برنا گزارش می دهد:

باورهای دینی تکیه گاهی برای مدیریت استرس ناشی از کرونا / نیروی امید و انرژی مثبت دینداران راهی برای مقابله با کرونا

۱۳۹۸/۱۲/۱۹ - ۱۳:۲۱:۲۸
کد خبر: ۹۷۵۳۷۰
باورهای دینی تکیه گاهی برای مدیریت استرس ناشی از کرونا /  نیروی امید و انرژی مثبت دینداران راهی برای مقابله با کرونا
به اعتقاد شمار زیادی از کارشناسان دینی ، باورهای مذهبی نقش حیاتی در ارتقای سلامت روانی و مدیریت استرس و نگرانی ایفا می کنند .

خبرگزاری برنالرستان – گروه اجتماعی : به اعتقاد شمار زیادی از کارشناسان دینی ، باورهای مذهبی نقش حیاتی  در ارتقای سلامت روانی و مدیریت استرس و نگرانی ایفا می کنند زیرا به باور این محققان فطرت آدمی همواره خواستار اتصال به یک منبع بیرونی برای هدایت است و این تکیه گاه که از آسیبهای روحی و روانی متعددی پیشگیری می کند به طور حتم بر سلامت روان  افراد تاثیرگذار است و از آنجایی که کشور ما مدتی است که ناخواسته میزبان یک مهمان  ناخوانده به نام ویورس کرونا شده است و شویوع آن باعث گسترش هراس و ترس و استرس فراوان در بین افراد شده است کارشناسان دین و معارف  به افراد توصیه می کنند برای رفع اضطراب و  دستیابی به آرامش روانی به باورهای دینی و مذهبی خود پناه برده تا بدین ترتیب سلامت روان خود را تامین نماید .

یک کارشناس معارف اسلامی و فعال اجتماعی  در این خصوص به برنا می گوید: اسلام دین جامع و کاملی است که به تمام نیاز های جسمی و روحی بشر توجه داشته است باتوجه به اهمیت و اولویت پیشگیری قبل از درمان و توصیه هایی که ائمه معصومین در روش های درمانی داشته اند امید است با به بکارگیری توصیه های ایشان در کاهش بیماری ها به خصوص بیماری های صعب العلاج گام های استواری برداشته شود .به عنوان مثال زمانیکه مردی دچار آشفتگی عقل شده بود و به نوعی جنون بر او عارض شده بود امام صادق (ع) به او فرمود هنگامیکه خواستی به رختخواب بروی این دعا را بخوان :بسم الله و بالله آمنت بالله و کفر بالطاغوت اللهم احفظنی فی منامی و یقظتی اعوذ بعزه الله و جلاله مما اجد و احذر .

علیرضا بازارخاک در پاسخ به این سوال که باورهای دینی و مذهبی به چه شکلی می توانند در مدیریت استرس و نگرانی موثر واقع شوند؟  می افزاید:  در دین اسلام که دین سالمی برای رهایی از فشارهای روحی زندگی است به مواردی اشاره شده که عمل کردن به آنها به منزله تامین و تضمین سلامت روح  و روان است که در نتیجه آن انسان به راحتی می تواند بر استرس و نگرانی خود غلبه نماید و به خوبی آن را کنترل و مدیریت نماید. 1) توکل به خدا : انسان به هنگام مواجه با مصائب و مشکلات در جستجوی  پناهگاهی  برای آرامش است. در بینش اسلامی توکل یکی از راه های غلبه برمشکلات از جمله بیماری هاست توکل به خدا جان پناهی است پایدار و نامحدود و به انسان امید و احساس حمایت و امنیت می دهد و در آیات بسیار توکلت علی الله به عنوان یک اصل در برخورد با مشکلات توصیه شده است .2)نماز: طلب حمایت یکی از شیوه های مقابله با استرس است . انسان به طور فطری خداجو است و در لحظات تنهایی و وحشت به شکل ذاتی به خدا پناه می برد. کسانیکه به خدا و جهان آخرت ایمان دارند معتقدند در پس هر کاری خیر و مصلحتی پنهان شده است آن ها با این اعتقاد که خداوند خیرمطلق است و برای بنده اش بد نمی خواهد با ایستادن به نماز در برابر مشکلات و سختی ها و بیماری ها صبر پیشه کرده و با این امید که پس از هر سختی گشایش است احساس آرامش عمیق و راحتی می کند و بدین ترتیب نیروی امید و انرژی مثبت چنین طرز فکری تاثیر چشمگیری درروند درمان این بیماری آن هم در این روزها  که ترس و وحشت از شیوع این ویروس منحوس در دل ها افتاده است  دارد .

 این کارشناس معارف در پاسخ به این سوال که باورها و اعتقادات مذهبی مردم و کمک خواستن از خداوند و اهل بیت(ع) چگونه می تواند در ریشه کن کردن این بیماری موثر واقع شود ؟ یادآورمی شود:  قطعا کسی که به خدا ایمان دارد و اداره امور را جز خدا به کسی نمیسپارند اعتقاد و ایمان راسخ به او را عامل نابودی هرگونه مشکل می داند و معتقد است که باتوجه به قدرت لایزال، خداوند می تواند گره گشای هر مصیبت و درد و آلامی باشد.پس انسان باتوجه به فطرت خود باید بداند که نقطه پایانی در جهان وجود دارد که طبیعت قادر به پاسخگویی آن نیست و نیاز به قدرتی مافوق طبیعی دارد که این قدرت همان خداوند متعال است که همه ما در این روزهای آشفتگی و سرگردانی باید به او پناه ببریم تا به خیر و خوشی بتوانیم این بحران جدی را که به نوعی تهدیدی برای کشور عزیزمان است بگذرانیم.

بازار خاک  معتقد است :  در این روزهایی که ترس و استرس  ناشی از این بیماری کرونا بر همگان غلبه یافته و تقریبا می توان گفت بیشتر افراد نمی توانند استرس خود را مدیریت کنند و در نتیجه آرامش از وجود این عزیزان رخت بربسته است دعاهایی برای خواندن در چنین مواردی توصیه شده که بدین وسیله باعث آرامش یافتن مردم شود که با حول و قوه الهی و با مشارکت دسته جمعی بتوانند به خیر خوشی از این بحران عبور کنند .

او اضافه می کند :قرآن  سرتاسر دارای اعجاز در زندگی مادی و معنوی می باشد که اگر ما با معرفت تلاوت کنیم حتما اثرات آن را خواهیم دید. اما در سوره های قران انچه که خیلی اثرات معجزه آسایی ذکر شده  است سوره مبارکه حمد می باشد که در کمتر سوره ای یافت می شود . سوره حمد  نسخه ای است برای درمان همه آلام روحی و جسمی و چون انسان بیمار شد راحت ترین درمان و کم هزینه ترین درمان خواندن سوره حمد است . پیامبر اکرم فرمودند : سوره حمد بر هیچ دردی خوانده نشد مگر اینکه دردش آرام گیرد.

توصیه های فوق در رفع استرس و آرامش یافتن مردم کشورمان بسیار موثر است و انشالله با الهام گرفتن از قرآن و خرد دسته جمعی و توصیه های کتاب آسمانی که کتاب شفا و درمان ، انسانیت ، دین و تقوا می باشد و جامعیت و تازگی در طراوتی برای تمام دوران دارد می توانیم بر این بیماری کرونا غلبه یابیم و به لطف خدا و همکاری تمام مردم ایران عزیز ان را نابود کنیم .

  شیوع ویروس کرونا در کشور آن هم در آستانه  ورود به سال جدیدو آغاز عید نوروز روزگارمردم را با  استرس  وترس وحشت  آمیخته کرده است.

 تاکید تمام کارشناسان ومتخصصین حوزه بهداشت و درمان وهمچنین مقامات کشوری به مردم ماندن در خانه است ومسلما راهکارهای روانشناسان در مدیریت استرس ناشی از ویروس کرونا  اهمیت بنیادی دارد اما  با توجه به فطرت بشر در کشش به سمت معنویت  و باورهای دینی برای به آرامش رسیدن چه چیزی بهتر از رابطه باخداوند وبه کار گیری دستورات دینی در کنار دستورات بهداشتی  که هم  سلامت جسمانی را در بردارد و هم بنیه معنوی و روحی انسان را در این روزگار پر استرس تقویت می کند.

گزارش : عاطفه صادقی – خبرگزاری برنا- لرستان

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز