استاندار اردبیل:

ریل گذاری راه آهن اردبیل دهه فجر آغاز می شود

۱۳۹۸/۱۰/۲۸ - ۱۰:۴۳:۵۲
کد خبر: ۹۵۱۹۲۰
ریل گذاری راه آهن اردبیل دهه فجر آغاز می شود
استاندار اردبیل گفت: پیمانکار روسازی راه‌آهن میانه_ اردبیل انتخاب شده و عملیات ریل‌گذاری آن در دهه فجر امسال آغاز می‌شود.

به گزارش برنا، اکبر بهنامجو در نشست با مدیران دستگاه‌های اجرایی استان اظهارداشت: از محل سفر رییس‌جمهوری به استان اردبیل راه‌آهن اردبیل _میانه حدود هفت هزار میلیارد ریال تامین اعتبار شده است.

وی با بیان اینکه اعتبار لازم برای سال‌های ۹۹_۹۸ این پروژه هم تامین شده، گفت: پروژه راه‌آهن اردبیل را بر مبنای تعهدی که برای مردم استان داده بودیم تا پایان سال ۹۹ تکمیل خواهیم کرد که البته وزیر راه در جریان سفر به این استان تکمیل پروژه را پایان دولت دوازدهم اعلام کرد.

رییس شورای برنامه‌ریزی استان اردبیل تشریح‌کرد: مطالعه فاز اول راه‌آهن اردبیل به پارس‌آباد که توسط قرارگاه خاتم انجام شده از توجیه لازم با توجه به وجود مراکز تولیدی که در شمال استان در حال احداث است،برخوردار شده است.

استاندار اردبیل افزود: مطالعه فاز ۲ این پروژه در دهه فجر آغاز می‌شود که مسیر اردبیل به سمت کارخانه سیمان است و این فاز از اهمیت اجرایی برخوردار است.

برای اجرا و اتمام این پروژه ۱۴ ساله، هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد اعتبار از محل فاینانس داخلی بانک ملی در سه قسط اختصاص یافته و علاوه بر این هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال نیز در قالب اعتبارات ملی به این پروژه اختصاص می‌یابد.

بر این اساس، در مدت سه سال و هر سال، ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی اعتبار مورد نیاز این طرح از طرف بانک ملی تامین شده و بخشی از اعتبارات نیز مورد نیاز طرح نیز از سوی دولت تامین می‌شود.

این طرح ریلی هم‌اکنون در ۱۲ قطعه شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سخت‌گذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت با سرعت قابل قبول در حال اجراست.

مرتفع‌ترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۱ متر در مسیر آرپاچایی برای ایجاد ارتباط در این خط ریلی در حال احداث است و علاوه بر آن، در طول مسیر ۲۷ کیلومتر تونل و هفت کیلومتر گالری نیز بازگشایی شده و در حال اجراست.

پیشرفت فیزیکی این طرح ۵۳ درصد اعلام شده و با اجرای بخش‌های زیربنایی و زیرسازی، عملیات روسازی و ریل‌گذاری به سرعت انجام شده و پروژه برای افتتاح در اواخر سال آینده آماده می‌شود.

عملیات اجرایی راه‌آهن میانه - اردبیل به طول تقریبی ۱۷۵ کیلومتر در سال ۸۴ شروع شده و در این مدت بارها مردم استان وعده‌های تحقق نیافته بسیاری برای افتتاح آن شنیده‌اند، اما با تامین اعتبار توسط بانک ملی ایران، عملیات اجرایی این پروژه سخت شتاب گرفته است.

در طرح راه‌آهن اردبیل - میانه ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر، چهار کیلومتر پل دره‌ای بزرگ، سه کیلومتر پل آبرو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرا می‌شود.

حجم عملیات اجرایی این خط ریلی بسیار گسترده بوده و برای تکمیل آن حدود ۳۵ هزار تن مصالح فلزی همچون آهن‌آلات، میلگرد و کابل و حدود ۲۲۰ هزار تن سیمان مورد نیاز است.

مسوولان ذیربط پیشرفت فیزیکی طرح راه‌آهن اردییل - میانه که در ۱۲ قطعه در حال اجرا می‌باشد را قابل قبول ذکر کرده و می‌گویند که افتتاح آن تا پایان سال ۹۹ تقریبا قطعی است.

استاندار اردبیل همچنین با بیان اینکه سفر رییس‌جمهوری به استان اردبیل پربرکت بود، گفت: با توجه به پیگیری همه‌جانبه مدیران دستگاه اجرایی ۲۲ هزار میلیارد ریال اعتبار عمرانی برای استان اختصاص یافت.

بهنامجو افزود: بخشی از این اعتبار ۲ ماه پیش و بخشی نیز همزمان با سفر رییس‌جمهوری به استان اردبیل جذب شد.

او با بیان اینکه در این سفر حدود ۶ هزار میلیارد ریال برای پروژه‌های زیربنایی اختصاص داده شد، اظهارداشت: پروژه‌هایی از قبیل تربیت بدنی، گردشگری، آب و خاک ،کشاورزی، راه و ترابری و دانشگاه تامین اعتبار شده که تا هفته آینده ابلاغ می‌شود.

او اضافه‌کرد: حدود هشت هزار میلیارد ریال از محل منابع بانکی برای پروژه‌های عمرانی تخصیص گرفتیم که در سفر رییس‌جمهوری در شورای اداری تفاهم‌نامه آن امضا شد.

او گفت: پیمانکار اجرای پایاب سد گیوی تا پایان دهه فجر امسال مشخص می‌شود که حدود ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال نیز به این پروژه اختصاص داده شده است.

وی همچنین با اشاره به  تامین اعتبار لازم برای تکمیل پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب شهر اردبیل که در حال حاضر تنها ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ، تصریح‌کرد: از محل اعتبارات سفر ریاست‌جمهوری برای شبکه فاضلاب شهر نمین اعتبار لازم تامین شد و برای پایاب سد سبلان هشت هزار میلیارد ریال و برای بیمارستان اردبیل و پروژههای دیگر نیز اعتبارات خوبی اختصاص یافت.

او ادامه‌داد: تامین زیرساخت لازم برای ایجاد شهرک صنعتی مشترک بین ایران و آذربایجان که دوباره در جریان سفر رییس جمهوری به استان اردبیل تصویب شد و برای پیگیری این مصوبات هر هفته در مرکز جلساتی برگزار می‌شود تا این پروژه‌های بسیار مهم و اساسی وارد فاز عملیاتی شوند.

بهنامجو افزود: حدود ۲۲ مورد تفاهم‌نامه با سازمان‌ها و موسسات مالی و شرکت‌های سرمایه گذار منعقد شده که آنها هم رصد و پیگیری می‌شوند.

رییس شورای اداری استان اردبیل همچنین گفت: در بحث جاده‌های استان نهضت بسیار خوبی شروع شده در سفر رییس‌جمهوری حدود ۵۰ کیلومتر جاده چهارخطه افتتاح شد و اجرای ۱۴۱ کیلومتر نیز تا سال ۱۴۰۰ تامین اعتبار شد.

نماینده عالی دولت در استان اردبیل تشریح‌کرد: با این کارهایی که شروع شده حداقل هر سال ۵۰ کیلومتر به میزان بزرگراه‌های استان افزوده می‌شود و در همه محورها کارگاه عمرانی خواهیم داشت.

استاندار اردبیل همچنین به افزایش اعتبارات عمرانی اشاره کرد و افزود: اعتبارات استانی حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است و اعتبارات ملی هم در سال۹۷ حدود چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بوده که بطور معمول ۶۰ درصد آن جذب شده و تخصیص یافته است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز