌جی و کاهش مصرف بنزین

۱۳۹۸/۰۹/۲۷ - ۱۳:۰۰:۴۱
کد خبر: ۹۳۸۲۰۰
افزایش مصرف سی‌ان‌جی و کاهش مصرف بنزین
اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین از بامداد ۲۴ آبانماه به افزایش ۱۵ درصدی مصرف سوخت سی‌ان‌جی و کاهش ۱۶ درصدی بنزین در استان ایلام منجر شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ گاز طبیعی فشرده یا سی‌ان‌جی، سوختی است که بیشتر به‌ عنوان جایگزینی برای بنزین، گازوییل و گاز مایع به‌ کار می‌رود. سی‌ان‌جی نسبت به آنها آلودگی کمتری ایجاد می‌کند و فراوانی و قیمت مناسب دارد.

طرح اصلاح قیمت و سهمیه‌بندی بنزین در راستای اجرایی شدن مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه از ۲۴ آبان امسال در کشور اجرا شد و بر اساس آن، قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای به ازای هر لیتر سه هزار تومان است.

بر مبنای اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، سهمیه کامل آبان خودروهای شخصی از بامداد جمعه ۲۴ آبان به کارت سوخت شخصی آنها واریز شد و این سهمیه به مدت ۶ ماه قابل ذخیره است.

با توجه به‌ اینکه میزان مصرف انرژی در ایران پنج برابر کشورهای پیشرفته است، یکی از مهمترین اهداف سهمیه‌بندی بنزین، کاهش قاچاق و کنترل و مدیریت هرچه بهتر مصرف داخلی عنوان شد.

حال که بیش از یک ماه از آغاز طرح سهمیه‌بندی بنزین می‌گذرد، اخبار و آمار گویای کاهش مصرف بنزین و افزایش استفاده مردم از سوخت سی‌ان‌جی است.

مصرف بنزین در ایلام ۱۶ درصد کاهش یافت

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ایلام گفت: حجم مصرف بنزین این استان همزمان با اصلاح قیمت ۱۶ درصد کاهش یافته است.

علی‌اصغر چاغروندی افزود: این میزان کاهش مصرف بنزین با تداوم طرح سهمیه‌بندی در بلند مدت افزایش خواهد یافت.

وی با تاکید براینکه مسوولیت تامین سوخت سی‌ان‌جی با این شرکت است، افزود: جنبه اقتصادی این سوخت نسبت به بنزین بسیار کمتر است و از طرفی از نظر آلایندگی، سوخت پاک‌تری به شمار می‌آید.

چاغروندی از افزایش ۱۵ درصدی مصرف گاز سی‌ان‌جی در استان از ابتدای طرح سهمیه‌بندی بنزین خبر داد و اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به اینکه میزان سهمیه بنزین باقی‌مانده در کارت‌های سوخت در روزهای آینده کاهش می‌یابد، مقدار افزایش مصرف سوخت سی‌ان‌جی بیشتر شود.

پنج مرکز رمزگشایی کارت سوخت در چهار شهرستان استان فعال است

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ایلام گفت: فرآیند رمزگشایی کارت سوخت همچنان در استان ادامه دارد و پنج مرکز در ایلام، سرابله، دره شهر و دهلران برای این مهم تدارک شده که شهروندان می‌توانند بر اساس موقعیت جغرافیایی محل زندگی خود به این مکان‌ها مراجعه و عملیات رمزگشایی کارت‌ سوخت خود را انجام دهند.

چاغروندی افزود: تاکنون هفت هزار کارت‌ سوخت از روز نخست سهمیه‌بندی بنزین در این استان رمزگشایی شده است.

وی تاکید کرد: تعداد قابل توجهی نیروی کارآزموده در مراکز پنج‌گانه استان برای تسهیل در امور شهروندان مربوط به کارت سوخت فعالیت می‌کنند و هر کارت‌ سوخت در کمتر از ۹۰ ثانیه رمزگشایی و تحویل افراد می‌شود.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نفتی منطقه ایلام اضافه کرد: دارندگان کارت سوخت خودرو که رمز آن را فراموش کرده و یا پس از مراجعه به جایگاه‌ها با پیغام غیرفعال بودن کارت مواجه می‌شوند نگران نباشند زیرا سیستم پس از مهلت قانونی نسبت به فعال‌سازی اینگونه کارت‌ها اقدام خواهد کرد.

وی گفت: این افراد باید از ثبت‌نام در سایت خودداری کنند زیرا اگر کسی با دارا بودن کارت سوخت نسبت به ثبت‌نام در سایت اقدام کند کارت سوختی که در اختیار دارد باطل شده و کارت المثنی برای وی صادر خواهد شد.

چاغروندی درباره خودروهای نوپلاک نیز یادآور شد: تمام خودروهایی که به تازگی خریداری و صاحبان آنها اقدام به نصب پلاک برای اولین بار کرده‌اند نیز با مراجعه به ادارات پست می‌توانند کارت سوخت خودروی خود را دریافت و فعال کنند.

چاغروندی در پاسخ به پرسشی درباره کسانی که هیچ اقدامی برای دریافت کارت سوخت نکرده‌اند، تاکید کرد: مالکان این خودروها می‌توانند برای دریافت کارت سوخت به دفاتر پیشخوان مراجعه و مراحل ثبت‌نام را تکمیل کنند.

وی با بیان اینکه پس از ثبت‌نام سهمیه بنزین خودروها محفوظ خواهد بود، اضافه کرد: در خصوص افرادی که سند خودرو قولنامه‌ای و سند بنام آنها نیست می‌توانند با ارائه چهار رقم آخر کد ملی مالک اصلی خودرو به عنوان رمز کارت، سوخت دریافت کنند.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ایلام ادامه داد: همچنین این دسته از رانندگان می‌توانند با ارائه مدارک معتبر و قولنامه ثبتی مبنی بر مالکیت خودرو جهت رمزگشایی و تعیین رمز جدید به شرکت فرآورده‌های نفتی استان مراجعه کنند.

۶۸ جایگاه عرضه سوخت شامل ۴۶ باب جایگاه عرضه فرآورده سوختی بنزین، گازوییل و ۲۲ باب جایگاه CNG تک منظوره و ۲ منظوره در استان ایلام فعال است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز