آبترش سربیشه، چشمه ای دیدنی در تمام فصول

۱۴۰۲/۰۱/۱۱ - ۰۱:۰۹:۳۶
کد خبر: ۹۴۲۸۷۵
آبترش سربیشه، چشمه ای دیدنی در تمام فصول
آبتُرش سربیشه چشمه جاری از میان سنگ‌های معدنی است که به عنوان جاذبه گردشگری در فصول مختلف سال از مسافران و گردشگران زیادی میزبانی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ مجتمع آبدرمانی آبترش سربیشه در فاصله ۷۰ کیلومتری شرق شهر بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی، ۳۵ کیلومتری شمال غرب شهر سربیشه و در حاشیه جاده بیرجند به سمت زاهدان مهم‌ترین مسیر ترانزیتی شرق ایران قرار دارد.

این پروژه که به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان سربیشه در یک محل ییلاقی و خوش آب و هوا ایجاد شده و می‌تواند محل مناسبی برای استراحت و گردش مسافرانی باشد که از جاده ترانزیتی بیرجند به سمت زاهدان عبور می‌کنند.

ساختمان آبترش سربیشه در مساحتی بالغ بر ۴۷۵ مترمربع از ۲ بخش قرینه به عنوان بخش‌های زنانه و مردانه  تشکیل شده که هر بخش امکاناتی از قبیل حمام، حوضچه‌های برداشت آب، دوش و وان دارد.

در بخش مرکزی نیز حوضچه و تغذیه کننده سایر فضاها قرار گرفته و آب به وسیله پمپ از چشمه اصلی آبترش برداشت و با لوله به وان‌ها و حمام‌های ۲ بخش زنانه و مردانه پمپاژ می‌شود.

چشمه آب معدنی این مجتمع دارای آب سردی است که خواص آن در درمان بیماری‌های گوارشی، پوستی، اعصاب و روان و گرفتگی عضلات بسیار مناسب است.

این چشمه در شمال شهرستان سربیشه از شکاف سنگ‌های آندزیت بازالت خارج می‌شود. بالا بودن مقدار گاز دی اکسید کربن و سیلیس نشان دهنده منشاء عمیق آب چشمه است.

آب این چشمه مزه‌ای ترش و مطبوع دارد و آبدهی آن در حدود ۱۵-۲۰ لیتر در ثانیه است که در ردیف آب‌های کلرورسدیم و سولفات کلسیم سرد (Sub thermal) بوده و از آنجا که دسترسی آن به جاده اصلی آسان است می‌تواند محلی مناسبی برای استراحت‌های بین راهی باشد.

آب حوضچه‌های مجموعه آبترش به دلیل خواص درمانی برای امراض پوستی و نیز مصارف خوراکی به شدت مورد توجه اهالی منطقه است. علاوه برآن وضعیت طبیعی محیط پیرامون آبترش نیز به دلیل موقعیت کوهستانی و زیبایی طبیعی می‌تواند جذابیت‌هایی برای گردشگران داشته باشد.

اقدامات اجرایی احداث ساختمان‌های مجتمع آب‌درمانی آبترش سربیشه از سال ۸۵ توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان شروع و در سال ۱۳۹۱ به اتمام رسیده است.

به دلیل اهمیت آب‌ترش، از زمان های قدیم در این منطقه ارگی حکومتی با کاربری تفریحی ایجاد شده است، اما با گذشت زمان بخش‌های زیادی از آن تخریب شده که با شروع فعالیت‌های میراث فرهنگی در عرصه گردشگری، مرمت این بنا آغاز و به دنبال آن ساخت مجتمع تفریحی و آب‌درمانی در این محل انجام شده است.

احداث تاسیسات اقامتی در فضاهای موجود و بخشی از قلعه قدیمی روستا، راه اندازی فروشگاه عرضه مواد خوراکی و احداث سیاه چادر عشایری با هدف ایجاد فضای استراحت و اقامت از جمله برنامه‌هایی است که برای رونق هرچه بیشتر مجتمع آب ترش در دستور کار میراث فرهنگی شهرستان سربیشه قرار دارد.

در زمان حاضر جاده آسفالت، ۲ واحد اقامتی، ۶ سکوی نشیمن و سرویس بهداشتی از جمله امکانات موجود در این فضای گردشگری است و سالیانه هزاران گردشگر از مجموعه آب ترش سربیشه استفاده می‌کنند.

سربیشه در ۶۶ کیلومتری بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد و دارای اماکن گردشگری طبیعی و مذهبی است.

 

نظر شما