رفتار مردمی یکی از مهم ترین علل موفقیت مشهد در پیشگیری از شیوع کرونا بوده است

۱۳۹۹/۰۲/۱۵ - ۱۳:۴۲:۴۸
کد خبر: ۹۹۷۳۷۵
رفتار مردمی یکی از مهم ترین علل موفقیت مشهد در پیشگیری از شیوع کرونا بوده است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: رفتار مردمی یکی از مهم ترین علل موفقیت مشهد در پیشگیری از شیوع کرونا بوده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، محمدحسین بحرینی، صبح امروز در نود و یکمین جلسه علنی شورای شهر مشهد به تشریح گزارشی از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی به منظور جلوگیری از گسترش و شیوع ویروس کرونا پرداخت و در ابتدا با تبریک و گرامیداشت هفته شوراهای اسلامی شهر و روستا، اظهارکرد: به‌عنوان خادم بخش سلامت شهرستان مشهد و بعنوان یک شهروند مراتب تقدیر و تشکر عمیق خود از اعضای شورای شهر مشهد و مجموعه مدیریت شهری مشهد تقدیم می‎کنم.

وی در ادامه گفت: شورای شهر مشهد تنها مجموعه‌ای بود که در این روزها بدون هیچگونه مواخذه‌ای به یاری دانشگاه علوم پزشکی آمد و هیچ شکایتی نداشت.

بحرینی با بیان اینکه اعضای شورای شهر مشهد در بحران کرونا، فکر بازی را از خود نشان دادند، افزود: خواهشمندیم با توجه به توانمندی‌هایی که در مدیریت شهری وجود دارد، تمامی این اقدامات و لحظات برای آینده مستندسازی و ثبت شوند تا آیندگان بدانند که در این بحران با شورای شهری مواجه بودیم که در کنار خادمین سلامت ایستاد و از سلامت مردم دفاع کرد.

وی با اشاره به درگیری بیش از 3 ماه و نیم دانشگاه علوم پزشکی در جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا، گفت: از اول بهمن موضوع قرنطینه مرزی و برنامه‌ریزی در این جهت انجام شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه شرایط خاص مشهد سبب شده بود تا بیشترین نگرانی دولتمردان و وزارت بهداشت و درمان از مشهد و استان خراسان رضوی باشد، تصریح کرد: مشهد همه ویژگی‌های ایده‌آل برای گسترش و شیوع یک بیماری واگیردار را داراست چراکه تمام ریسک‌فاکتورها در جامعه مشهد وجود دارد ولی ما با موفقیت از این رودخانه خروشان گذر کرده‌ایم.

وی در تشریح این ریسک فاکتورها گفت: مشابه حاشیه شهر مشهد در هیچ نقطه کشور نداریم و از سوی دیگر حجم و تنوع ملیتی مسافران و زائران این شهر نگرانی‌ها را تشدید می‌کرد.

بحرینی تاکید کرد: هر لحظه این فاکتورها که تاکنون با موفقیت کنترل شده‌اند، سست شوند، ورق بر‌می‌گردد و وضعیت شهر تغییر می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه عوامل مختلفی در موفقیت شهر مشهد برای کنترل و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا دخیل بوده‌اند، افزود: اصلی‌ترین عامل موفقیت، عنایت امام‌رضا(ع) بوده چراکه این شهر متعلق به امام‌رضا(ع) است و ایشان هیچگاه همسایگان و زائران خود را در بحران‌ها رها نمی‌کند.

بحرینی دومین علل موفقیت را همدلی و حمایت و یاری همه سازمان‌ها، نهادها، ادارات و مجموعه‌های مختلف اعم از نظامی، انتظامی، سپاه و آستان قدس و نماینده ولی فقیه و ... دانست و گفت: این هم‌افزایی در هیچ استانی وجود نداشت و در بسیاری از جلسات ستاد استانی مقابله با کرونا، استاندار و شهردار مشهد خیلی بیشتر از دانشگاه علوم پزشکی نگران و دغدغه‌مند بودند که قابل تحسین است.

وی در ادامه اظهارکرد: به جرات می‌توان گفت که هیچ مدیریت شهری در کشور، به اندازه شورای شهر و شهرداری مشهد با دانشگاه علوم پزشکی تعامل نداشته است.

بحرینی سومین دلیل در موفقیت مشهد برای پیشگیری از شیوع کرونا را رفتار مردمی دانست و افزود: برنامه‌های آموزشی صداوسیما و رسانه‌ها و کار تبلیغاتی شهرداری در این زمینه نقش بی‌بدیلی ایفا کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهارکرد: مادامی که مردم و همشهریان همراهی کنند، این شرایط قطعا تداوم خواهد داشت و شاید بتوان گفت که مهمترین علت در پیشگیری کرونا را رعایت مردم دانست.

بحرینی، برنامه‌ریزی و زحمات طاقت‌فرسای کادر درمان و پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی را آخرین علت در جلوگیری از کرونا خواند و افزود: دانشگاه علوم پزشکی مشهد برخلاف اکثر دانشگاه‌ها و شاید بخشی از وزارتخانه بهداشت، منتظر علاج بعد از واقعه نبود و زمانی که ویروس در ووهان چین شیوع پیدا کرد، برنامه‌ریزی لازم را انجام داد و حوزه درمان ما ارتباط مناسبی با اساتید خود در پکن در باب انتتقال تجربیات برقرار کردند.

وی یکی از اقدامات ارزشمند را راه‎اندازی راهنمای تلفنی دانست و گفت: 20 پزشک دائما تماس‌های شهروندان را پاسخگویی می‌کردند و این اقدام موجب کاهش مراجعات به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شد.

بحرینی درخصوص نظر دانشگاه علوم پزشکی برای سرویس‌دهی ناوگان حمل‌ونقل عمومی تصریح کرد: اتوبوس‌ها با رعایت پروتکل قرار شد فعالیت خود را آغاز کنند ولی درخصوص مترو تردید جدی و نگرانی وجود دارد.

وی افزود: موضوع التزام به استفاده از ماسک در ناوگان حمل‌ونقل عمومی فردا در جلسه ستاد مقابله با کرونا مطرح می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهارکرد: هر آنچه وسیله رفاه مردم باشد، رضایت عموم را به ارمغان آورد و زندگی مردم را به روال عادی برگرداند، با استقبال دانشگاه همراه است ولی از همه مهمتر، حفظ سلامت شهروندان است؛ اگر این عادی‌سازی زندگی همراه با شلوغی و تجمع و عدم رعایت موازین بهداشتی باشد، بهتر است که مترو یک سال دیگر هم تعطیل باشد ولی از بازگشایی و سرویس‌دهی با رعایت نکات بهداشتی استقبال می‌کنیم.

بحرینی با بیان اینکه در روند شیوع ویروس کرونا در مشهد شاهد سیر نزولی هستیم، گفت: خبر موج دوم کرونا در مهر و آبان، بسیار نگران‌کننده است چراکه کادر درمان ما مستاصل هستند.

وی در پایان گفت: خوشبختانه علیرغم ابتلای برخی از کادر درمان و پزشکی ما به ویروس کرونا، هیچ مورد فوتی نداشتیم که در بین تمام استان‌ها استثنا است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز