مشاور خانواده :

مهارت گفتگو؛ اصلی اساسی در ثبات و پایداری زندگی

۱۳۹۸/۱۰/۱۴ - ۱۵:۳۶:۴۵
کد خبر: ۹۴۵۵۸۰
مهارت گفتگو؛ اصلی اساسی در ثبات و پایداری زندگی
دکتر ناظری، مشاور خانواده با اشاره به اهمیت مدیریت ارتباط در رابطه میان همسران گفت: برای حفظ ثبات و عشق در زندگی باید مهارت گفتگوی دقیق، منطقی و چشم درچشم بین همسران تقویت شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، ویژه برنامه »مهر و ماه» که در روز دوم اقامت زوج های دانشجو در مشهدمقدس با برنامه های شاد و مفرح برگزار می شد امروز به مناسبت شهادت سردار شهید سلیمانی رنگ و بوی شهادت داشت.

پیش از اجرای ویژه برنامه شهادت سردار سلیمانی که با پخش کلیپ و اجرای زنده سرود و دکلمه در رثای ایشان همراه بود، دکتر ناظری، مشاور خانواده به تبیین نحوه مدیریت ارتباط همسران پرداخت.

وی  با طرح این سوال که چرا عموما بعد از ازدواج روابط بین زوجین سرد می شود و جذابیت ها کاهش پیدا می کند؟، گفت: مدیریت ارتباط در خانواده بسیار اهمیت دارد و خانواده ای موفق است که گفتگومحور باشد.

گفتگو باید رو در رو و چشم در چشم باشد

وی با بیان اینکه در خانواده موفق روزانه حدود 1500 کلمه و در خانواده ناموفق، حداکثر 150 کلمه رد و بدل می شود، افزود: در خانواده موفق بعد از دوران عقد و آغاز زندگی مشترک نیز دایره گفتمان  و گفت وگو پایین نمی آید؛ شرط اول گفتگو این است که رو در رو و چشم در چشم باشد.

ناظری تصریح کرد: همچنین موضوع گفتگو باید مشخص باشد و تنها بر یک موضوع متمرکز باشید و مدت زمان بحث را نیز مشخص کنید و در قالب یک جلسه رسمی صحبت کنید که در این صورت احترام نیز حفظ شده و عمر رابطه عمیق تر می شود.

این روانشناس به همسران جوان یادآور شد: علاوه بر احترام به یکدیگر باید به والدین همدیگر نیز احترام بگذارید و در رابطه میان خود از درشت گویی، متلک و چماق کردن صحبت های طرف مقابل به شدت دوری کنید.

وی با تأکید بر اینکه به جای انتقاد، از همسرتان مستقیما از او سوال کنید، اظهار کرد: برای این روش نیز به جای اینکه «تو» را درگیر کنید از «من» یعنی خودتان شروع کنید چون استفاده از ضمیر من  بسیار کمک کننده است و جبهه گیری طرف مقابل را از بین می برد.

ناظری اضافه کرد: همسران باید به شناخت کافی از هم برسند و ابعاد رفتاری همدیگر را به خوبی بشناسند و تمام ممنوعات و ملزومات یک زندگی مشترک را بررسی کرده و شناخت پیدا کنند.

اگر با قانون تجرد وارد زندگی مشترک شوید، باخته اید

وی با بیان اینکه ارتباط مستقیم چشمی باعث ثبات بخشیدن به رابطه طرفین می شود، گفت: «ت» تفاهم یعنی تعهد به ایجاد تعلق، «ف» آن به معنای فهمیدن فرصت های فراموش شده، «ا» ارج نهادن به ارزش های طرف مقابل، «ه» همدلی و همفکری در همراهی و «م» آن مهر و محبت در حل مشکلات است که همه این موارد باید مورد توجه زجین باشد.  

این مشاور خانواده با اشاره به قانون گاتمن متذکر شد: مطابق این قانون، اگر با قانون تجرد وارد زندگی مشترک شوید، باخته اید چرا که باید درک مشترک، افزایش عشق ورزی و تجربه یکی شدن را داشته باشید. افزایش عشق ورزی و مهارت گفتگوی چشمی سبب افزایش دلبستگی زوجین می شود.

تبعات رابطه ناسالم بین همسران

ناظری از عوامل مخرب رابطه همسران به عنوان درخت زقوم یاد کرد که میوه های آن عدم گفتگوی مناسب، محدودکردن یکدیگر، روابط غلط با والدین، مشکلا ت مالی، ازدست دادن امید و هیجان، برآورده نشدن انتظارات، نداشتن جذابیت ظاهری و رفتاری، مشکلات جنسی، کنترل کردن ها و تماس های مکرر، نداشتن هدف و روابط غلط با والدین است.

وی تأکید کرد: تلاش برای دوری کردن از میوه های درخت زقوم بسیار مهم است چرا که در صورت عدم توجه به این موارد، زندگی دچار یکنواختی شده و در نهایت به بی تفاوتی نسبت به یکدیگر می انجامد.

ثمرات رابطه سالم همسران

این مشاور خانواده همچنین، وجود خلاقیت در حل مشکلات، مهرورزی، وجدان و انگیزه و شوق داشتن، صداقت، گذشت، درک متقابل، انرژی دادن به همسر و کمک به رشد یکدیگر را از میوه های درخت رابطه سالم برشمرد و گفت: مغز شش لایه دارد که لایه یک و دوی آن کار دریافت اطلاعات و داده ها را بر عهده دارد، لایه سه و چهار نیز مسؤول قضاوت کردن و ارزیابی کردن ها و لایه پنج و شش، مسؤول ثبت خاطره ها و لذت بردن هاست؛ پس بجای تمرکز روی قضاوت های بی مورد، به لایه آخر بها دهید و از زندگی تان لذت برده و ثبت خاطره کنید.

اهمیت توجه به زبان بدن در رابطه همسران

ناظری با اشاره به لزوم توجه به زبان بدن در رابطه زناشویی، اثرگذاری زبان بدن در رابطه را، 55 درصد، نافذترین کلمات را، 7درصد و لحن صدا را 38 درصد دانست و گفت: افراد، دیدمحور، احساسی، شرط محور، لمسی، منطق محور و شنود محور هستند و بسیار مهم است که بررسی کرده و بدانید همسرتان کدام یک از این موارد است تا بر این اساس نوع ارتباط درست با او را طرحریزی کنید.

وی با بیان اینکه ذهن، کور است و اگر درست هدف دار شود ما را به مقصد می رساند، خاطرنشان کرد: فکر مثبت متناسب با استعداد و هدفگذاری مناسب برای رسیدن به چشم انداز سبب تلاش واقعی شده و ذهن را به درستی درگیر می کند؛ پس برای زندگی مشترک، دقیق برنامه ریزی کنید.

ضرورت درمان جدی مشکلات و اختلالات جنسی

این روانشناس در ادامه به سلامت رابطه جنسی نیز اشاره و تصریح کرد: مردها در این زمینه، تند و سریع عمل می کنند اما زنان مدت زمان بسیاری نیاز دارند. همچنین نوع مزاج تاثیر بالایی در این زمینه دارد.

ناظری، افت فشار خون، پرخاشگری، اندوه و عصبانیت و همچنین ایرادگیری و غرزدن های بی مورد را از آسیب های رابطه جنسی ناسالم معرفی و اظهار کرد: در رابطه جنسی خود چهار ویتامین را فراموش نکنید؛ ویتامین آ( آغوش گرفتن)، ویتامین م(ماساژ دادن)، ویتامین ن( نوازش دادن) و ویتامین د(دست همدیگر را گرفتن).

وی مشکل در رابطه زناشویی را متغیر اصلی طلاق ها دانست و گفت: مردانی که با مسایل گوناگونی چون هرزه گویی اینترنتی، انحرافات جنسی، بچه بازی، عورت نمایی، آزارخواهی، آزارگرایی جنسی، یادگارپرستی، حیوان خواهی، مردخواهی و ... درگیر هستند حتما باید برای درمان خود گام جدی بردارند.

گفتنی است بیست و سومین دوره مراسم ازدواج دانشجویی(طرح ملی همسفر تابهشت) از دهم دی تا پایان اسفندماه سال جاری در مشهد مقدس برگزار می شود. علاقمندان می توانند تا پایان دیماه از طریق سایت اینترنتی ezdevaj.nahad.ir یا مراجعه حضوری به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها یا امور فرهنگی برای شرکت در این مراسم ثبت نام کنند./ 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز