بررسی خبرگزاری برنا در خصوص خاکسپاری محمدرضا اعرابی خواننده جوان اصفهانی؛

خطایی که به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی شکل گرفت/ قطعه نام‌آوران جای نام آوران است

۱۳۹۹/۰۴/۱۲ - ۰۹:۴۸:۰۵
کد خبر: ۱۰۲۳۴۹۶
خطایی که به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی شکل گرفت/ قطعه نام‌آوران جای نام آوران است
اشتباهی در سرد خانه بیمارستان خورشید اتفاق افتاد و به دنبال آن، اشتباهی از طرف خانواده مرحوم در زمان شناسایی و تحویل جنازه و همچنین خطایی در آرامستان رخ داده است که باعث شده در لحظات آخر جسد فرد دیگری به جای پیکر مرحوم محمدرضا اعرابی به خاک سپرده شود.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ هشتم تیرماه خبر درگذشت محمدرضا اعرابی، خواننده جوان اصفهانی از رسانه‌های رسمی منتشر و مراسم خاکسپاری این خواننده جوان که در سن 38 سالگی و بر اثر ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست داده بود در سکوت خبری و در قطعه 54 باغ رضوان برگزار شد.

پس از گذشت چهار روز از مراسم خاکسپاری، طبق گفته اطرافیان اعلام شد، جنازه‌ دیگری به جای پیکر مرحوم محمدرضا اعرابی به خاک سپرده شده است که این ادعا توسط روابط عمومی سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان تایید شد.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی باعث خطا شد

آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در گفت و گو با خبرنگار برنا در اصفهان، ضمن تایید نهایی این خبر گفت: متاسفانه اشتباهی در سرد خانه بیمارستان خورشید اتفاق افتاد و به دنبال آن، اشتباهی از طرف خانواده مرحوم در زمان شناسایی و تحویل جنازه و همچنین خطایی در آرامستان رخ داده است که باعث شده در لحظات آخر جسد فرد دیگری به جای پیکر مرحوم محمدرضا اعرابی به خاک سپرده شود.

وی ادامه داد: خانواده مرحوم پس از شناسایی و تحویل جنازه از تشخیص جازه اطمینان داشته و برگه سردخانه را نیز امضا کرده‌اند اما به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی خطایی از جانب همه افراد صورت گرفته است.

نجیمی با بیان اینکه پس از گذشت چند روز از مراسم خاکسپاری، خانواده هر دو متوفی متوجه این موضوع می‌شوند، تصریح کرد: هر متوفی مرد بوده و به دلیل بیماری کرونا جان خود را از دست داده و تشابه اسمی داشته‌اند. هر دو خانواده داغدار پس از اطلاع از این موضوع اعلام رضایت کرده و پیکر مرحوم محمدرضا اعرابی تحویل خانواده شده و امروز صبح در باغ رضوان به خاک سپرده خواهد شد.

تلاش زیادی برای دفن مرحوم در قطعه نام‌آوران کردیم

مهدی مزورعی، رئیس کمسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان در ارتباط با مراسم خاکسپاری مرحوم اعرابی، گفت: زمانی که خبر جابجایی جنازه را شنیدم بسیار متاسف شدم. از جانب شورای شهر و با ورود رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان و معاون فرهنگی شهردار، تلاش بسیاری شد تا مرحوم اعرابی در قطعه هنرمندان آرام بگیرد اما با توجه به برخی از آیین نامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرحوم اعرابی واجد شرایط نبود و با دفن مرحوم در قطعه هنرمندان موافقت نشد، که جای تاسف دارد.

وی ادامه داد: محمدرضا اعرابی خواننده صاحب سبک و دارای شهرتی بود که حق داشت در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شود؛ اما آیین نامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد قانونی است که در مقابل آن اعتراضی نخواهیم داشت.

به ما می‌گویند مطرب!

مصطفی برزنده، پیشکسوت عرصه آواز با اشاره به مخالفت اداره کل فرهنگ و ارشاد با دفن پیکر مرحوم اعرابی در قطعه هنرمندان گفت: محمدرضا اعرابی شش سال برای مردم خواند اما حالا که از این دنیا رفت، کسی قبول نکرد او در قطعه هنرمندان دفن شود. او از پنج سالگی شاگرد من بود و حق هنرمندی با این اخلاق و معلومات این نبود که چهارروز در سردخانه بماند و آخر سر بگویند اشتباهی صورت گرفته و جنازه دیگری به جای مرحوم اعرابی به خاک سپرده شده است.

وی ادامه داد: به گوشم رسیده است که با وجود تمام رفت و آمدها به اداره کل فرهنک و ارشاد، هیچ موافقتی صورت نگرفته است، اصلا آنها ما را هنرمندان نمیدانند به ما را به مطرب می‌شناسند؛ این رفتار حق محمد اعرابی نبود.

برزنده ادامه داد: مرحوم اعرابی کنسرتی را دو سال گذشته با مجوز اداره کل فرهنگ و ارشاد در استان اصفهان برگزار کرد اما اکنون که دست او از دنیا کوتاه است، دست‌های پشت پرده مانع دفن پیکر مرحوم اعرابی در قطعه هنرمندان شدند.

قطعه نام‌آوران جای نام آوران است

محمد علی جعفری، معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار برنا، در ارتباط با عدم موافقت اداره کل جهت دفن مرحوم در قطعه نام‌آوران باغ رضوان، گفت: قطعه ای که در باغ رضوان تعبیه شده به نام قطعه «نام آوران» است و نام‌آوران در حوز‌ه‌های مختلف علمی، ورزشی، هنری و بخش های دیگر با مجوز دستگاه‌ها در این قطعه به خاک سپرده می‌شوند.

وی ادامه داد: آنچه برای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین شده است، آیین نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، که براساس آن هنرمندانی مشمول دفن در قطعه نام‌آوران می‌شوند که در سطح یک هنری و یا هم تراز با سطح یک هنری باشند. که این ارزیابی توسط وزرات خانه و با ارائه مدارک، مهارت، تجربه، شهرت و آثاری که هنرمندان ارائه داده‌اند از (1 تا 5) درجه‌بندی می‌شوند.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان  با بیان اینکه هنرمندانی که رتبه اول را در ارزیابی کسب کرده باشند در قطعه نام‌آوران دفن می‌شوند، ادامه داد: اگر کسی در سطح یک قرار نگرفته باشد و فوت کند، اداره کل فرهنگ و ارشاد موظف است از مراجع ذی‌صلاح که شامل انجمن‌های هنری شناخته شده است، استعلام بگیرد و نتیجه را به خانواده و باغ رضوان اعلام کند.

جعفری افزود: برای تشخیص این امر،  حوزه‌ی دستگاه اجرایی فرق میکند و تنها اداره کل فرهنگ و ارشاد مسئول چنین کاری نیست، در صنایع دستی، ورزش و دانشگاه و... دستگاه‌های مربوطه ورود پیدا خواهند کرد.

وی با بیان اینکه برگزاری موسیقی و بیرون دادن آلبوم شاخص مناسبی برای این امر نیست، گفت: در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول هرماه تعداد زیادی مجوز کنسرت و موسیقی تایید می‌شود و این معیار فعالیت فرد است و دفن متوفی در قطعه نام‌آوران باید بر طبق درجه‌بندی وزارت فرهنگ و ارشاد باشد. اگر هر هنرمندی که فوت شد در قطعه نام‌آوران دفن شود نه تنها آن قطعه گنجایش کافی ندارد بلکه دیگر نمیتوان عنوان «نام‌آوران» را بر آن قطعه گذاشت.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ پیکر مرحوم محمدرضا اعرابی ساعت 8 صبح امروز 12تیر ماه در قطعه 54 باغ رضوان به خاک سپرده شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز