تاثیر دود کردن اسپند و کندر برای پیشگیری از ابتلا به کرونا

۱۴۰۱/۰۳/۱۹ - ۱۵:۵۱:۱۳
کد خبر: ۹۶۹۱۷۷
تاثیر دود کردن اسپند و کندر برای پیشگیری از ابتلا به کرونا
از جمله توصیه های موضعی برای پیشگیری از بیماری های ویروسی چون کرونا، استفاده از روغن سیاهدانه به صورت موضعی داخل بینی است که می تواند کمک کننده باشد.

به گزارش برنا؛ نفیسه حسینی یکتا نایب رئیس انجمن طب سنتی ایران و معاونت توسعه سلامت دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت در خصوص تأثیر خوراکی‌های مورد قبول طب سنتی و ایرانی برای مقابله با ویروس کرونا نوشته است.

حسینی یکتا در ابتدا یک توصیه عمومی برای مقابله با ویروس کرونا عنوان کرد و گفت: شستشوی مداوم و مکرر دست و صورت و تمیز نگه داشتن بینی مهم است چراکه کمک می‌کند با کاهش حجم و تعداد ویروس احتمالی در مسیرهای تنفسی، امکان مقابله بدن با عامل بیماری زا افزایش یابد.

وی افزود: بنابراین چنانچه فرد دچار التهاب مجاری تنفسی و سینوس‌ها نباشد، روزی دو تا سه بار استنشاق آب ولرم از داخل بینی در این ایام توصیه می‌شود.

معجزه‌ای به نام سیاه‌دانه!

حسینی یکتا گفت: تأثیرات برخی گیاهان دارویی از جمله سیاه‌دانه بر روی انواع ویروس‌های آنفلوانزا سارس و مرس و کرونا در مقالات متعددی گزارش شده است. بنابراین مصرف روزانه یک قاشق چای‌خوری سیاه‌دانه که همان روز پودر شده باشد برای مدت دو هفته توصیه می‌شود. همچنین استفاده از پوست پرتقال به صورت مربا می‌تواند مفید باشد.

نایب رئیس انجمن طب سنتی ایران ادامه داد: به جای آب، یک قاشق چای‌خوری تخم بالنگو، یک قاشق چای‌خوری بارهنگ، سه چهارم لیوان آب و یک چهارم لیوان گلاب را با هم مخلوط و پس از نیم ساعت وقتی لعاب انداخت با کمی زعفران و عسل میل کنید.

دم‌نوش هایی که بدنتان را در برابر کرونا مقاوم می‌کند!

وی ضمن معرفی دمنوشی مفید برای این روزها اظهار داشت: یک قاشق غذاخوری برگ آویشن، یک قاشق چای‌خوری پودر شیرین بیان و ۵ عدد عناب سوراخ شده را در فوری ریخته و یک لیوان آب جوش روی آن بریزید. به مدت یک ربع با حرارت ملایم دم کنید، سپس صاف کرده و گرم بنوشید.

معاونت توسعه سلامت دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت در اینباره اظهار داشت: البته برای افرادی که فشار خون دارند مصرف بیش از سه هفته از شیرین بیان توصیه نمی‌شود. هم چنین کودکان زیر دو سال دو تا ۴ قاشق غذاخوری از این دم‌نوش می‌توانند استفاده کنند.

وی گفت: مصرف ترکیبی از پودر شیرین بیان، رازیانه و شکر سرخ نیز از گذشته در برابر پیشگیری از ابتلاء به برخی بیماری‌ها در منابع طب ایرانی و در برخی آموزه‌های اسلامی توصیه شده است.

توصیه‌های موضعی و بویایی برای مقابله با کرونا

حسینی یکتا با توضیح درباره توصیه‌های موضعی برای مقابله با کرونا اظهار داشت: ازجمله توصیه‌های موضعی برای پیشگیری از بیماری‌های ویروسی چون کرونا، استفاده از روغن سیاه‌دانه به صورت موضعی داخل بینی است که می‌تواند کمک کننده باشد. همچنین استفاده از بخورهای گیاهی مانند بخور بابونه، مرزنجوش و اسطوخودوس نیز توصیه می‌شود.

این متخصص طب سنتی گفت: برای کاهش اضطراب در این ایام، ضمن انجام دم و بازدم عمیق، بوهای خنک مقوی قلب و مغز مانند بوی طبیعی پرتغال، به، لیمو، گلاب و خیار بسیار مفید است.

روزه داری طبی را در این روزها جدی بگیرید

نایب رئیس انجمن طب سنتی ایران تأکید کرد: از جمله دستورات طب سنتی برای تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهاب که می‌تواند منجر به بهبود عملکرد دستگاه مبارزه بدن با عوامل بیماری‌زایی بیرونی شود، "روزه داری طبی" است! روزه داری طبی یعنی حجم و کالری دریافتی را در حد ۲۰ درصد کمتر از وضعیت همیشگی هر فرد کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه در این روزها باید مصرف ترشی‌ها را محدود کرد، اظهار داشت: از مصرف ادویه‌های بسیار تند و تیز مانند فلفل قرمز، خردل و شوری‌ها مانند خیارشور و آجیل شور پرهیز کنید. به علاوه مصرف ماست، گوجه، موز، غذاهای خمیری و ثقیل را نیز محدود کنید.

خورشت‌های شفابخش برای افزایش ایمنی بدن در برابر ویروس‌ها

وی افزود: برای افزایش ایمنی بدن خود در برابر ویروس‌ها، خورش های آب دار همراه با سبزی‌های تازه، آلو بخارا و زرشک را بیشتر میل کنید. در ضمن خورش کدو، خورش لوبیا سبز، خورش بامیه و کدو حلوایی نیز در این ایام بسیار مفید است.

حسینی یکتا سبزیجات مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن را ریحان، نعناع، پونه، لوبیا سبز، کدو حلوایی، کدو سبز، چغندر، زردک، هویج، کلم قمی و کرفس دانست و اضافه کرد: مصرف ادویه‌ها و داروهای گیاهی چون آویشن، دارچین، سیاه‌دانه، زردچوبه، بابونه، هل، میخک، رزماری، زعفران، زنجبیل و گل گاوزبان نیز می‌تواند مؤثر باشد.

***آیا دود کردن اسپند برای مقابله با کرونا مؤثر است؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش میوه‌هایی که درباره میوه‌های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس‌ها گفت: می‌توان به انجیر (خیسانده با آب و گلاب)، انار (آب انار و رب انار)، شیره انگور، آناناس (کمپوت و آب آناناس) برگه زردآلو خیسانده شده، لیمو ترش، زرشک، سیب (میوه، آب، مربا و فالوده)، عناب و مرکبات اشاره کرد.

معاونت توسعه سلامت دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت در خصوص ضرورت دود کردن اسپند و کندر در این ایام به نکته مهمی اشاره کرد: دود کردن اسپند خاصیت ضد عفونی کننده دارد و می‌تواند کوتاه و مقطعی مورد استفاده قرار گیرد ولی چون اسپند باعث خشکی مجاری تنفسی می‌شود ممکن است استفاده زیاد از آن برای مقابله با ویروس کرونا خیلی کمک کننده نباشد.

حسینی یکتا گفت: بیشتر توصیه می‌کنیم مردم هوای منزل و محیط کار را مرطوب نگه دارند و تا جایی که می‌توانند از خشک شدن هوای محیط اطراف خود جلوگیری کنند.

 

نظر شما