زمان پایان شیوع ویروس کرونا دقیقا چه زمانی است؟

۱۳۹۹/۰۳/۱۰ - ۱۶:۰۰:۵۰
کد خبر: ۹۷۱۸۴۶
زمان پایان شیوع ویروس کرونا دقیقا چه زمانی است؟
روزانه به طور صعودی به شمار جان باختگان و مبتلایان ویروس کرونا افزوده می‌شود، اما قرار است واقعا شیوع این ویروس تا چه زمان ادامه داشته باشد؟

به گزارش خبرگزاری برنا؛ ویروس کرونا از دسامبر ۲۰۱۹ آغاز شد و تاکنون که ماه فوریه نیز رو به پایان است، ادامه داشته است. این ویروس با شیوع گسترده خود تبدیل به یک دغدغه بزرگ و به نوعی اولویت کشور‌های جهان شده است. در حال حاضر بیش از ۵۰ کشور دنیا با کرونا ویروس دست به گریبانند و می‌توان گفت تقریبا همه جهان را به تعطیلی کشانده است، اتفاق نادری که در تاریخ بی سابقه بوده است.

پس از چین که خاستگاه و مرکز شیوع ویروس کروناست، دو کشور ایتالیا و کره جنوبی در افزایش آمار مبتلایان پیشتاز بوده‌اند. این روند همچنان ادامه دارد و روزانه به طور صعودی به شمار جان باختگان و مبتلایان ویروس کرونا افزوده می‌شود. اما قرار است شیوع این ویروس تا چه زمان ادامه داشته باشد؟

ویروس کرونا که اکنون COVID-۱۹ نامگذاری شده است، در ایتالیا و کره جنوبی بسیار مشکل ساز بوده است. کره جنوبی بالاترین آمار شیوع در خارج از چین را داشته و ایتالیا با ۶۵۰ مورد ابتلا و ۲۱ فوتی بیشترین آمار را در اروپا به خود اختصاص داده است؛ و حالا انگلیس هم میزبان این مهمان ناخوانده چینی است.

با شروع فصل گرما ویروس کرونا خاموش می‌شود؟

در مقایسه‌ای که میان ویروس کرونا و سایر بیماری‌های تنفسی مانند آنفلوآنزا توسط کارشناسان انجام شده، چنین برآورد می‌شود که با شروع فصل گرما این ویروس هر چه زودتر رخت بربندد مثل فصل آنفلوآنزا که به طور معمول در بازه زمانی شروع پاییز و پایان بهار است.

اما باز هم نمی‌توان نظر قطعی در این باره صادر کرد و به گفته متخصصان این حوزه سه ماه زمان کوتاهی برای اظهار نظر قطعی در مورد فصل کروناست. به طور کلی آنچه آن‌ها درباره کووید ۱۹ می‌توانند بگویند این است که آیا می‌توان بر مبنای رفتار ویروس آنفلوآنزا، سرانجام ویروس کرونا را هم پیش بینی کرد یا خیر؟

دلایل مختلفی در آلودگی به آنفلوآنزا و سرماخوردگی در فصل تابستان دخیل است، اما مهمترین آن‌ها این است که هوای گرم و مرطوب می‌تواند تا حد قابل توجهی میزان انتقال ویروس از طریق قطرات تنفسی را کاهش دهد. ناگفته نماند که حداقل باید یک سال از زمان شیوع این بیماری بگذرد تا بتوان این فرضیه را اثبات کرد بنابراین اظهار نظر در این باره هنوز زود است.

اگرچه این احتمال وجود دارد که ویروس در دمای گرمتر زنده نماند. اکثر مردم در معرض ویروس جدید قرار نگرفته‌اند و هنوز هیچ تضمینی برای عدم ابتلا وجود ندارد، پس نمی‌توان تنها به این استناد کرد که با فرا رسیدن فصل گرما این ویروس حتما از بین رفته و دیگر کسی به آن مبتلا نمی‌شود.

مردم اقدامات لازم برای پیشگیری از کرونا را انجام دهند

در حال حاضر کارشناسان به مردم توصیه می‌کنند اقدامات لازم  برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا را حتما مورد توجه قرار دهند از جمله اینکه به هیچ وجه قبل از حصول اطمینان درباره  تمیزی دستها، چشم‌ها، بینی یا دهان را لمس نکنند.

اما در کنار نظریه فصل گرما، اظهار نظر دیگری هم در این باره وجود دارد؛ برخی از اپیدمیولوژیست‌ها معتقدند هر اپیدمی دوران خود را دارد و پس از سپری این دوران، خاموش می‌شود.

طبق اظهارات یکی از آن‌ها در این باره، از آنجا که بیماری کرونا حالت پیشرونده دارد، یک اپیدمی پیشرو محسوب می‌شود، اما اپیدمی‌های پیشرونده در مدت زمان مشخص و تعریف‌شده‌ای افزایش می‌یابند و سپس به سطح ثابتی رسیده و در نهایت رو به خاموشی می‌گذارند. طبق برآوردی که این اپیدمیولوژیست انجام داده احتمالا طی سه تا چهار هفته پیش رو به روند کاهشی و خاموشی ویروس کرونا خواهیم رسید.

کووید ۱۹ پدیده عجیب و غریبی نیست

به گفته او کووید ۱۹ پدیده بسیار عجیب و غریب و غیر قابل درکی در دانش پزشکی نیست، اپیدمی‌ها می‌آیند و می‌روند. زیرا انسان به لحاظ بیولوژیک و طبیعت، مکانیزم‌های دفاعی و پیشگیرانه‌ای در برابر این بیماری‌ها دارد، اما تلاش برای یافتن رویکردی منطقی برای خاموش کردن اپیدمی‌ها ادامه خواهد داشت تا بتوان بار ناشی از این اپیدمی‌ها را به حداقل رساند.

حال باید منتظر ماند و دید تا چه اندازه این پیش‌بینی‌ها که بر مبنای تجربه و دانش پزشکی است به وقوع می‌پیوندد. اما طبق اظهارات متخصصان، کرونا ویروس‌ها نسبت به گرما و حرارت ناتوان بوده و قدرت فعالیت ندارند.

 

نظر شما
پرونده ویژه