ضدعفونی کننده‌ای که ۹۰ روز از سطوح در برابر ویروس کرونا محافظت می‌ کند!

۱۳۹۹/۰۴/۱۸ - ۰۳:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۹۵۱۳۴
ضدعفونی کننده‌ای که ۹۰ روز از سطوح در برابر ویروس کرونا محافظت می‌ کند!
محققان دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ نوعی پوشش ضد میکروب توسعه داده‌اند که با پاشیده شدن روی سطح، تا ۹۰ روز از آن در برابر انواع باکتری‌ها و ویروس‌ها از جمله ویروس کرونا محافظت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ محققان این دانشگاه می‌گویند: ساخت این پوشش ضد میکروبی که «MAP-1» نام دارد، 10 سال طول کشیده و حالا می‌تواند در سطوحی که توسط عموم مردم لمس می‌شود اسپری شود. 

پوشش ضدمیکروبی مذکور قابلیت استفاده برای انواع سطوح از جمله شیشه‌ای، فلزی، پلاستیکی، چرمی و پارچه‌ای را دارد و با اسپری کردن آن در محل‌هایی مانند دکمه آسانسور و دستگیره‌ها می‌توان به میزان قابل توجهی انتقال بیماری‌های بسیار مسری را کاهش داد. 

جوزف کووان، یکی از محققان اصلی این تیم که محصول را تولید  کرده توضیح می‌دهد:سطوحی مانند دکمه آسانسور اغلب لمس می‌شوند و در عین حال به عنوان یک وسیله بسیار مؤثر در انتقال بیماری‌ها نقش دارند. 

روکشی که بعد از پاشش تشکیل می‌شود دارای میلیون‌ها نانوکپسول حاوی ضد عفونی کننده است که در کشتن باکتری‌ها‌ و ویروس‌ها حتی پس از خشک شدن پوشش همچنان مؤثر است.

کوان ادامه داد: برخلاف روش های ضدعفونی رایج مانند سفید کننده رقیق شده و الکل، MAP-1 توسط پلیمرهای حساس به گرما، به ریخته شدن قطرات و لمس‌ها واکنش نشان می‌دهد. این پوشش گرمای ناشی از لمس کردن و همچنین رطوبت ناشی از ریخته شدن قطرات را تشخیص داده و مواد ضدعفونی کننده بیشتری آزاد می‌کند.

محققان می‌گویند که این ماده برای پوست و محیط زیست غیر سمی و بی‌خطر است.

به دنبال آزمایشات بالینی این پوشش امسال در یک بیمارستان در هنگ کن، یک خانه سالمندان ارائه شده است.

این پوشش در ماه فوریه برای استفاده رسمی و گسترده تصویب شد و ماه آینده به فروشگاه‌های هنگ کنگ خواهد رسید.

با کمک یک خیریه محلی، این پوشش غیر سمی قبلاً در اطراف خانه‌های بیش از هزار خانواده کم درآمد در شهر پاشیده شده است.

 

نظر شما
پرونده ویژه